Nån som vet hur man balanserar ett mc-däck manuellt?

Aha.. va tydligen ute och cyklade där, sorry. blir nog att fixa en sådan om det är så enkelt.
Tänkte i dom banorna eftersom de e ganska höga farter de handlar om och skulle nog inte lite på mig själv att jag får till det exakt, men å andra sidan så måste man börja någon gång :tummenupp

var får man tag på dessa ställningar då? om man nu inte svetsar till en själv?


<--------Grevens tex...
 
Jag hörde av däckkillen i österåker (österskärs däckservice) att det där med pricken inte har att göra med någon tyngdpunkt. Han sa att det var en myt.
Pricken är till för att typ robotar i fabriken ska kunna identifiera däcket.
Eller nåt sånt.

Jag kan ha missupfattat detta men jag har bestämt för mig att han sa så, för jag frågade om detta när han monterade mina däck (metzeler).

Jag har även hört att det skulle vara en myt på en gummiverkstad. men då handlade det om bildäck ioförsig.

Är det någon som vet hur det faktiskt ligger till med detta?
Kanske kan länka till tillförlitlig info?
 
Last edited:
Om man vill krångla/lyxa till det (stryk det som ej önskas) balanserar man först fälgen separat och limmar vikten mitt initu fälgen med araldit. Det gör att man normalt slipper utvändiga balansvikter vid byte av däck eller då bara behöver använda små balansvikter istället för stora flak.
 
Fattar inte vitsen om du skall balansera ett hjul själv då antar jag att du monterat däcket själv på fälgen eller?? fattar inte vitsen däckhandlarna tar 150 kr monterat å balanserat?
 
Om man vill krångla/lyxa till det (stryk det som ej önskas) balanserar man först fälgen separat och limmar vikten mitt initu fälgen med araldit. Det gör att man normalt slipper utvändiga balansvikter vid byte av däck eller då bara behöver använda små balansvikter istället för stora flak.
Limma bara vikter i fälgen om du kör med slanglösa däck!
 
Han sa att det var en myt.
Pricken är till för att typ robotar i fabriken ska kunna identifiera däcket.
Eller nåt sånt.

Jag har alltid satt pricken mitt emot ventilen eftersom det är så jag blivit upplärd.

Pratade dock med en kille på den lokala däckkrängarfirman, han har jobbat i 20 år som däckmontör & själv kört RR. Han sa att även han alltid hade satt pricken mot ventilen då han körde, men efter ett besök på Michelins däcktillverkningsfabrik i Malaysia (numera flyttad till Thailand?) så fick han reda på att den gula pricken endast är till inom produktionen för att särskilja de olika dimensionstyperna & gummiblandningarna från varandra.

Men pricken mitt emot ventilen kör jag fortfarande med, det är ju en bra utgångspunkt iaf. :)
 
Jag har alltid satt pricken mitt emot ventilen eftersom det är så jag blivit upplärd.

Pratade dock med en kille på den lokala däckkrängarfirman, han har jobbat i 20 år som däckmontör & själv kört RR. Han sa att även han alltid hade satt pricken mot ventilen då han körde, men efter ett besök på Michelins däcktillverkningsfabrik i Malaysia (numera flyttad till Thailand?) så fick han reda på att den gula pricken endast är till inom produktionen för att särskilja de olika dimensionstyperna & gummiblandningarna från varandra.
Men pricken mitt emot ventilen kör jag fortfarande med, det är ju en bra utgångspunkt iaf. :)

Just så var det nog jag hörde också, typ.
Tycker jag känner igen det.
 
Jag hörde av däckkillen i österåker (österskärs däckservice) att det där med pricken inte har att göra med någon tyngdpunkt. Han sa att det var en myt.

Kanske ett fall för dessa att lösa?
(Men jag har märkt skillnad på felmonterat + att det var en däckhandlarson som varit i branchen bra länge som tipsade om pricken.)


Dal-Mausen
 

Bifogat

  • mythbusters (Medium).jpg
    mythbusters (Medium).jpg
    60.2 KB · Visningar: 199
Fattar inte vitsen om du skall balansera ett hjul själv då antar jag att du monterat däcket själv på fälgen eller?? fattar inte vitsen däckhandlarna tar 150 kr monterat å balanserat?


Vitsen är att man slipper extern balanvikt i 9 fall av 10 om man kör på bra däck. Det gör att man sparar några försumbara minuter vid balanceringen och oftast helt slipper ha externa vikter som man annars får hålla lite koll på att de sitter kvar, om man kör med klister-vikter.

Sist jag lämnade in däck för montering och balansering har jag för mig att det kostade betydligt mer än 150 kr/däck. Sedan är det skönt att slippa åka och lämna/hämta hjulen, det är största anledningen att göra det själv. Totalpriset blir också mycket lägre om man köper däck på nätet som lämnas hemma vid dörren jämfört med vad lokala däcksfirmorna vill ha. Man spar minst en tusing på det sättet per uppsättning och slipper åka fram och tillbaka för montering av däck. Att man sedan kan få till en perfekt balans på hjulen med egen balancering, vilket inte alltid är fallet beroende vem som gör det på firma, är också en bonus.
 
Fattar inte vitsen om du skall balansera ett hjul själv då antar jag att du monterat däcket själv på fälgen eller?? fattar inte vitsen däckhandlarna tar 150 kr monterat å balanserat?

Att byta ett backdäck...i mitt fall, Michelin pilot road 2ct kostar inkl. allt (däck, byte samt balansering) runt 2700 - 3000 på firma. Kommer du med fälgen och däcket och vill ha det påsatt samt balanserat handlar det om en 500:-

Däcket i sig kostar dig ca 1500 att köpa om du beställer det själv på internet...så det är en jävla massa pengar att spara om du kan göra allt själv
 
Last edited:
För er som vill kunna byta fram och bakdäck samt balansering(snor lite från shadowR1er o lägger ihop :tummenupp ).......

Ta bort Framdäcket:
http://www.youtube.com/watch?v=8CcSb-44nL0&feature=related


Ta bort Bakdäcket:
http://www.youtube.com/watch?v=F4ns9u_JRJ0&feature=related


Sätta dit bakdäcket och justera kedja:
http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY&feature=related


Ta bort däcket från fälgen:
http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY&feature=related


Sätta dit nytt däck:
http://www.youtube.com/watch?v=AerHAYs435s&feature=related


Balansera däcken:
http://www.youtube.com/watch?v=8WHkSPZJ3fI&feature=related
 
Last edited:
Att byta ett backdäck...i mitt fall, Michelin pilot road 2ct kostar inkl. allt (däck, byte samt balansering) runt 2700 - 3000 på firma. Kommer du med fälgen och däcket och vill ha det påsatt samt balanserat handlar det om en 500:-

Däcket i sig kostar dig ca 1500 att köpa om du beställer det själv på internet...så det är en jävla massa pengar att spara om du kan göra allt själv

Okej ganska mycke skillnad då här i Göteborg tar däckgubbarna 150 kr ungefär för montering
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top