Första hoj: 250cc, 600cc eller 1000cc?

Jag tror att vi får se många hojar på 300 -500 cc och effekter på 40 - 48 HK. Dom nya körkortsreglerna skapar en marknad för sådana hojar.

Internationellt finns det en stor efterfrågan på hojar runt 300 cc i tillväxtmarknaderna. Där finns många människor śom börjar att få råd att " leka" lite.. Då byter man sin tråkiga 125 cc 10 HK ybr 125 till något vassare.
 
1500 låter lite frannsaktig :gnissla

Jajamen, det var en Kawasaki Vulcan 1500 Classic Tourer :banana

Såg ut som en båt, lät som en båt och kallades "Båten" :brinnerup

Listan :fakta
1. Honda CM 400 T
2. Honda Shadow 750 Classic
3. Kawasaki Vulcan 1500 Classic Tourer
4. Yamaha FJR 1300
5. Ducati 800 SS
6. Suzuki GSX-R 750
7. Suzuki GSX-R 1000, nuvarande
8. Suzuki GSX-R 1000
9. Honda HRC CBR 600 RR, nuvarande
 
Beror helt på personen bakom styret.
Det är absolut inga konstigheter att börja med en tusenkubikare om man är mogen för det.

Den negativa sidan är att all energi på hojen kommer gå till att hantera kraften och inte så mycket körteknik i kurvor osv... Börja med en 600 vetja :)
 
Jag har jobbat som MC-lärare ett antal år och har fått frågan ganska ofta av elever vad dom ska börja med. Och jag tycker nog att det är upp till varje person att välja själv. Vill man köpa en ZX-10 eller en S 1000 RR så gör det. huvudet och höger handen får styra hur du kör.
 
Man skall ha en hoj man trivs med. Allt går att göra bort sig med om man är blåst, fråga mig, jag har själv klotat 125:a i 130-140 blås. Likaså går inte en s1000rr fortare än man gasar.

Fördelen med att börja litet är att man kan byta upp sig och bli pånyttfödd varje gång... :tummenupp Fördelen med att börja stort är att man inte behöver... :tummenupp

Själv har jag gått vägen via moped till 125:a och vidare. Men första "stora" hojen är den ZX9R B1:a som jag har kvar ännu 8 år senare, om än i lite annan skepnad... :)
 
Vill man köpa en ZX-10 eller en S 1000 RR så gör det. huvudet och höger handen får styra hur du kör.
Exakt!
För mig så är 600cc lite jobbig då man behöver växla hela tiden. För låga varv = inge drag alls. På höga = jälka ös. Inte bra om det plötsligt drar på som tusan i en kurva eller på halt underlag.
En större hoj överaskar inte en ovan förare lika mycket, mer förutsägbar.
 
Beror väl litet var man kör också.

Min första tunga hoj var en sukka 400 -83, funkade bra på småvägar och i stan.
Däremot kändes den inte ok på 110 väg, bilarna kom nästan och trängde upp en mot väggen, effekt och acceleration var för dåliga.

Det kändes tryggt med en vassare 600 för att accelerera bort från de största rövknullarna i form av beamers och xc60/90 med stolpskott som förare.

Polaren klagade över bakhjulssläpp på våren och hösten när vägbanan var kall, han hade då sporthoj utan ABS/antislir.
På nyare hojar med säkerhetssystem ser man bara varningslampan blinka, kan vara bra att ha om man är nybörjare med uppåt 200 hk i första hojen.
 
Jag övningskör med min Gladius just nu. 650 V-twin tycker jag ger ett jämt och lätthanterligt effektpåslag för en nybörjare. Inte så farlig motorbroms om man är lite kass på att möta upp när man växlar ner heller. Än så länge känns den alldeles tillräckligt stark och rolig att köra också :)

Tydligen håller en del trafikskolor med om att den är tämligen lättkörd...
 
Är nog en fråga ingen kommer att kunna ge dig ett bra svar på, då det är helt individuellt.
Vissa borde börja med en moppe eller 125:a, medan andra är så pass mogna att de direkt kan hoppa på den värsta RR hojen som finns, även om de inte är så duktiga på att köra.
Just för att de känner sin begränsning och kör därefter.

Själv tog jag hojkortet i våras och köpte en Triumph Daytona 955i i höstas, mest som ett impulsköp för att jag skulle ha något att åka på innan säsongen var över.
Ingen jätteraket, men inte supertrött heller. Alldeles lagom som vi svenskar säger.
Planen var, och är att skaffa en Tuono VR4 Factory innan sommaren, men jag orkade inte vänta så länge utan att få köra.
 
Last edited:
Jag övningskör med min Gladius just nu. 650 V-twin tycker jag ger ett jämt och lätthanterligt effektpåslag för en nybörjare. Inte så farlig motorbroms om man är lite kass på att möta upp när man växlar ner heller. Än så länge känns den alldeles tillräckligt stark och rolig att köra också :)

Tydligen håller en del trafikskolor med om att den är tämligen lättkörd...
Härligt robban! lycka till med kortet :) antar du har tänkt o ta det i vår/sommar om du övningskör redan (eller tolkade jag de fel o att du generellt sätt har börjat övningsköra och har den hojen? ^^)
 
Jag har fortfarande inte fått "äran" o åka med jjcbrjj, trots att jag känner honom på facebook o skriver med honom ibland, vet någon hur jag kan åtgärda detta? eller bör ja låta bli?
Han är ett undantag i regeln "Alla som heter Jesper blir Admin", i gruppen på fejan. :hihi
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top