"Nakenhoj" som har billig försäkring.

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Aprilia Shiver-11
Äntligen efter 6års uppehåll är det dag att skaffa hoj igen.
Letar en nakenhoj modell som inte kostar allt för mycket beggad och står bra försäkringsmässigt.

Vilka modeller rekommenderar ni och vilka finns det nu?
Dålig koll på marknaden.
Så hjälp please! :tummenupp
Siktar på en mc i 40k klassen. gärna försäkring under 5000:-
Den är tänkt till att användas för till från jobbet, ut på tur med polarna samt åka köpa glas med frugan...

Last edited:
Ett tips från partisk i frågan är Suzuki GSR 600.
Den har 98 hk och ger 3000 kr/år lägre helförsäkring hos Bilsport/MC än likvärdig Honda Hornet 600 som har 102 hk.
Priserna verkar ligga runt 30-40 kkr. 2008 kom den med ABS.
Lycka till :hej

Har en gsr600 2006, ligger runt 30-32 i pris och 2500 i hel/hel hos svedea för en 40+ i småstad. Grymt nöjd med hojen förövrigt.

Aprilia Tuono V4!

Sen har jag ingen aning om din budget....

Kanske Honda CB1000RA?
"Lagom effekt", bra försäkring via IF el Bilsport Mc.

Kan tipsa om en XJ6:a, de kostar runt 40 lakan begagnade och har en finfin premie hos Svedea.
På mig kostar en helförskring/helår 1700 kr vilket är smått otroligt:)

MVH

Nåt med 2-cyl, en nakenhoj ska mullra utav bara helvet och gå på bakhjulet bara man tittar på gasrullen, det får man inte med en radfyra :crash

Aprilia Tuono, KTM Superduke, Suzuki TL osv

jag kommer troligtvis alltid att ge min röst till en Superduke. även om du nu skulle söka efter enbart radfyror. Hur mycket kan en SD kosta i försäkring egentligen i Sundsvall? De är väldigt kraschvänliga också såp länge man har kraschpuckar på. :fakta Så helförsäkring är inte ett måste enligt mig. De kostar inte alls mycket begagnade. Jag sålde nyss min för 50k.
Jag gissar att du vill ha en hoj för att det är roligt att köra hoj. Inte för att det ska vara bekvämt vid snöslask och regnrusk.

jag tror de flesta 600cc nakenhojar med ca eller knappt 100hk är bra i försäkring.
Billigast skulle jag gissa på är ducati samt Alla V2or som har färre hästar.

Vad pris gäller beror ju helt på vad du vill ha ;) men de förstår du nog själv, Kolla blocket vetja. då får man en okej prisbild i alla fall =) hur som, de flesta i tråden här har väl angett relativt realistiska priser tycker jag =)

CB1000RA är en asmysig hoj med tillräcklig effekt och låg försäkringspremie via Bilsport-MC. Du som bor i Sundsvall lär få än billigare försäkring (7100kr hel/hel med trygg+).
Vidare har den en skön ABS som sig bör. Köp till en liten ruta så blir den än bättre - min kommer i veckan. :)

En honda wave är billig både i inköp och försäkring :tummenupp

Er6-n stämmer in på alla kriterier och det är en rätt kul hoj. Mt-09/07 finns ju inte beg. och försäkringen blir lite drygt det dubbla men jag anar det är en sjysst come back-hoj.

Själv ger jag 2200 hel för min hoj, r1200r, 120 nm/110 pållar, men inköpspriset är ju lite högre.

Vad ska hojen användas till?
Ska det bara pendlas eller ska det vara busåka, lukta-på-blommorna turer eller långtoura med passagerare?
Och som frågats innan, vad har du för prisbild på hoj och försäkring?

Köp den du tycker är snyggast och som ligger inom din budget, alla nya eller nästan nya nakenhojar är bra annars skulle dom inte finnas!
Se till att få en hoj som är så nära original som möjligt, inte massa lull lull på den, risken är då stor att den är sönderskruvad med trasiga gängor på skruvar och sånt.
Vill du ha en mjuk gång på körningen och som inte "brölar" för mycket så hitta en fin radfyra, vill du däremot ha lite bus med mycket "brap brap" i gasandet så köp en v-tvinn, har du ekonomi så kan jag starkt rekommendera en V4:a men då kommer inte grannarna att gilla dej..

Vad gäller försäkringen så är den likvärdig på alla nakenhojar, dvs. alla 600 ligger nästan lika i premie och alla 1000 ligger nästan lika.. Så vad gäller försäkringen så är det bara vilket försäkringsbolag du tittar på..

Summering: Köp den du tycker är snyggast! Du kommer bli nöjd med vilken. (eller missnöjd)

Att tänka på: Alla nya hojar är bra oavsett märke annars skulle dom inte tillverkas.
Kolla hur det är med avstånd till närmaste serviceställe för just det märket.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra