Navigator för bilen

Tomtom XL Europe innehåller väl Polen alla gånger? Det där låter mysko.
Hur vet man om minnet är tillräckligt för framtida uppdateringar och spelar det roll om det är internt eller externt minne?

Tomtom XL Europe 22 (fler än Europe) har följande kartor:
Andorra, Österrike, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Gibraltar, Irland, Italien, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Norge, Portugal, San Marino, Spanien (och Kanarieöarna), Sverige, Schweiz och Vatikanen.

Polen saknas...

Du kan köpa ett SD-kort för ca 1000kr med kartor över:
Detaljerad karta med sömlös täckning av Väst- och Centraleuropa (99,9 %) – Omfattar Andorra, Österrike, Belgien, Bulgarien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Italien, Liechtenstein, Luxemburg, Ungern, Monaco, Norge, Polen, Portugal, San Marino, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz, Irland, Nederländerna, Kanarieöarna och Vatikanstaten.Andra centraleuropeiska länder och Ryssland återges med ett sammanlänkat nätverk över större vägar så att du får sömlös navigering i hela regionen.

Du hittar Tomtoms alla navigatorer här: http://www.tomtom.com/products/category.php?ID=14&Lid=18
och här:
http://www.tomtom.com/products/category.php?ID=0&Lid=18

Där står exakt vilka kartor som ingår i respektive modell.

Om det är en XL du är ute efter så köp en XL Europe och köp till (eller ful-tanka) hem de kartor du vill ha och lägg på ett SD-kort. De största kartorna ligger på (om jag inte minns fel) ca 2,5GB.

Det avgörande är egentligen hur mycket pengar du vill lägga ut.
GO730 har tex alla kartor, Västra och Östra Europa men är dyrare från start.

Som oftast suger värre än de sämsta man kan köpa stand-alone.

Varför skulle de göra det? Kartor uppdateras ju som för vilken annan enhet som helst...?

Hur kan det vara sosseliberalt om det är konstruerat av US and Fucking A:s militär? :D Nej GPS är till för alla "democracy-defenders". :brinnerup

Jag trodde teorin bakom GPS var påhittat av en svensk. Samma kille som uppfann musen. Detta måste kollas upp! :va

Edit: Håkan Lans

http://www.gpc.se/patent/europeaninventmot.pdf

Last edited:
Varför skulle de göra det? Kartor uppdateras ju som för vilken annan enhet som helst...?

Jag trodde teorin bakom GPS var påhittat av en svensk. Samma kille som uppfann musen. Detta måste kollas upp! :va

Edit: Håkan Lans

http://www.gpc.se/patent/europeaninventmot.pdf

En GPS är så mycket mer än bara kartorna... användarvänlighet är en stor sak och det är inte sällan som de förinstallerade verkar vara programmerade av kvinnor.

Håkan Lans tog väl fram ett system för sjöfart och flyg som skulle vara klart bättre än GPS men som Amerikanarna snodde och sa att han inte skulle få några pengar för.

Jag har inte ens kollat vad jag har för GPS i min bil. Men den varnar för alla fartkameror inom 100mils radie, visar exakt hastighet, motorvarv och har alla kartor för hela Europa.
Jag borde gå ner och kolla det nu egentligen....
Det ska bli spännande att uppdatera den när jag inget vet om den :lol

Det med fartkamerorna kan ju kännas onödigt. En tjej dirigerar en på kartan medan en kille talar om i sån mjuk gaymysig röst: "slow down, or else you´re gonna get a ticket!"
Nä, honom klarar jag mig utan.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...