Navigator för bilen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tänkte köpa mig en navigator till bilen och såg fram emot att det blir lätt som en plätt.
Gick in på någon SIBA el dyl och sade att jag vill ha en för Europa med 4,3" och fartkameravarnare. Pyttsan att det gick. De hade ingen GPS (!) med kompletta Europakartor, en del länder är nere till 43% täckning endast och det tycker jag var uselt.

Åkte till Mediamarkt, de tyckte Navigon 7210, den hade full täckning för Europa. Bestämde mig för att inte lita på någon som gick i mellanstadiet för två månader sedan så jag gick och läste på bl.a. minhembio.com. Var ett hysteriskt gnäll där om minneskort och annat, allt var fel tydligen enligt skaran där. Såg också att de kör micro-SD vilket förvisso kanske är en nackdel eftersom jag knappast har sådan slot i någon av datorerna, varför man nu ska hålla på med massa minneskort i en sådan produkt.

Bläddrade i en M3 och de tyckte Navigon 2110 men den har inte kompletta kartor för Europa eller Tomtom XL IQ Europe. Inte heller Tomtom har kompletta kartor men de kör i alla fall SD och man kan köpa till röstanvisningar med Homer, det avgör i princip saken att man vill ha en Tomtom.

Själv levde jag i tron att Magellan och Garmin var de ledande men jag kanske är barn av en svunnen tid?

Om någon har något vettigt att säga om europaversioner (nej jag vill inte ha för endast Norden) så skulle jag bli jättegla', tralalala. :banana

Budget: ca 2500, gärna mindre också.
Krav: Europa, hela, inkl central o öst.
Gärna med Homer. :fakta

Som jag har förstått det (men jag förstår det mesta fel ÅAS) så finns det nya uppdaterade kartor/fartkameravarningar att tanka hem från nätet, gratis, om man inte räds att besöka dom skumma vikarna.

Detta skulle vara mer eller mindre smidigt på vissa modeller, det är något jag skulle prioritera högt, det och Homer förstås!

Jag sitter iofs fortfarande kvar på en Garmin Quest II:a, men jag föredrar Garmin eftersom de är flexibla.

Dels sjökort, fritids(frilufts?)kartan, skoterledskarta (hemmasnickrad av en norrlänning, flexibelt!)

Tror de har kartor med rätt bra täckning för en summa kronor.

ÅAS har jag bara haft min till skoterled och hitta adresser. Hade den en sväng i Polen för något år sedan. Men de lägger om vägarna en gång i veckan så där var den inte så pricksäker. Tror dock att de har kartor med bra täckning som sagt.

Kameravarnare vettefan, men det kanske var det som var poängen?

Edit: Garmin är iofs duktiga på att ta betalt, så kan bli lite halvknivigt med budgeten.

Last edited:
Då det bara finns två företag som gör kartor för GPS´er och ingen av dem har total täckning av Europa (sist jag kollade) så blir det således ganska svårt att hitta någon apparat som har det.

Homer är väl något Tomtom precis släppt och licensierat... alltså är det Tomtom du skall ha.
Kan rekommendera deras 730.

Tomtom är det enda man ska ha. Garmin kommer på andraplats men fortfarande mycket långt borta innan man köper sånt skit.
Värst måste vara dessa billiga skitgrejjer för 1000-lappen, senast blev jag bortrövad mot norrtälje när jag skulle till en adress i Sollentuna :mad: Det hade aldrig hänt med en Tomtom 730 eller dylikt, nu hade jag dock lånad bil.

Tomtom är det enda man ska ha. Garmin kommer på andraplats men fortfarande mycket långt borta innan man köper sånt skit.
Värst måste vara dessa billiga skitgrejjer för 1000-lappen, senast blev jag bortrövad mot norrtälje när jag skulle till en adress i Sollentuna :mad: Det hade aldrig hänt med en Tomtom 730 eller dylikt, nu hade jag dock lånad bil.

Skyll på tandvärk,farmerboy !!!

Här är ett utmärkt forum om man vill ha reda på allt om Tomtom:

http://www.gpsunderground.com

Man behöver inte ha en Europa version för att köra de kartorna. Det som skiljer mellan Regional och Europe när det gäller Tomtom är oftast minnesmängd samt möjlighet till SD-kort.

Som min One V4 tex, jag har ALG och IQ-Routes i den fast den inte levereras med det. Finns inte ens som tillval. Tomtoms GPSer är väldigt lätta att förändra efter eget behag. Jag emulerar en 930 och vips så kan jag använda ALG och IQ-Routes.

Jag hade samma krav som dig Mackan och köpte till slut en Navigon 2110 med Europakartor (hela). Funkar fint förutom att den drog batteri satan, men efter en SW-uppgradering så mår den bättre. GUI, ljud, navigation osv är kanon. Snabb på att räkna om rutten man missar en avfart. Det åkte även till en skrapkod på en papperslapp som gav en rabatterade kartuppdateringar i 24 mån. Tror jag pröjsade 200-300 för 2 års kartuppdateringar (kvartalsvis). Den har även TMC och fartkameravarningsfunktion.

