Nån som vet hur man balanserar ett mc-däck manuellt?

För er som vill kunna byta fram och bakdäck samt balansering(snor lite från shadowR1er o lägger ihop :tummenupp ).......

Ta bort Framdäcket:
http://www.youtube.com/watch?v=8CcSb-44nL0&feature=related


Ta bort Bakdäcket:
http://www.youtube.com/watch?v=F4ns9u_JRJ0&feature=related


Sätta dit bakdäcket och justera kedja:
http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY&feature=related


Ta bort däcket från fälgen:
http://www.youtube.com/watch?v=WPzveH80rrY&feature=related


Sätta dit nytt däck:
http://www.youtube.com/watch?v=AerHAYs435s&feature=related


Balansera däcken:
http://www.youtube.com/watch?v=8WHkSPZJ3fI&feature=related
Jävla bra filmer.
Nästan så man blir sugen på att skaffa däckjärn (19:- st på biltema) och bygga en balanseringsvagga.
Finge man bara köpa lite billiga balanseringsvikter så borde man ju kunna byta däcken själv och spara lite pengar.
Eller?
 
Last edited:
sett vikten med silvertape innan du hittat rätt balans så slipper du slösa på vikter,,,,,

Eller så är du som mig och är ännu snålare, återanvänder vikterna genom att ta bort gammallt klister på baksidan och sedan använda Biltemas dubbelhäftande.
 
Eller så är du som mig och är ännu snålare, återanvänder vikterna genom att ta bort gammallt klister på baksidan och sedan använda Biltemas dubbelhäftande.

Det finns ju en variant att man har eller tar sig vissa löneförmåner:gnissla
 
Jag hörde ....
Pricken är till för att typ robotar i fabriken ska kunna identifiera däcket.
Eller nåt sånt.

Inte på Metzeler i alla fall, enligt de själva så markerar detta lättaste punkten på däcket. Har för mig att det är samma sak på Pirelli, men hittar inte källfakta just nu.

Läs under punkt 4.
http://www.metzelermoto.com/web/products/technology/faq/default.page

---

What means the red point on the side wall?
One of the last steps in producing a tire is aimed at avoiding any unbalance when mounted on the rim, that could affect the driving behaviour of the bike. Due to this fact the lightest position is marked with one or two red dots. The red dot marked position has to be mounted near the valve to guarantee an impeccable run.


EDIT: Jag satte röda pricken på mitt bakdäck Pirelli Supercors Pro så nära ventilen som möjligt. Inga balanseringsvikter. Kändes hur bra som helst, även över 200km/h.
 
Jävla bra filmer.
Nästan så man blir sugen på att skaffa däckjärn (19:- st på biltema) och bygga en balanseringsvagga.
Finge man bara köpa lite billiga balanseringsvikter så borde man ju kunna byta däcken själv och spara lite pengar.
Eller?

Det är vad jag satsar på
 
Jag hörde av däckkillen i österåker (österskärs däckservice) att det där med pricken inte har att göra med någon tyngdpunkt. Han sa att det var en myt.
Pricken är till för att typ robotar i fabriken ska kunna identifiera däcket.
Eller nåt sånt.

Märkning av däckets lättaste punkt har funnits betydligt längre än vad det funnits robotar. Om man inte vänt upp-och-ner på alla sedan gammalt vedertagna regler så ska märkningen vara vid ventilen.

Om man balanserar själv, vilket jag alltid gjort, så är det mer tidsödande att balansera i hjulets egna lager. Det går, men då är metoden att snurra på hjulet många ggr och se var det stannar. Det ger inte en exakt punkt, men ett intervall vars bredd är beroende av hur hårt lagertätningarna kramar, temperaturen, osv. Det är viktigt att man provar att snurra åt båda hållen. Om man drar ett blyertsstreck kl 6 så får man till slut en statistisk tyngdpunkt. Dock måste detta prov göras om för den vikten som man gissat på eftersom hjulet roterar för trögt för att man ska kunna väga ut det.
Själv har jag byggt en egen balanseringsutrustning. Den fungerar utmärkt. Iaf mina hjul snurrar knappast fortare än 35 Hz skulle jag tro.
 
Inte på Metzeler i alla fall, enligt de själva så markerar detta lättaste punkten på däcket. Har för mig att det är samma sak på Pirelli, men hittar inte källfakta just nu.

Läs under punkt 4.
http://www.metzelermoto.com/web/products/technology/faq/default.page

---

What means the red point on the side wall?
One of the last steps in producing a tire is aimed at avoiding any unbalance when mounted on the rim, that could affect the driving behaviour of the bike. Due to this fact the lightest position is marked with one or two red dots. The red dot marked position has to be mounted near the valve to guarantee an impeccable run.


EDIT: Jag satte röda pricken på mitt bakdäck Pirelli Supercors Pro så nära ventilen som möjligt. Inga balanseringsvikter. Kändes hur bra som helst, även över 200km/h.

Där ser man. Då hade jag fel.
Alltså::fakta: Röda prickar på metzelerdäck visar var däcket är lättast.
 
