Nakenhoj, 1000cc eller 600cc

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Jag har funderingar på att byta till att köra naket från min gamla Thunderace. Funderar förmodligen som alla många andra står valet mellan fz1, z1000 eller cb1000r, men sen har tanken slagit mig att varför inte testa att köra mindre cc som en er6 eller xj6. Vet att det är stor skillnad mellan dessa, men hur stor är skillnaden egentligen, förutom varvtal och FÖRSÄKRING :va ?
Är dessa 600cc extremt slöa? Eller kan dessa ens vara något alternativ, någon av er har ju erfarenhet av dessa? Vad säger ni?
 
Jag har själv gått från en litersklubba sporthoj till en er6-n. Självfallet är det långt ifrån lika mycket "go" rakt fram, men jämfört med mycket annat ger det ändå en bra knuff. Man sitter bättre, trevligare överblick, lättare att hantera. Förvisso får man såklart vara lite flitigare med växlarna, men det är la bara bonus? Jag har roligare på min er6a än vad jag hade på min sportis... Även om det blev så att jag bytte hoj lite på slump (skulle eg. inte ha hoj alls) så är jag grymt nöjd!
 
har hört mycket bra om street triple som är 675cc nakenhoj, kollat på dom?
 
Säger som Rylander, kika på en Street triple och helst en R. Har provkört en sån och blev glatt överraskad. Riktigt rolig hoj som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ha.

GSR 600 är också en rätt rolig hoj som är billig att äga. Dock inte samma fina register som Street triplen, men det sparkar på rätt bra när man ligger på de högre varvtalen. Riktigt lättkörda och roliga bägge två.
 
Stora skillnaden är ju naturligtvis vridet, när man väl varvar en 600 eller 675´a finns det nog pulver så att det räcker. Just 675´an har ju fått bra omdömen vad det gäller vridet så det kanske är det bästa mellantinget, inte lika fin känsla/kvalitet som Honda kanske men chassiet kan mycket väl slå Hondan på fingrarna när det svänger.

Hade CB1000RA:

+ Komfort, jämnt register med bra botten och mellan men ingen hysterisk topp = maxvarv ca 10500 om jag kommer ihåg rätt.. smaksak. Rätt känsla i det mesta, reglage, låda etc, kvalitet.

- Tankkudden i början = äkta pungkross och man lär sig "en näve mellan skrevet och tanken" den hårda vägen. Blå instrumentering, kanske fint i mörkret men inte särskilt tydligt i dagsljus. Bromsarna med ABS kunde vara lite effektivare, har för mig att de utan ABS ska klippa i lite bättre. Sägs vara lite för mjuk i chassiet på bana, prövade tyvärr aldrig det med min.

Jag provkörde aldrig 600´an utan fastna för 1000 direkt men kört en del FZ6-S som har PCIII eller V samt slipon och den går förvånansvärt bra och lekande lätt att kasta runt jämfört med min dunderklump till VFR =0) Kan nog påstå att jag kör fortare per automatik med med FZ6´an än med VFR´n. Om det är en fördel eller nackdel låter vi någon annan avgöra men samtidigt så skulle jag nog ruttna på behovet av varv i längden. I avseende bana är jag dock sugen på en 675R, om de får arslet ur vagnen och får dit ABS på den bara så kan det nog bli affär om något år eller två då nyköp aldrig känts aktuellt på en hoj. Nästan nytt brukar vara en bra affär.
 
Tack för bra och snabba svar!!! Speed triple 675 har jag faktiskt inte kollat alls på än, blir en liten koll på den på stört. Någon ut av er som har erfarenhet av xj6? Känns konstigt att gå från litersmaskin till en 600, hade egentligen inte tänkt den tanken, men när man börjar kolla lite så gillar jag deras yttre :tuttar
Dessutom så har ju faktiskt bla er6 fått bra betyg vad jag har läst.
 
Överväg att provköra FZ6:an innan du funderar på XJ6. Köpte min nyligen och den känns mycket vuxnare och är betydligt vassare (S2-modellen har 98 kusar, med slipon kan man säga 100 jämnt utan att ljuga).
 
Eller så blir du en man och kör en literklubba (sarkasm). RR så kan ju en 600a radfyra eller en 675 radtrea räcka långt men en nakenhoj som ska primärt köras gata så är en literhoj att föredra. Men kör du en kurvig 70väg till jobbet 90% av tiden så kanske en 0,6a kan lira.
 
