Nån som har tapetserat över juteväv?

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Håller på att fixa vardagsrummet och på väggarna sitter det juteväv. Vart jag än läser står det att man skall ta bort juteväven först med en maskin. Men den har torkat och tar med sig pappen på gipset, funkar inte med maskin heller. Så jag har börjat slipa ner den tänkte sen sätta upp Easy-cover och måla på det. Kommer det att funka?

Juteväv ska ju suga en hel del. Easy-covern sätts ju upp med våtrumslim det är väl starkare.

Vet inget om att tapetsera över väven men vi satte easy cover i vårt sovrum och jag skulle i alla fall inte måla på det. Vi provade och vi gillade i alla fall inte ytan.

Våtrumslim är DYRT som satan, det fungerar med vanligt vävlim. Men bredspackling är ju en annan lösning, billigare också.

Vet inget om att tapetsera över väven men vi satte easy cover i vårt sovrum och jag skulle i alla fall inte måla på det. Vi provade och vi gillade i alla fall inte ytan.

Va det på vävtapet som du körde easy-cover. Vilken färg målade du, vi hade tänkt vitt.

Våtrumslim är DYRT som satan, det fungerar med vanligt vävlim. Men bredspackling är ju en annan lösning, billigare också.

Men det blir en djävla massa spacklande.

Last edited:

Ja, men det går rätt fort att bredspackla på sånt ändå och slutresultatet blir bättre än coverup.
Men ska du köra coverup så rekommenderar jag inte våtrumsklister som sagt. Casco's stora hinkar säljs på Bauhaus för riktigt bra priser och jag har hängt upp coverup med sånt och det fungerar perfekt, dock har jag ej prövat på sån väv.
Men som redan har påtalats så blir det inte perfekt yta att rolla på om du ska köra med fin roller. Ska du rolla med vanlig ytroller så kvittar det då den strukturen är grövre än coverup-ytan.

Mitt tips är att ge fan i att stryka på något vattenbaserat på skiten.

Risken är stor att det börjar lossna och bubbla sig,då måste du likförbannat skrapa ner skiten och spackla.

Våtrumslim ( och många andra lim) är starkt när det torkar dvs det drar ihop sig när vattnet dunstar,det kan tom knäcka vanliga tapeter.

Det finns inga genvägar i detta,antingen ner med skiten ,spackla eller ny gips.

Skall du spackla så grunda allt med en lacknaftabaserad grundfärg innan,då hindrar du vattnet att komma åt juten när du spacklar och slipper bubblor och släpp,visst det luktar fan och är inte jättenyttigt för kroppen.

Tänk på att juten suger åt sig ofantliga mängder färg eller lim.

Juteväv är djävulens påfund. När jag jobbade som målare så råkade jag ut för detta ett par gånger och vi skrapade alltid ner väven från väggen och bredspackalde.
Personligen hade jag inte gjort så idag utan upp med renoveringsgips över skiten så har du en bra yta där att jobba med.

Va det på vävtapet som du körde easy-cover. Vilken färg målade du, vi hade tänkt vitt.

Nej vi satte easy-cover på en vägg av tretex där vi tagit bort så mycket som möjligt av tapeten som satt där innan.

Bredspackla är bäst tycker jag. Har du någon som är van vid det kommer det gå både fortare och troligtvis bli billigare.

Kan till och med vara värt att kolla med en "yrkesman"

Är det första gången man gör det själv så tar det satans tid och blir en jäkla massa slipa...

Bredspackla är bäst tycker jag. Har du någon som är van vid det kommer det gå både fortare och troligtvis bli billigare.

Kan till och med vara värt att kolla med en "yrkesman"

Är det första gången man gör det själv så tar det satans tid och blir en jäkla massa slipa...

Kollade med en yrkesman han skulle ha 45' och 30' efter rot-avdrag. Då gäller det 2 väggar i ett vardagsrum + en hall. Hantverkare är fan galna matrialet går ju inte på mer än 6'. Det blir väl till att spackla var inte så svårt men får väl köra med en lackbaserad färg först då det skall bli vitt.

Hörde även om microlit de skall kollas upp. Nån som har erfarenhet av det?

Renoveringsgips borde bli bra och enkelt.

Ja det funkar också kalas.

Ööö va? Polaren har något liknande med vasstrån och skit som sticker ut i ett vardagsrum som är 4*4m.

bredspackling + tapet eller färg skulle gå på 7000:-
Kanske låter dyrt för en del men det tar några timmar och materialet är inte gratis heller.

Kollade med en yrkesman han skulle ha 45' och 30' efter rot-avdrag. Då gäller det 2 väggar i ett vardagsrum + en hall. Hantverkare är fan galna matrialet går ju inte på mer än 6'. Det blir väl till att spackla var inte så svårt men får väl köra med en lackbaserad färg först då det skall bli vitt.

Hörde även om microlit de skall kollas upp. Nån som har erfarenhet av det?

Last edited:
Ja det funkar också kalas.

Ööö va? Polaren har något liknande med vasstrån och skit som sticker ut i ett vardagsrum som är 4*4m.

bredspackling + tapet eller färg skulle gå på 7000:-
Kanske låter dyrt för en del men det tar några timmar och materialet är inte gratis heller.

Ja du ser folk är inte kloka i stockholm

Ja du ser folk är inte kloka i stockholm

Nej tydligen.

Polaren bor i ett radhus, alla i hans länga har dessa otrevliga tapeter.
grannen hans fick 6mm renoveringsgips i vardagsrummet. De andra 2 sovrummen ny tapet. + ett par andra småsaker.
18k inkl moms. exkl rotavdrag.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...