Lånar en gammal tråd och ställer frågan: Finns det något sätt eller trick för att slippa balanseringsvikter på fälgarna? Hade mina hjul iväg hos en däckfirma idag då dom monterade nya däck och balanserade hjulen, men tycker att dom har klistrat på fler balanseringsvikter än vad det var där innan! Otroligt fult och smaklöst mitt på fälgbanan! :huvet

Vad göra nu?? Måste jag leva med dessa fula vikter på fälgarna eller finns det någon lösning?
 
Lånar en gammal tråd och ställer frågan: Finns det något sätt eller trick för att slippa balanseringsvikter på fälgarna? Hade mina hjul iväg hos en däckfirma idag då dom monterade nya däck och balanserade hjulen, men tycker att dom har klistrat på fler balanseringsvikter än vad det var där innan! Otroligt fult och smaklöst mitt på fälgbanan! :huvet

Vad göra nu?? Måste jag leva med dessa fula vikter på fälgarna eller finns det någon lösning?

Byt däck.
 
Editerar mitt inlägg och tar bort det jag skrev, var visst en gammal tråd!

//KaliZ
 
Där ser man. Då hade jag fel.
Alltså::fakta: Röda prickar på metzelerdäck visar var däcket är lättast.

Det spelar ingen roll egentligen.

När det var stålfälgar så var fälgen lättast där ventilen satt, stämmer inte på alu fälgar. Kanske till och med tvärt om beroende på ventil.

Släng på däcket hursomhelst och balansera.
 
Lånar en gammal tråd och ställer frågan: Finns det något sätt eller trick för att slippa balanseringsvikter på fälgarna? Hade mina hjul iväg hos en däckfirma idag då dom monterade nya däck och balanserade hjulen, men tycker att dom har klistrat på fler balanseringsvikter än vad det var där innan! Otroligt fult och smaklöst mitt på fälgbanan! :huvet

Vad göra nu?? Måste jag leva med dessa fula vikter på fälgarna eller finns det någon lösning?

För minst antal vikter, balansera komplett fälg utan däck först och permanentmarkera tyngsta punkt på fälgen. Placera sedan framledes däckets "minsta vikt"-märkning där. Ventilen innebär som sagt inte alltid/sällan tyngsta punkt på fälgen.
 
*BUMP*

Kan säga av helt ny erfarenhet att den GRÖNA markeringen på Dunlop ska sitta vid ventilen, alt. tyngsta pukt!:fakta
Hade först däcket med markeringen 180grader från ventilen och det krävde 50g vikter:huvet

Efter att flyttat däcket behövdes inga vikter alls!:tummenupp
 
Juppz, har också gjort tabben att sätta pricken på dunlop däcket mitt emot ventilen, började fundera vad för skitdäck jag köpt innan jag testade att vrida det :rodnar :tummenupp
 
Kör på supercorsa sp. Köper på nätet.
Kränger själv med jigg, däckjärn och fälgskydd. Allt från biltema. 600:-:tummenupp
Balanserar inte då jag balanserat fälgen utan däck innan. Mest för att jag vart nyfiken.
Har aldrig upplevt något konstigt utan balansering på en supersporthoj.
Och de där 600:- är intjänade för längesen. :tummenupp
 
Använde biltemas balanserare för 289 kr tillsammans med deras klistervikter. Resultat - perfekt balans vid dubbelkontroll med balanseringsmaskin.
 
Är det en stor grej om man skiter i att balansera hjul/däck på en MT09 vid vanlig touringkörning?

Det gäller bakhjulet.

Jag har ett pilot road 3 som jag skall montera, en verkstad kan montera men inte balansera för 200:-, den andra ligger 3 mil bort och kan montera och balansera för 350:-..

Vissa menar att balanseringen är onödig?

Vad är det riktiga?

//K
 
Är det en stor grej om man skiter i att balansera hjul/däck på en MT09 vid vanlig touringkörning?

Det gäller bakhjulet.

Jag har ett pilot road 3 som jag skall montera, en verkstad kan montera men inte balansera för 200:-, den andra ligger 3 mil bort och kan montera och balansera för 350:-..

Vissa menar att balanseringen är onödig?

Vad är det riktiga?

//K
Det kan vara helt onödigt, eller väldigt viktigt. Det beror helt och hållet på hur bra din fälg och ditt däck är, och hur rätt du lyckas montera dom relativt deras lättaste/tyngsta punkter.

Vibrationerna kan vara väldigt jobbiga efter ett tag, på den nivån att fötterna domnar, och även om hojen inte kommer rasa på första rundan så ökar det ju belastningen på lager mm.

Jag balanserar alltid, för det tar inte många minuter när jag ändå kränger och har hjulen lösa. Men vid ett tillfälle hade jag slut på vikter, så jag struntade i det, och det var ett misstag. Samma sak med bilen, vi behövde kränga däck på en semestertripp, men han hade också slut på rätt sorts vikter, så han balanserade inte, det var väldigt irriterande.
 
Är det en stor grej om man skiter i att balansera hjul/däck på en MT09 vid vanlig touringkörning?

Det gäller bakhjulet.

Jag har ett pilot road 3 som jag skall montera, en verkstad kan montera men inte balansera för 200:-, den andra ligger 3 mil bort och kan montera och balansera för 350:-..

Vissa menar att balanseringen är onödig?

Vad är det riktiga?

//K

Det beror väl lite på hur tur man har. Det kan funka och det kan bli odrägligt med vibrationer.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top