Har dock inte testat navigation i utlandet än men misstänker att man inte kan få så mycket mer "kompletta" kartor över hela Europa idag.

Jag hade samma krav som dig Mackan och köpte till slut en Navigon 2110 med Europakartor (hela). Funkar fint förutom att den drog batteri satan, men efter en SW-uppgradering så mår den bättre. GUI, ljud, navigation osv är kanon. Snabb på att räkna om rutten man missar en avfart. Det åkte även till en skrapkod på en papperslapp som gav en rabatterade kartuppdateringar i 24 mån. Tror jag pröjsade 200-300 för 2 års kartuppdateringar (kvartalsvis). Den har även TMC och fartkameravarningsfunktion.

Har dock inte testat navigation i utlandet än men misstänker att man inte kan få så mycket mer "kompletta" kartor över hela Europa idag.

Enligt snubben på Mediamarkt så har inte 2110 kompletta kartor medan 7210 har det. Kompletta över Europa alltså. Vet inte hur viktigt det är men var sugen på att ta bilen till Kroatien någon gång och jag har redan en GPS m USA-kartor så jag vill inte köpa en tredje helst. Det där med kartuppdateringar hade 7210 också, det kanske är bra men hellre Homer än rätt karta å andra sidan. :gnissla

Fartkameravarnare, är det standard på din 2110? Minns inte på rak arm om de ens redogjorde för det på 7210 faktiskt.

Du, om du hittar i Sollentunas adresser så skulle jag skämmas om jag vore dig :mad: Fatta vilket jävla gettho det är!

Snackar du om, tuna är najs. :confused: Har jag just fattat förvisso.

Last edited:
Snackar du om, tuna är najs. :confused: Har jag just fattat förvisso.

Ok... :glömdet Inte min definition av najs, värre än Täby ju för fasen som gör att jag får gåshud. Ok, det är ju inte gettho-gettho som Tensta eller dylikt men ett jävla radhus/familjehus-gettho är vad det är :mad:
Enda fördelen med Sollentuna är ju att det inte bor riktiga stockholmare där, för det står väl Sollentuna på postadressen :gnissla

Ok... :glömdet Inte min definition av najs, värre än Täby ju för fasen som gör att jag får gåshud. Ok, det är ju inte gettho-gettho som Tensta eller dylikt men ett jävla radhus/familjehus-gettho är vad det är :mad:
Enda fördelen med Sollentuna är ju att det inte bor riktiga stockholmare där, för det står väl Sollentuna på postadressen :gnissla

Haha, du har just räknat upp två av Stovkholms kanske fem bästa kommuner. :lol Ur-borgerliga, nära stan och naturnära samt hyfsat segregerade.
Visst, Lidingö och Danderyd är bättre - i övrigt är det jämnt skägg eller sämre.

Nu har jag inte läst hela tråden, men El-Giganten har eller hade en TomTom röstsatt av Dogge Doggelito.
Den ska du ha. :tummenupp

"Eyh, sveng nesta venster, jao. Förståru?"

TomTom is the shit. :fakta Den har guidat mig mången gång runt diverse avkrokar, mest i England faktiskt, och då i en htc-lur (blev inte tutlurad en enda gång för övrigt).

Gört.

/J

fartkameravarnare är inget mer än waypoints utsatta på kartan som fartkameror... alltså ingen teknisk funktion som gör att den känner av de eller nåt annat hitech, således finns det till de flesta bara att vissa måste man köpa till det till.

Och nej, Sollentuna är inget getto... däremot finns det getto i sollentuna.
Kolla förövrigt vilket partistyre som varit i kommunen innan ni sosseklassar de... Har för mig att Sollentuna inte varit i rött styre sedan 70-talet eller nåt sånt.

fartkameravarnare är inget mer än waypoints utsatta på kartan som fartkameror... alltså ingen teknisk funktion som gör att den känner av de eller nåt annat hitech, således finns det till de flesta bara att vissa måste man köpa till det till.

Och nej, Sollentuna är inget getto... däremot finns det getto i sollentuna.
Kolla förövrigt vilket partistyre som varit i kommunen innan ni sosseklassar de... Har för mig att Sollentuna inte varit i rött styre sedan 70-talet eller nåt sånt.

Waypoints eller inte, det ska vara där när man köper den. Annars blir det aldrig av. Har du gPS m fartkameravarnare?

Vem har sosseklassat Sollentuna? :confused:

Problemen med Sollentuna är följande:
Malmvägen
Närheten till helvetet västerut

I övrigt är det en ypperlig kommun, speciellt numera med norrortsleden som sätter en på Stockholms bästa hojvägar inom 5 minuter.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna