Nån som kan det här med svenska?

Men ge er. Det skall visst vara borret, men det låter ju åt helvete så man (gör som vanligt när reglerna säger ett och känslan ett annat och) säger "borren" om borret för det framgår ändå vad man menar. Är det en kortform av "borrstålet" kanske?

Hur ofta träffar man t.ex. på en människa som använder det korrekta "jag" istället för "mig" i uttryck som "hon är längre än mig, det känns jobbigt!"? Har aldrig hänt mig iaf. Förutom när detta legaliserade språkfel kommer på tal.

Roligaste namnskylten idag:
A T Rapp
Inge N Dörr

hrc skrev:
Men ge er. Det skall visst vara borret, men det låter ju åt helvete så man (gör som vanligt när reglerna säger ett och känslan ett annat och) säger "borren" om borret för det framgår ändå vad man menar. Är det en kortform av "borrstålet" kanske?

Hur ofta träffar man t.ex. på en människa som använder det korrekta "jag" istället för "mig" i uttryck som "hon är längre än mig, det känns jobbigt!"? Har aldrig hänt mig iaf. Förutom när detta legaliserade språkfel kommer på tal.

Roligaste namnskylten idag:
A T Rapp
Inge N Dörr

Ja det heter borret, saol har fel igen. Jag är ganska säker på att man ska använda mig i det där uttrycket också. Bara en massa dåraktiga arjeplogsbor och västerbottningar som använder jag till allting.

BETYDELSE: pron. betecknande den talande (första personens personliga pronomen); utom vid emfatiskt framhävande (ofta i förbindelse med l. i motsats till annan samordnad satsdel) vanl. obetonat i satssammanhanget; ss. framhävt äv. förstärkt med ordet själv. Jag kommer strax. Giv mig boken! Klandra mig inte! Jag har ännu inte bestämt mig. Säg mig, vad var det han hette? Inte mig emot! Det synes l. tyckes mig (att osv.). Tro mig, så är det! Vad mig (personligen) angår l. beträffar (så osv.). När jag super, så är det rätt (skämts., ofta ironiskt användt ordstäv). I dag mig, i morgon dig (ordspr., anträffat tidigast c. 1755); jfr Syr. 38: 23.
REDAKTIONSEXEMPEL: Jag gör det själv. Jag själv har aldrig haft någon aning om detta.

morlock skrev:
+ Mig veterligen.

Mig inte förstå vad du fatta?!
:hihi

som jag förstår det så säger hrc att mig är talspråk och ska aldrig användas fast i texten jag klistrade in så används det flitigt.

Finns bara en regel för språk:
- vad som är begripligt är rätt, allt annat är fel.

språkpoliser är ohyfsade och obildade
de som inte förstår andra dialekter än sin egen är oftast bara inskränkta

my 2c

PS.
Vad gäller ursprungsfrågan:
det finns inga regler, sånt måste man lära sig när man lär sig språket,
om du har svenska som modersmål så känner du vad som är rätt.
I latinska språk är allt maskulint eller feminimt istället och inget är helt
givet där heller. Moto är maskulint t.ex. fast min är vacker som en kvinna.

Last edited:
honkiie skrev:
som jag förstår det så säger hrc att mig är talspråk och ska aldrig användas fast i texten jag klistrade in så används det flitigt.
Mrööh. Klart inte "mig" skall bytas ut mot "jag" i ALLA dina exempel! Går ju inte. Bara i vissa fall. Men nu är jag som sagt dålig på varför det skall heta si eller så, vet bara hur det skall vara. Lämnar med varm hand över till mer klassiskt skolade mänskor som kan få reda ut begreppen. Eller så kan det kvitta. Vad handlade tråden om nu igen? :spammer

honkiie skrev:
Ja det heter borret, saol har fel igen.
Säger SAOL borren om borret? Åh gode gud. Jag som trodde man kunde lita på NÅGOT här i världen ialla fall. :(

Last edited:
PS.
Vad gäller ursprungsfrågan:
det finns inga regler, sånt måste man lära sig när man lär sig språket,
om du har svenska som modersmål så känner du vad som är rätt.
I latinska språk är allt maskulint eller feminimt istället och inget är helt
givet där heller. Moto är maskulint t.ex. fast min är vacker som en kvinna.[/QUOTE]

nja, nog finns det regler , men att med hjälp av grammatiska regler beskriva hur ett språk används är fruktansvärt svårt eftersom det förändras hela tiden, så därför kan ju inte tex SAOL ens ha en janne att ta upp alla dialektala avvikelser osv.

skaffa dig en montesa eller en gas gas, de spanska motorcyklarna är feminina :tungan

honkiie skrev:
som jag förstår det så säger hrc att mig är talspråk och ska aldrig användas, fast i texten jag klistrade in så används det flitigt.
Vad hrc säger och katta skit lägger vi i samma hög.

gthyni skrev:
Moto är maskulint t.ex. fast min är vacker som en kvinna.

Fast moto är väl bara kortformen av "motocicleta" har för mig att om det slutar på -a är det "el" framför

-eller om det var tvärt om....hmm....la luna heter det ju...(?)

Pebl skrev:
Fast moto är väl bara kortformen av "motocicleta" har för mig att om det slutar på -a är det "el" framför

-eller om det var tvärt om....hmm....la luna heter det ju...(?)

Du har rätt, "la motocicletta" är femininum,
då såg jag ju rätt när jag titta på henne :hihi
Glassstrutar är däremot manliga:

il gelato, la motocicletta,
i geleti, le motociclette

(ps, det är inte spanska, spanska är enklare)

el toro, la mesa
los toros, las mesas

Jag förtydligare det övriga har skrivit. Det finns inga regler för vilket genus ett ord har i svenskan. Man måste helt enkelt lära sig det ord för ord.

Angående borr, så är det som en del av er påpekar: det som används är rätt. Om båda formerna används i svenska språket brukar också båda formerna stå i SAOL. De som ger ut SAOL (Jag känner ett par av dem. Bonuspoäng! :D ), beskriver språket. SAOL är, som man säger, deskriptiv inte normativ.

morlock skrev:
Som tidigare talare är det ju solklart, Det heter "en kompass" för att man böjer det som "kompassen", samt "en xbox" / "xboxen".

De som hävdar att det heter "xboxet" är skåningar eller något...

Yes och jag vinner igen haha :rofl .. hade en kvist förra året i skolan.. jag och en polare envisades om att det skulle vara en medans typ varenda idiot i söderhamn tyckte ett.. :tummenupp

BlueNinJa skrev:
Yes och jag vinner igen haha :rofl .. hade en kvist förra året i skolan.. jag och en polare envisades om att det skulle vara en medans typ varenda idiot i söderhamn tyckte ett.. :tummenupp

"Alla" säger ett, och du säger att det är fel....
om du läst och förstått inläggen ovanför skulle du insett att
något inte stämmer :7peta

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back