Nån som kan det här med svenska?

Wille

Gröna Faran
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
SÅLD ZX6R

Vid vilka sammanhang använder man sig av ordet ETT och när använder man sig av ordet EN. Vad är "reglerna" för detta?

Tex, vad är det som gör att man skriver/säger ett hus, ett äpple, ett rakblad medans man kan säga en bil, en pojke, en boll till vissa andra saker.

Wille skrev:

Vid vilka sammanhang använder man sig av ordet ETT och när använder man sig av ordet EN. Vad är "reglerna" för detta?

Tex, vad är det som gör att man skriver/säger ett hus, ett äpple, ett rakblad medans man kan säga en bil, en pojke, en boll till vissa andra saker.

Är det inte så enkelt att om man säger husET äpplET rakbladET, så ska det vara "ett" före. Säger man pojkEN, bollEN bilEN, så ska det vara "en" före?

Mer vetenskapligt än så kan jag inte förklara. :rolleyes:

SuperMicke skrev:
Är det inte så enkelt att om man säger husET äpplET rakbladET, så ska det vara "ett" före. Säger man pojkEN, bollEN bilEN, så ska det vara "en" före?

Ja den förklaringen kom en med här på jobbet oxå men frågan är om det är korrekt.. Låter ju väldigt bra iallafall.. :D

Heter det EN borr eller ETT borr? ;-)

SuperMicke skrev:

Genuskongruens

Substantiv är antingen en-ord (en blomma) eller ett-ord (ett bord). Substantivet bestämmer hur de ord som hör ihop med det (t.ex. en, ett, ingen, inget, vacker, vackert) skall böjas.

Kevorkian skrev:
Genuskongruens

Substantiv är antingen en-ord (en blomma) eller ett-ord (ett bord). Substantivet bestämmer hur de ord som hör ihop med det (t.ex. en, ett, ingen, inget, vacker, vackert) skall böjas.

Jisses, jag måste sovit igenom mig dom där grammatiklektionerna vi gick igenom det där..*ASG*

BlueNinJa skrev:
En kompass , ett kompass?! en xbox , ett xbox.. ja ni hehe..
Som tidigare talare är det ju solklart, Det heter "en kompass" för att man böjer det som "kompassen", samt "en xbox" / "xboxen".

De som hävdar att det heter "xboxet" är skåningar eller något...

andersbrink skrev:
Heter det EN borr eller ETT borr? ;-)

En borr om det är hela maskinen, dock förkortat.

Ett borr om det är själva borret man sätter i chucken.

G.Lädjedödaren

Solid snake skrev:
En borr om det är hela maskinen, dock förkortat.

Ett borr om det är själva borret man sätter i chucken.

G.Lädjedödaren
Njae, En borr (maskin) och en borr / borren. En handborr, En slagborr etc.

Däremot , ett borrhål! :tungan

Svenska språket har tre genus: Maskulinum (Han), Femininum (Hon), Neutrum (det), Reale (den).

Vilken ändelse substantivet skall ha i bestämd form beror på vilket genus som substantivet har. Normalt sett så skiljer svenskan enbart på neutrum och reale. Neutrum lägger till -t eller -et i bestämd form (bordet, golvet) medans reale lägger till -n eller -en i bestämd form (stolen, boken)

I obestämd form använder man en framför reale (en bok) och ett framför neutrum (ett bord).

honkiie skrev:
Haha, borret... Danskjävlar :tungan

Ni med ert int, ja vet int, snacka så man fattar istället.

Fördel med att bo i skåne.
Nära till kontinenten.
Billig sprit i Danmark o i Tyskland.
NÅGOT längre mc säsong! HA!
Man slipper vara skogsarbetare eller jobba i gruvan.
Man behöver inte vara rädd för isbjörnar.
Här har vi MFF.
Man slipper folk från Stockholm som har gayig dialekt, förutom på sommaren då ni tvunget ska vara här ändå! :mad:

Solid snake skrev:
Ni med ert int, ja vet int, snacka så man fattar istället.

Fördel med att bo i skåne.
Nära till kontinenten.
Billig sprit i Danmark o i Tyskland.
NÅGOT längre mc säsong! HA!
Man slipper vara skogsarbetare eller jobba i gruvan.
Man behöver inte vara rädd för isbjörnar.
Här har vi MFF.
Man slipper folk från Stockholm som har gayig dialekt, förutom på sommaren då ni tvunget ska vara här ändå! :mad:

Jag kan lära dig förstå. Int=inte och där jag kommer ifrån så säger vi itt istället.

*/ ?>
Back