Nån på sporthoj som kan nåt om off-roadbilar?

Superbee skrev:
jo sen vill man ju inte ha för hög tyngdpunkt/korta hjulaxlar på fanskapet så de välter eller lutar en massa i tid o otid!

haha jo man skulle nog skaffa sig ett litet stridsfordon 90 eller pbv 401 de är rediga terrängrävar de :banana

Ja det är så jävla kul att köra terrängbil! saknar det som fan!!!! att dra ut i vildmarken med lågväxellådan i, fasta i nåt härkeläge, börja med o dra i diffspärr fram, sen bak, sen tillslut bara trycka plattan i mattan o känna hur bilen jazzar sig upp sakta men säkert o sen gasa av sig ordentligt nåra med när man kommit loss!

nää nästa bil blir fan en 4x4, då givetvis en bensinare! diffspärr och insprutnings v8 i ett tgb chassi med nån frän kaross :Bugar
Även om vi är smått retsamma med Dee_cati så kommer det då och då krypande saker som man ska tänka på, hög tyngdpunkt är en annan grej som inte heller är kul på vägen till och från jobbet.
Gungar och far om det blåser osv.
Men som sagt det är ju inte TOKFEL, bara prylar man inte tänker på när man sitter och spånar ideer.
Blazer är ju asgrymma bilar och tar sig bra fram i skogen, men jämfört med en king cab så är dom ju blytunga.
Jag tror det mest förnuftiga för Dee_cati är att börja med en king cab som utrustas med schyssta sulor och sedan avgöra om man vill upp högre i himlen när man känt lite på det?
//Tobbe

tobbeviking skrev:
sedan avgöra om man vill upp högre i himlen när man känt lite på det?
//Tobbe

jo du har verkligen helt rätt, finns ju mycket delar att tillgå till de där nissan och verkar inte som att man får någon vidare bruks blazer för 30 kakor, dom börjar ju bli gamla nu o behöver rustas upp!
och man måste ju börja någonstans, köp en vettig bil, ibland är det faktist bra att låta förnuftet styra.Tror dock dee_cati kommer bli fast på tgb körning om han väl vågar sig ut i tg:n med sin eventuella nissan, för det är sån jävla grym form av adrenalin!

Nissan röstar iallafall förnuftet på även fast hjärtat vill rösta på Blazer!
plus att börjes el och rörmokeri kan hjälpa en vid vägkanten sen med sin king cab :rofl

som sagt nästa bil blir fan en 4x4!

edit: dänger upp en bild på favoriten som står o vilar en stund :rolleyes:

Bifogat

• tgb.jpg
    tgb.jpg
    20.3 KB · Visningar: 68
Last edited:
Dee_cati skrev:
efter jag har tröttnat vilket antagligen är inom ett halvår, troligtvis kortare än så.

Min Trooper... jag hade den 2 veckor innan jag sålde den. Helt sjukt mycket soppa drog den :3freak och den var inge vidare att åka med, men det var kul att klättra!!

Bifogat

• 141971_ggl_s.jpg
    141971_ggl_s.jpg
    71.2 KB · Visningar: 70
Köp en taro/hilux, jag har haft en hilux och den va kanon. Drog 0,9 långkörning och 1,2-1,3 i stan. Dom är jäkligt mycke mer bil än kingkaben, tystare och skönare att åka i.

Finns dock inte med disel i Sverge vad jag vet, fram tom -96,

Dee_cati skrev:
Grejjen är den att det ska vara diesel (för vridet och pengarnas skull) och ingen renrasig jeep. Jag har ca 10mil ToR till jobbet så jag vill kunna åka med den dit de dagar jag inte åker firmabil. Sen vill jag kunna koppla på plog på den utan problem och ploga isbanorna i vinter, och även köra i svår terräng därav höjningen. Men enbart offroad-körning blir det inte.
Du skulle faktiskt nästan klara dig med en Suzuki SJ/Samuraj eller Vitara. Grym i terräng, går att sätta plog på, billig, relativt soppasnåla och de är ganska lättsålda.

Det är ju iofs ingen diesel och de är ju inte allt för roliga att köra på motorväg o.s.v.

Men som sagt, grymma i terrängen. Jag skulle nästan kunna drista mig till att säga att det är få bilar i standardutförande som har lika hög framkomlighet ute i spenaten.

Som exempel kan jag nämna en gång när jag och en kompis var ute och lekte lite med hans bil mitt i natten då det plötsligt stiger fram en figur ur skogen. Det visade sig att han som steg fram hade kört fast med sin Chevrolet Blazer i ett surhål långt inne i skogen. Vi fick komma och dra loss honom med kompisens Suzuki SJ413 -86 (1300cc motor på ca 60hk har jag för mig). :hihi

honkiie skrev:
ifall du är cool så köp en volvo SUGGA

EXAKT!!!! Jag har gått å drömt om en fattigmans Hummer ett bra tag nu. Frescha upp en Sugga, lacka den blanksvart och smälla på 24" cromfälgar så spöar man ju vilken pimpad H2:a som helst!!

honkiie skrev:
ifall du är cool så köp en volvo SUGGA
Hehe ja jäklar vad coola dom är! Lite för tunga för sitt eget bästa bara, kör man i skogen med en sån gäller det att ha den stöddigaste winchen man kan hitta, för en rejält sänkt sugga kan ingen liten samuraj speta loss.
Men riktigt manlig blir inte suggan om man inte sänker ner en 454:a modell vässad :hihi
Andra vagnar som är tuffa är ju http://l1-a.net/tatra/pics/T813k8.jpg komforten kan man ju klart fundera lite på, men ett par gula sen är man med i matchen :banana
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Andra vagnar som är tuffa är ju http://l1-a.net/tatra/pics/T813k8.jpg komforten kan man ju klart fundera lite på, men ett par gula sen är man med i matchen
//Tobbe

Aah! Köp!