Kanske skulle se om jag inte kan ta o provköra fz6 också. Har provat fz8 och fz1 men upplevde inte 8:an som nämnvärt mycket mindre just där jag körde den, va dock aldrig ute på någon större väg o kunde känna varvtalen, visst skillnad var det, men inte så stor som jag trodde.
Mycket bra svar ang. CB1000ra brute force!
Vad tycker ni om z1000? Den har ju utséendet med sig iaf :)
 
En liter är ju alltid en liter :fyllisar
Jag har just till jobbet en rejäl motorväg, dock bara någon mil, men i övrigt så uppskattar jag mer kurviga vägar, en mindre maskin kanske man kan köra lite mer aktivt med o på det sättet uppleva den som bra mycket roligare :yoparty
 
Haft både Street Triple R och en CB1000RA, och jag hade mycket roligare på Triplen. Märkte CB'n mjukhet allt för tydligt på bana, men tyckte även att det kändes vid inspirerad körning på kurviga vägar vilket gjorde det svårt att slappna av när man körde. 187 cm lång och 78 kg, så min vikt borde inte ha varit ett problem på Hondan.

Någon eller några mil motorväg är inga problem alls med Triplen, men kör man mycket motorväg blir det fort rätt segt att ligga och nöta på höga varv.

Siktar själv på att provköra Speed triple, Superduke eller liknande samt några olika rena sporthojar.
 
Ok, tycker det låter lite överallt som att CB:n inte är så het...förutom utséendet, tycker den är grymt cool!!! ok, jag är ca 187 och 96kg, får nog ta en ride till helgen och kolla på en massa hojar o se hur dem passar mig i storlek också. Vet inte varför men jag har på nåt sett svårt för triplens utséende, men jag har nog nästan bara hört bra saker om den cykeln..
 
Har inte testat dom andra men provade Speed Triple R i Karlstad i helgen.
Sjukt skoj med ett fett smajl under hela turen. :)
Släppte kopplingen lite fort (i typ 100 tror jag) och fick till min första weeeelie! :banana
Nåja framhjulet lyfte iaf i ett antal meter och hjärtat hoppade över några slag. ;)

Den är iaf värd ett test! :tummenupp
 
Last edited:
kan varmt rekommendera GSR 600. Fungerade som min första hoj 2 säsonger. Rolig om du orkar/gillar ligga på höga varv, det händer först efter 8.000rpm. Väldigt enkel att köra i stan och på kurvig väg är den riktigt rolig.
Den blir tam efter 160-170, men det är ju olagliga hastigheter så spelar ju inte så stor roll. ;) Ser nästan bäst ut enligt mig av 600cc hojarna också.
Jag blev trött på vindblås på naket, så jag böt till en 600cc ninja, ångrar det inte en minut och nu byts den ut till gixxer 600. :)
 
Tack för bra och snabba svar!!! Speed triple 675 har jag faktiskt inte kollat alls på än, blir en liten koll på den på stört. Någon ut av er som har erfarenhet av xj6? Känns konstigt att gå från litersmaskin till en 600, hade egentligen inte tänkt den tanken, men när man börjar kolla lite så gillar jag deras yttre :tuttar
Dessutom så har ju faktiskt bla er6 fått bra betyg vad jag har läst.


Jag blev lite kär i nya XJ6an när jag såg medan vi letade hojar till tjejen. Jag har tyvärr inte kört den dock.

Den känns betydligt mér "ordentlig" än ER6 mf, men absolut inte i klass med S3 675..

Hade jag varit dig hade S3 varit det givna alternativet, tydligen riktigt riktigt bra. Dock betydligt dyrare på alla sätt än en ER6.
 
För mig är det enda problemet med en 600 att skjutsa. Då finns det helt plötsligt inte tillräckligt med effekt för min del. Ska man inte det är det ett väldigt bra alternativ. Billigare i stort sett alla avseende med.
 
Ok, tycker det låter lite överallt som att CB:n inte är så het...förutom utséendet, tycker den är grymt cool!!! ok, jag är ca 187 och 96kg, får nog ta en ride till helgen och kolla på en massa hojar o se hur dem passar mig i storlek också. Vet inte varför men jag har på nåt sett svårt för triplens utséende, men jag har nog nästan bara hört bra saker om den cykeln..

Tror du ska sikta på en hoj med justerbara dämpare med tanke på dina proportioner. Tänk på att hojarna i första hand byggs med små japaner som testpiloter så min erfarenhet är att originaldämparna är en aning mjuka, och har du då inte möjlighet att justera dem så blir det lätt lite svajigt. Jag hade en kompis i samma viktklass som du som hade en FZ6 som första hoj och den var alldeles för mjuk för honom. Värt att tänka på kanske.

Passar även på att tipsa om Aprilia Tuono, grymt mycket justeringsmöjligheter redan på standardmodellerna. :tummenupp
 
Motormässigt så är det inga problem alls att skjutsa på t ex en ER6 då det finns bra vrid långt ner i registret.

Jag har kört ER6 i 1½ säsong och var ruskigt nöjd.
Förra året var jag på en provtur med en CB1000R och dra åt helvete vilken underbar motorcykel.
Fin effektkurva, lättsvängd och allt känns så där... Hondatajt :Bugar
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top