Nån som vet hur man balanserar ett mc-däck manuellt?

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Lär dig Ta bort mcdäck...sätta dit nytt...samt balansera

Kom o tänka på att jag alltid undrat det.
Är det bara att snurra däcket runt sin axel o se ifall hjulet stannar på en o samma punkt (dvs att en viss punkt på däcket verkar tungt o strävar efter att hamna i läge "klockan 6") o sedan lägga vikter på motsatt fälgkant....snurra igen o se till att hjulet stannar oregelbundet utan tydlig "viktpunkt" ?

Ligger jag nära?

Last edited:
jag skulle inte rekomendera den metoden.. en maskin räknar ju med sin egna friktion inne i "mäthuset", helt omöjligt att få reda på var du skall sätta ex 5g exakt på fälgen.

vill du ha balanserat så lämna in det..

Lätt som en plätt.Förutsätter att du har satt upp hjulet på en axel som snurrar lätt?
Låt hjulet stanna helt,alltså tyngsta punkten neråt,Sen sätter du tummen på kl 12 och vrider hjulet ett kvarts varv,till kl 9 alltså.
Då har du ju tyngsta punkten på kl 3,alltså sätter du vikten där du har tummen.
Förstod du nåt ?

Lätt som en plätt.Förutsätter att du har satt upp hjulet på en axel som snurrar lätt?
Låt hjulet stanna helt,alltså tyngsta punkten neråt,Sen sätter du tummen på kl 12 och vrider hjulet ett kvarts varv,till kl 9 alltså.
Förstod du nåt ?

Precis vad jag tänkte...bra förklarat :tummenupp

Sen sätter du tummen på kl 12 och vrider hjulet ett kvarts varv,till kl 9 alltså.
Förstod du nåt ?

Hmmm... är det bara jag som inte fattar varör man ska vrida på hjulet ett kvarts varv och sätta vikten på kl. 9 istället för att sätta den direkt på kl. 12? Det är väl ändå exakt samma punkt?

En maskin har större felmarginal än vad du får om du balanserar mauellt.

Vi balanserar alltid manuellt med en balanserings-ställning som du kan köpa på många ställen eller som vi, byggt en själva. Har krängt en massa däck i depån och har aldrig känt obalans på bana. Jag kör även min hoj på gata.

Bakhjulet balanserar vi sällan då vi kört på Metzler/Pirelli eller Bridgestone.
Dessa är bra gjutna och vänder du bara pricken rätt vid montering så behövs sällan vikter.

Annars så har du rätt tanke vad gäller viktplacering.

Så fixa en ställning och balansera du.

Dal-Mausen

edit: Långsam... Seg uppkoppling:(

Hmmm... är det bara jag som inte fattar varör man ska vrida på hjulet ett kvarts varv och sätta vikten på kl. 9 istället för att sätta den direkt på kl. 12? Det är väl ändå exakt samma punkt?

Kanske för att den ska stanna i det läget o inte snurra tillbax, då vet du att vikten e rätt.

Det e min gissning

Därför att du inte vet vilken vikt du behöver,men om du vrider hjulet ett kvarts varv,sätter dit en klistervikt lite löst kl 9,så ser du ju när hjulet står still där.

Lättare att sätta dit vikten om man trycker innåt (mot sig) eftersom vikterna har tejp på baksidan.

tänkefter?

Spelar det någon roll ifall på vilken sida man sätter vikten eller struntar man i att balansera på den ledden? (vänster-höger alltså)

Däcket är ju inte helt centrerad ibland.

Last edited:
Spelar det någon roll ifall på vilken sida man sätter vikten eller struntar man i att balansera på den ledden? (vänster-höger alltså)

Däcket är ju inte helt centrerad ibland.

Med den här metoden blir hjulet endast statiskt balanserat,inte dynamiskt.
Antingen sätter man vikten mitt på fälgen,eller delar upp den mellan vänster o höger sida på fälgen.

Med den här metoden blir hjulet endast statiskt balanserat,inte dynamiskt.
Antingen sätter man vikten mitt på fälgen,eller delar upp den mellan vänster o höger sida på fälgen.

Är det olämpligt att balansera själv när man kör sportbåge i rätt höga farter?

Är det olämpligt att balansera själv när man kör sportbåge i rätt höga farter?

Enligt tidigar inlägg så går det ju inte sakta på bana...

runt 250km/h innan hård broms och jag känner aldrig något...

Men jag har ju inte provat fortare än 287. Så där över låter jag vara osagt..

Dal-Mausen

Vi balanserar alltid manuellt med en balanserings-ställning som du kan köpa på många ställen eller som vi, byggt en själva. Har krängt en massa däck i depån och har aldrig känt obalans på bana. Jag kör även min hoj på gata.

Dessa är bra gjutna och vänder du bara pricken rätt vid montering så behövs sällan vikter.

Dal-Mausen

Vad menar du med ..."vänder du bara pricken rätt vid montering så behövs sällan vikter" ?

Vad menar du med ..."vänder du bara pricken rätt vid montering så behövs sällan vikter" ?

På däcksidan finns en färgmarkering som ska antingen sitta vid ventilen eller mitt emot den. Ventilviktskompenseringen är ingjuten i däcket.
Hur pricken ska sitta skiljer sig från tillverkare.
Det märker man om man monterar fel och inte har vikter på fälgen. (En bra fälg).

Rätta mig om jag har fel. Metzler/Pirelli ska väl ha pricken vid ventil o Bridgstone mitt emot? Michelin, Dunlop?
Tänk vad man glömmer över en vinter med bara skidor i huvudet...

Dal-Mausen

Dal-Mausen

Aha.. va tydligen ute och cyklade där, sorry. blir nog att fixa en sådan om det är så enkelt.
Tänkte i dom banorna eftersom de e ganska höga farter de handlar om och skulle nog inte lite på mig själv att jag får till det exakt, men å andra sidan så måste man börja någon gång :tummenupp

var får man tag på dessa ställningar då? om man nu inte svetsar till en själv?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti