"Nakenhoj" som har billig försäkring.

Ett par cylindrar, ett brett roder och saken är klar.
Om sen sen heter monster, superduke eller tuono, det får du komma underfund med genom en provkörning. Samtliga kostar ingen förmögenhet i försäkring hos Bilsport&Mc eller Svedea.

GSX 1400 kanske ? jag betalar under 3000/år en -07:a knappt inkörd. Annars

GSR600. Mycket motor för pengarna och väldigt låg försäkring.

MT-01 också en udda hoj som är under 3000/år

Last edited:
BMW R1200R Jag åker själv en BMW R1200GS 05 och den kostar 1424 kr hel/hel om året på Svedea.
Mvh. Roffe.

Funderar man på en ER6a skall man definitivt kolla på en BMW F800R! Gick själv från en ER6a till bmw'n och sicken skillnad! Mycket vuxnare och bättre utrustad hoj, mer mos, fler tillbehör OCH fantastisk bränsleförbrukning och BILLIGARE försäkring än ER6an trots 15hk mer. Det är en no-brainer faktiskt..

2009-BMW-F800R-3.jpg

Får väl ta och ge mitt partiska inlägg också och lobba lite för Triumphs Street Triple. Nu vet jag i och för sig inte om det är så lätt att hitta en för 40 000 och med försäkring för 5000/år. Men någonstans i krokarna borde det vara. Det är mycket hoj för pengarna om man gillar 3-cylindrigt. :tummenupp

Får väl ta och ge mitt partiska inlägg också och lobba lite för Triumphs Street Triple. Nu vet jag i och för sig inte om det är så lätt att hitta en för 40 000 och med försäkring för 5000/år. Men någonstans i krokarna borde det vara. Det är mycket hoj för pengarna om man gillar 3-cylindrigt. :tummenupp

Det går att få tag i för runt 40, om man kollar på någorlunda tidiga. Den motorkaraktären är to die for. Speciellt med ett 3-1 system och mappning, vilket man behöver en 200kronors kabel för, inga powercommanderdribbel, och mappar finns färdiga att tanka hem :banana

Mycket tveksam till att hitta billig försäkring till "Triumphs Street Triple". Jag kollade senast i Juni förra sommaren och då skulle jag pröjsa runt 12 000 / år i stockholm.

Som sagt då vart det extremt mycket billigare med GSR 600 som låg på runt 3500/år och GSX 1400 för under 3000.

Triumph är fina hojar men dom suger i försäkringskostnad. Det omvända kan man säga om BMW. Sjukt billiga och försäkra men fy fan vilka överpriser det är på beg marknaden. Typ 10 år gammal BMW kört långt som en förbannad taxi med mätaren på 10 000 mil och ett pris som man kan få en ny Suzuki för.... Sen BMW:s vibrationer och växelåda är inget att sukta efter.

Leta efter hoj som inte finns med så mycket i olycksstatistiken och har lite lägre kilowatt effekt.

Som många andra nämnt. Suzuki Bandit 1250 är som hojarnas Volvo 240. extremt mycket hoj för pengarna jämför med andra märken om man väger in försäkringspremie och inköpspris på hojen.

Last edited:
En gammal Ducati Monster!
Betalade 700 kr/mån för helförsäkring 24 år i Stockholm utan körkort när jag övningskörde M750 -98. Ta med dig reservdelskittet så är det bara ut och åka sen.

Ska du köpa glas med frugan? Eller glass?
Ducati Monster lämpar sig både på IKEA och Fjällgatan så det är helgarderat

Funderar man på en ER6a skall man definitivt kolla på en BMW F800R! Gick själv från en ER6a till bmw'n och sicken skillnad! Mycket vuxnare och bättre utrustad hoj, mer mos, fler tillbehör OCH fantastisk bränsleförbrukning och BILLIGARE försäkring än ER6an trots 15hk mer. Det är en no-brainer faktiskt..

2009-BMW-F800R-3.jpg

Är bränsleförbrukning verkligen ett argument att slänga sig med när det handlar om en nöjesmaskin för att och åka och köpa glass med? Det låter riktigt osexigt.

Är bränsleförbrukning verkligen ett argument att slänga sig med när det handlar om en nöjesmaskin för att och åka och köpa glass med? Det låter riktigt osexigt.

Det kan vara långt till kiosken. Jag körde nästan 1200 mil med nakenhoj förra säsongen. Men visst, soppan är en rätt liten del av vad nöjet kostar och skillnaden mellan olika hojar är förstås ännu mindre pengar.

I sakfrågan kan jag också rekommendera Street Triple även om det möjligen kan vara kärvt att hitta en under 40000. Insugsbrölet från trean när man vrider på är lika humörhöjande varje gång.

Kör man runt 2000 mil på ett år blir det nästan 10.000 kronors skillnad i bränslekostnad jämför om jag skulle köra en törstig litersportis. Mao betalas både försäkring och skatt i enbart mellanskillnad på bränsleförbrukningen. Känns väl rätt puckat att INTE värdesätta det (även om det såklart inte är huvudargumentet till varför hojen passar perfekt till det TS frågar efter?).

Kör man runt 2000 mil på ett år blir det nästan 10.000 kronors skillnad i bränslekostnad jämför om jag skulle köra en törstig litersportis. Mao betalas både försäkring och skatt i enbart mellanskillnad på bränsleförbrukningen. Känns väl rätt puckat att INTE värdesätta det (även om det såklart inte är huvudargumentet till varför hojen passar perfekt till det TS frågar efter?).

På 2000 mil skiljer det ca 4000kr mellan en f800R och en R1. Ca 300kr/månaden. (0.72l/mil vs 0.87l/mil internetuppgifter) det är inte i närheten av vad du skrev..

På 2000 mil skiljer det ca 4000kr mellan en f800R och en R1. Ca 300kr/månaden. (0.72l/mil vs 0.87l/mil internetuppgifter) det är inte i närheten av vad du skrev..

Kan göra en liten rättelse där...
0.72 l/mil är helt uppåt väggarna. I vanliga fall ligger jag runt 0.4, inte ens vid de tillfällen jag köra bana har jag lyckats komma mycket över 0.5 l/mil trots att man kör på i princip fullgas på tvåan och trean en hel dag.

Jag räknade på en hoj som dricker en halvliter vs. en hoj som dricker en liter. Kanske lite högt uppskattat för en litersportis? Spelar mindre roll i sammanhanget.

Poängen är att ifall man blir så butthurt över att bränsleförbrukning är en del av ett argument (särskilt när TS visar att ekonomin spelar stor roll i valet av hoj!) för att en hoj kvalar in på kriterierna så kan man ju undra vad man gör på ett forum? :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti