Nån som gillar fuggar och vill överta "Bra i gasen"?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Nån bratscramblercaferacerbobberbyggare från Södermalm som har mössa inomhus och nyttjar skäggolja kanske kan ta över. För den där äkta känslan i maskinen.

Det hinns säker med när mäsken från mikrobryggeriet står.

Jag misstänker att den där vinsten bara existerar för att lönerna varit låga eller obefintliga.
Jag har nämligen väldigt svårt och tro att en omsättning på endast 1.5 miljoner skulle räcka till 2 löner, lokalkostnader, varuinköp och ovanpå det ha kvar en vinst på 4-500kkr.

Det handlar alltså om att man köper ett arbete och någon riktig vinst existerar troligen inte efter att man tagit ut lön för sitt arbete.

Stibo motor här i Södra Sthlm har hållit på med Mikuni sen dackefejden, ägarna måste ju närma sig 100 år nu. Lär inte vara up and running länge till. Jag har handlat och fått hjälp både av Stibo och BIG. Mycket delar och kunskap som ryker samtidigt(?)

Undrar var man vänder sig sen? BIG lär vara minst sagt svårsålt, vem & varför skulle hosta upp 2 miljoner om man redan har kunskapen liksom.

Enskilda företag som trimmar mopeder verkar ”blomstra” men hur länge till?

Det finns troligen ingen som kan fylla de skorna kunskapsmässigt.
Och Bra i Gasen har sett att marknaden blir Mindre, Mindre, Mindre och ännu Mindre.
När försvann förgasarhojarna helt ? 2005 ?
Min SV650S 2000 förgasare, Sprint RS 2001 Insprutning.

Oron för att någon ny tar över är väl vanlig.
Men eftersom väldigt få människor är odödliga kommer detta att hända.
Det finns flera företag som överlevt ett ägarbyté.
Detta företag kan vi hoppas att det tas över av någon entusiast.
Som kanske har ett företag i branchen och kan komplettera med förgasare.

Slösurfade in på Braigasen.com och såg detta, det kan ju finnas någon här inne som besitter kunskaper och har intresse av att driva företag.
...
Kan man få en översättning av "gillar fuggar" till Svenska? :va
#nyfiken

det tyvärr detta vi har fram för os, fler o fler sådana special företag försvinner pga hög ålder.
o det inte många som har kompetens att driva dom vidare.
inget nytt se bara alla gamla hantverk som har försvunnit.
sörjligt men sant

det tyvärr detta vi har fram för os, fler o fler sådana special företag försvinner pga hög ålder.
sörjligt men sant
Håller med dig om vad du säger. Det är svårt att driva liten service firma/butik idag.
Driva en liten firma och kunna ta ut en skälig lön och avsättningar till pension försäkringarna mm är inte så lätt som många tror.
Folk vill bara ha det billigt och gärna kunna klicka hem det på postorder.

sörjligt men sant
Men vi har ju fått AI istället! Nu kan man få se filmer med nästanmänniskor som kan göra volter och ramla utan att slå sig.

Och Bra i Gasen har sett att marknaden blir Mindre, Mindre, Mindre och ännu Mindre.
När försvann förgasarhojarna helt ? 2005 ?
Min SV650S 2000 förgasare, Sprint RS 2001 Insprutning.
Man får även betänka att antalet gubbar som idag renoverar
hoj sjunker.
Blir många hojar om några år som inte körs.

Jag har inte haft något större behov av att renovera förgasare.
Moppen från 90-nånting köptes 2004. Inga problem för mina grabbar. Efter 14 år i källaren öppnade jag förgasaren för att kolla. Såg fint ut så jag skruvade ihop den. Inga problem på 300 mil efter det.

Min z750 LTD twin -82 behövde två o-ringar pga ålder/E10. Fick nya av Örby Mc.

IMG_0030.jpeg

Jag gjorde inget mer än bytet av o-ringarna. Ingen ultraljudstvätt, inget pillande med olika saker i munstyckena, inget sprayande av carbcleaner.
Inget problem innan eller efter.

Min DR600 -86 gick som tåget div fel uppstod. Lämnades utomhus i tre år innan jag fick ett ryck och renoverade den. Inget minne att förgasaren hade geggat ihop av oxid och skit.

IMG_1838.jpeg
Ett stort K&N-filter och testat tre olika ljuddämpare. Ingen ombestyckning. Inga problem.
Ja det är ändå utsidan som räknas.

Min KLE500 -01 har förgasare. Har bara kört 1600 mil på 11 månader utan några problem.
Originalmätaren(?) säger 5.500 mil. (Varför satt det magneter i skivbromsskruvarna?!)
Lever den på lånad tid?

Min Z750-4 -80 har jag inte kört sedan millenieskiftet. Gick upp en storlek på huvudmunstyckena vid filter och avgassystembyte 1982. Inget problem varken innan eller efter. Hojen har bara gått 12.000 mil.

Min CB500 -73 bestyckades om flera gånger pga trim. Den hade gått 6500 mil vid köpet och 12.000 mil när jag sålde den.
Jag bytte nog nålventilerna någongång när jag ändå höll på. Efter att ha bestyckat klart hade jag inga förgasarproblem.

Min Zündapp KS125 hade grava problem med växellåda och CDI-box. Bing-förgasaren funkade som den skulle.

Jag är inte orolig, varför skulle jag vara det?

Om det nu inte bara är ett stort gäng ”bakåtsträvare” här så kommer ju elmotorcyklar stort. Vem fan behöver förgasare?

Min gamla TDM900 -02 har insprutning. Är den tekniken också i farozonen?

Hörde jag vargen kommer?

Jag törs påstå att det är ganska många +50 åringa som fortfarande åker hoj och skaffar sig en andra hoj att mecka med i garaget. Kanske den där hojen man hade när man var 18, eller den man drömde om när man var 18.
Ambitionen på sådana projekt är oftast ganska höga, då vill man ha det perfekt, även förgasarna. Förgasare som lirar bra gör hojen det där lilla extra.
Så inte är marknade död för förgasare. Tvärt om...

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...