Tatrorna är fina.. har prenumererat på tidningen 4WD i ett par år, och de har var med mer än en gång... :banana

8 hjul, driver på samtliga, med 400hk (1500nm?) diesel. Fina grejer.
Bränslesnål? Nej.
Låg skatt? Nej.
Störst går först? Ja.

Annars har jag sett den här till salu, med 6,2L diesel.
jockes_suburban77_frontside.jpg

Last edited:
Den här hade jag, Posörfaktor = 0, men med 35" däck och en Volvo Penta MD32 diesel i den så tog man sig fram...

Bifogat

• rovan.jpg
    rovan.jpg
    69.7 KB · Visningar: 192
Hehe, det är inte lätt att övertyga mig då jag är den mest dumma och envisaste människan i ett par skitiga skor. King cab får det bli (eller däromkring) och inga militärvagnar, då kan ju folk tro att man har gjort lumpen :näsblod
John vet vad jag vill ha :Bugar Men den kostar nog skjortan och för en så dyr skjorta köper jag något lite mer praktiskt. Vi har ju några hektar med skog som är perfekt för offroad-körning, med berg och stubbar och sankmark mm men vill jag ut där och klättra tar jag skogstraktorn som tar sig fram överallt :D
Flak är så jävla bekvämt och smidigt, perfekt att bara lasta upp den skit man ska köra och sen bara kasta av det sen, slippa öppna luckor mm.
Stora mackor räcker nog till för att få en någorlunda fet king, men det vore kul att skilja sig från börjes rörmokeri som superbee kallar det :hihi

Köp en sån här vet jag:

ro10.jpg

Kallas motorcykel, har tyvärr endast två hjul men är ruskigt mycket roligare än en fet bil. Lycka till :tummenupp

Esquire skrev:
Som exempel kan jag nämna en gång när jag och en kompis var ute och lekte lite med hans bil mitt i natten då det plötsligt stiger fram en figur ur skogen. Det visade sig att han som steg fram hade kört fast med sin Chevrolet Blazer i ett surhål långt inne i skogen. Vi fick komma och dra loss honom med kompisens Suzuki SJ413 -86 (1300cc motor på ca 60hk har jag för mig). :hihi

Då var nog han som hade kört fast med blazern ganska kass förare. hästarna är inte så viktigt i terräng det är ju inte direkt sällan man körde med lägsta lågväxeln i och lät bilen tugga sig fram på 1500rpm.

Skulle jag köpa terängbil idag så skulle valet stå mellan en Mercedes Geländewagen eller en Toyota Landcruiser.

Enligt mig dom två kompetentaste offroadbilarna som man kan åka på semester med

Givetvis med diesel, alla terängbilar SKA ha diesel, annars jävlas dom bara i surhålen
(bilden i mitt tidigare inlägg är beskuren, brevid "mitt" spår stod det en sugga med 44" som hade dragit upp vatten på fördelaren på 350'n)

Köp en King cab men ge fan i att höja den. Såga istället upp skärmarna så att du får i större hjul.

Man vill ha låg tyngdpunkt (ingen höjning) och hög markfrigång (stora hjul).

Räkna med att den kommer bli rejält trött och törstig med stora hjul.

sgtpepper skrev:
Köp en sån här vet jag:

ro10.jpg

Kallas motorcykel, har tyvärr endast två hjul men är ruskigt mycket roligare än en fet bil. Lycka till :tummenupp

Har tröttnat på sånt där och med två pajjade handleder så funkar bara landsvägshoj för mig. Och det är svårt att montera plog på en sådan också skulle jag gissa på :va

Hög tyngdpunkt är inget problem för mig då jag inte ska utsätta den för kraftiga lutningar mm mer än vad mina vnaliga bilar klarar av i terrängen typ. Och när jag väl gör det går det så sakta så att det inte händer nåt om jag välter.
Geländewagen är extrem ful (sen är det väl merca?) och landcruisern känns bara överflödig.
Och diesel är givet oavsett bilval, vägrar köra bensin då jag inte kan lura staten på pengar med det drivmedlet.

Dee_cati skrev:
Geländewagen är extrem ful (sen är det väl merca?) och landcruisern känns bara överflödig.
Och diesel är givet oavsett bilval, vägrar köra bensin då jag inte kan lura staten på pengar med det drivmedlet.

Geländewagen är en Steyr-Puch med mercedes motor, som sedemera Mercedes besudlade med sitt märke i fronten, och den är inte ful, den är brutal.
Landcruisern är lite för mycket läderklädsel och grejor för mig med, men fruktansvärt kompetent i terränglådan.
(det är kompetensen i terängen som avgör för mig, jag står ut med rätt mycket traktorstuk på vägen)

Drömmen vore att hitta en kort Puch-Gelände med militärspec, alltså inget bling, bara funktion, målad masonit som dörrklädsel och bara gummimattor...
(givetvis en diesel då)

Men så har ju jag åkt höjd ladrover 110 med heavy duty bladfjädring och grovmönstrade 35" som bruksbil (man lär sig vilka parkeringshus som har lågt i tak :hihi )

Andra bilar jag skulle kunna tänka mig är TG11 / TG13 men dom kör man inte gärna långa sträckor landsväg med...

John skrev:
Vet inte vad du hade tänkt dig för prisläge, men den Cheva-dieseln låg på 38'000...

Ehh va? vart hittade du den för det priset? Vad är det för motor i den, 6.2'a? Mer info och länk till annons! :)

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back