Navigator för bilen

Enligt snubben på Mediamarkt så har inte 2110 kompletta kartor medan 7210 har det. Kompletta över Europa alltså. Vet inte hur viktigt det är men var sugen på att ta bilen till Kroatien någon gång och jag har redan en GPS m USA-kartor så jag vill inte köpa en tredje helst. Det där med kartuppdateringar hade 7210 också, det kanske är bra men hellre Homer än rätt karta å andra sidan. :gnissla

Fartkameravarnare, är det standard på din 2110? Minns inte på rak arm om de ens redogjorde för det på 7210 faktiskt.

Japp, det är standard. Du kan även ställa in så att den varnar när du kör 10, 20, 30 eller 40 km/h _över_ rådande tillåtna hastighet. Rätt schysst funktion tycker jag.

Som sagt, har ingen aning om hur kompletta Europakartorna faktiskt är men det lät som att de skulle vara "kompletta". Antar att i de öst- och sydeuropeiska länderna så är det i första hand stora städer och motorvägar ut till landet som finns med.

Waypoints eller inte, det ska vara där när man köper den. Annars blir det aldrig av. Har du gPS m fartkameravarnare?

Jag har en sketen Tomtom One V3... funkar bra, är nöjd med vad den gör osv... dock kommer jag sälja den nu när iPhone får egen tomtomapp.
Det jag saknar med Tomtom är att kunna planera en resa i förväg hemma på datorn eller att logga det man kört och få in det i datorn där hemma.
Däremot är den otroligt lätthanterlig.

Det med fartkameror är att du måste uppdatera lite då o då och det kostar pengar, oavsett modell... för det sätts upp nya hela tiden. Det är dessa uppdateringar som de egentligen tjänar pengar på. Precis som med röster och dylikt... själv har jag John Cleese som guidar oss.

Vem har sosseklassat Sollentuna? :confused:

Problemen med Sollentuna är följande:
Malmvägen
Närheten till helvetet västerut

I övrigt är det en ypperlig kommun, speciellt numera med norrortsleden som sätter en på Stockholms bästa hojvägar inom 5 minuter.

Getto = Sosseland i mina ögon.

Visst är Malmvägen ett problem men det är en otrolig skillnad där mot för 10år sedan... själv bor jag inte på malmvägen utan en bit ifrån och trivs kanon i vårt radhus. :)
Däremot letar vi hus och satan vad det skall kosta här i kommunen... bara en tomt på 700kvm går lös på 2,5milj... då saknas det hus.

Japp, det är standard. Du kan även ställa in så att den varnar när du kör 10, 20, 30 eller 40 km/h _över_ rådande tillåtna hastighet. Rätt schysst funktion tycker jag.

Som sagt, har ingen aning om hur kompletta Europakartorna faktiskt är men det lät som att de skulle vara "kompletta". Antar att i de öst- och sydeuropeiska länderna så är det i första hand stora städer och motorvägar ut till landet som finns med.

Karttillverkarna köper in dessa tjänster från lantmäterier och dylikt... att östeuropa inte är komplett är för att vissa delar är busy med att kriga istället för att rita kartor... sen att vissa är ärliga och skriver att de inte täcker hela europa är bara sjysst medans de som inte skriver det har samma täckning men väljer att bara hålla klaffen och förlita sig på att okunskapen hos de som säljer prylarna skall tolka det som att det är 100%.

Last edited:
Haha, du har just räknat upp två av Stovkholms kanske fem bästa kommuner. :lol Ur-borgerliga, nära stan och naturnära samt hyfsat segregerade.
Visst, Lidingö och Danderyd är bättre - i övrigt är det jämnt skägg eller sämre.

Mmmm, det säger ju bara vilket skit Sthlms förorter är om jag säger så :D
Nu har jag iofs inte bott eller växt upp där, bara bott när när jag har jobbat i huvudstaden. Täby är äckligt oavsett partistyre, jag vågar inte ens drömma om hur det skulle vara om det vore sosseland där.
Jag säger bara att sthlm är fint, men Sollentuna, Täby mfl är ju inte sthlm.
Och gettho betyder inte att det är sosseland, utan mer att det är en sista utväg när man letar boende :D

Men som sagt, köp en Tomtom så hittar den dit du vill i även i gettho-tuna :banana

Jo för världsmetropolen arboga med sina 10.000 invånare är ju så grymt bra... "lilla" sollentuna som bara är en förort har drygt 6ggr så många invånare.

Usch, nej, skall inte fortsätta prata kommuner och förorter med folk från landet... blir bara galet då.

Åter till topic, den navigator du har med USA-kartor kan du säkert ladda ned europakartor till så behöver du inte köpa ny.

MARKUS...va f-n, bygg en egen...du har ju minst sagt alla möjligheter.....
Jag kan läsa in rösten...tänk min ljuva röst när du snurrar runt mellan åsnevagnar i albanien *lycka*

fartkameravarnare är inget mer än waypoints utsatta på kartan som fartkameror... alltså ingen teknisk funktion som gör att den känner av de eller nåt annat hitech, således finns det till de flesta bara att vissa måste man köpa till det till.
.

