Jag har aldrig handlat av Bra i gasen.
När det gäller gubbar som vill hålla liv i gamla förgasarhojar eller förbättra sin gamla drömhoj så är jag inte orolig. Munstycken går ju att köpa lite här och var.
Gamla vakuumförgasare behöver ofta nya membran. Inget jag haft problem med ännu. Säljer han sådant?
Insugningsgummin kan spricka och dra tjuvluft. Inget jag råkat ut för ännu. Säljer han?
Han säljer förgasare, bl a till
moppetrimmare t ex 22-24-26 mm dvs lite större än 8,5 som var original på min flaka.
Nöjet att trimma moppar ska vi inte ta ifrån gubbar. Fast det finns fler som säljer äkta Mikuni.
Classic racing och gamla CB350 kör ofta/alltid med vajerstyrd trottel från Mikuni.
Blir det svårare att köpa nya Mikuni i Sverige nu?
Behovet att labba med olika fasningar på trottel och på trottelnålar, är det stort?
Folk med svets bygger rätt gärna egna avgassystem. Men räknar dom på förgasarstorlek, avstånd till insugsventil, rördiameter, avstånd till eventuell kona osv osv? Slipar om eller byter kammar?
En förgasarguru är guld att bolla med. Är behovet så stort egentligen?
Går det inte att köpa originaldelar till gamla förgasare via din handlare längre så är CSMNL och David Silver två alternativ.
Jo det finns kinaskit men det skulle jag undvika.
Att borra upp sina befintliga munstycken är en ”trevlig hobby”. Svårt att backa när hojen börjar gå fett.
Visst är det kul att labba och förbättra. Flytta vridmoment eller toppeffekt.
Annars har ju folk bestyckat förgasare med framgång sedan det började säljas 4-1 till CB750. Tiden före CB750 känner jag inte till.
Avgassystemen kom ofta med bestyckningsinstruktioner. ”Gå upp ett steg i huvudmunstycke.”
Nu har ju folk skickat in sina förgasarrader för att få dem tvättade, renoverade och grundbestyckade. Detta ”ska” man ju göra själv.