Precis. Fartkamerorna tankar man in i sin GPS som POIs, så det är inget man måste köpa som "funktion" i sin GPS....

Jo för världsmetropolen arboga med sina 10.000 invånare är ju så grymt bra... "lilla" sollentuna som bara är en förort har drygt 6ggr så många invånare.

Usch, nej, skall inte fortsätta prata kommuner och förorter med folk från landet... blir bara galet då.

Åter till topic, den navigator du har med USA-kartor kan du säkert ladda ned europakartor till så behöver du inte köpa ny.

Återigen så är jag inte uppväxt här, trots detta så bor jag hellre här än i Sollentuna. Jag förstår inte varför folk alltid ska försvara sina städer med näbbar och klor, är ni några jävla hiphopare som går igång på hela east/westcoast-grejjen eller!?
Men nu låter jag Markus fortsätta sin tråd, även om han redan har fått svar på vad som är bäst :rolleyes:

Fartkameravarningar tankar man från www.speedcams.se. Det är gratis och inte nåt fulkopierat heller. Helt enkelt en användarskapad POI-lista som du petar in i GPSen.

Finns till de flesta märken: Navigon, Garmin, Tomtom, Mio osv..

PS. Självklart ska man ha Homer! :yoparty

Någon som vet om man kan ändra rösten i Navigons GPS:er?

Jag skulle vilja ha Arnold, Homer eller någon känd blondinbimbo.

Man köper givetvis en bil med inbyggd GPS... duh...

Köpte en TomTom XL Europe till syrran i julklapp. Tyvärr insåg jag att den inte hade Polen kvällen innan jag skulle åka. Minnet räckte inte till för att köpa till kartor och jag hittade ingen extra minnesplats. Antagligen går det att spara ner den gamla kartan på datorn, men ska det verkligen krävas? Slutade med att jag lånade en billig Garmin GPS av en kompis som täckte Polen. Den var fullt tillräcklig och hittade alla adresserna jag programmerat in.

Om jag köpte en GPS idag skulle jag försäkra mig om minnesutrymmet är tillräckligt för framtida uppdateringar. Helt värdelöst med en GPS där minnet inte räcker till.

Har funderingar på att köpa en Iphone och köpa till TomToms programvara när den släpps. Beror på om telefonen använder nerladdade kartor eller GoogleMaps samt om den bryter guidningen så fort det ringer i telefonen eller om man mottar ett SMS. Användning av GogleMaps känns inte vidare smidigt om man befinner sig utomlands.

Köpte en TomTom XL Europe till syrran i julklapp. Tyvärr insåg jag att den inte hade Polen kvällen innan jag skulle åka. Minnet räckte inte till för att köpa till kartor och jag hittade ingen extra minnesplats. Antagligen går det att spara ner den gamla kartan på datorn, men ska det verkligen krävas? Slutade med att jag lånade en billig Garmin GPS av en kompis som täckte Polen. Den var fullt tillräcklig och hittade alla adresserna jag programmerat in.

Om jag köpte en GPS idag skulle jag försäkra mig om minnesutrymmet är tillräckligt för framtida uppdateringar. Helt värdelöst med en GPS där minnet inte räcker till.

Har funderingar på att köpa en Iphone och köpa till TomToms programvara när den släpps. Beror på om telefonen använder nerladdade kartor eller GoogleMaps samt om den bryter guidningen så fort det ringer i telefonen eller om man mottar ett SMS. Användning av GogleMaps känns inte vidare smidigt om man befinner sig utomlands.

Tomtom i iPhone skall vad jag förstått ha nedladdade kartor så du måste inte ha internetkontakt. Och således kan du samtala samtidigt också... även spela upp din musik från iPhonen också.
Själva hållaren har egen högtalare för guidningen.

http://iphone.tomtom.com/

Last edited:
Tomtom i iPhone skall vad jag förstått ha nedladdade kartor så du måste inte ha internetkontakt. Och således kan du samtala samtidigt också... även spela upp din musik från iPhonen också.
Själva hållaren har egen högtalare för guidningen.

http://iphone.tomtom.com/

Jag försökt söka lite info om TomTom programvaran till Iphone utan vidare succé. Inom kort borde det komma en bättre presentation. Tror också att kartorna är nerladdade på telefonens minne men vill få det bekräftat innan jag slutligen beslutar mig för en Iphone. Är det någon som vet ifall det skiljer sig något mellan 3G och 3GS versionen när det gäller GPS funktionen?

Ber om ursäkt för sidospåret i tråden till trådskaparen.

Nope, enligt vad jag sett så skiljer sig inte GPS något, däremot har 3Gs kompass inbyggd som man kan dra nytta av antar jag.

Däremot börjar det blir tunt om vanliga 3G-lurar att köpa... tror att det snart bara kommer finnas 3Gs.

Tomtom XL Europe innehåller väl Polen alla gånger? Det där låter mysko.
Hur vet man om minnet är tillräckligt för framtida uppdateringar och spelar det roll om det är internt eller externt minne?

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti