Nån på sporthoj som kan nåt om off-roadbilar?

Dee_cati skrev:
Ehh va? vart hittade du den för det priset? Vad är det för motor i den, 6.2'a? Mer info och länk till annons! :)

Jarå! där har du ju nästan en Blazer iallafall, vill minnas att den där modellen heter Suburban? är en blazer fast nån meter längre! går säkert o pruta på den en del om du verkar seriös o är lite påläst! go for it!!!! :yoparty

Dee_cati skrev:
Har tröttnat på sånt där
Varför hänger du på ett motorcykelforum om du tröttnat på motorcyklar? Jag menar inget ont med frågan, självklart är det upp till dig vart du vill hänga, jag blir bara lite förvånad över folk som inte alls är intresserade av hojar men som händå hänger här..

Gwagen med 300D motorn, eller offroadarnas urbil, LandRover. Är du hardcore kör du en 109:a, lite mesigare en 110 eller CrewCaben. Ett alternativ till är en äldre RangeRover (står en på Louvren som exempel på snygg design), men det ska vara de gamla utan allt nytt pjotter. Bensinare går att köra i vatten, se nedan...

Bifogat

• afrika280.jpg
    afrika280.jpg
    122.2 KB · Visningar: 54
sgtpepper skrev:
Varför hänger du på ett motorcykelforum om du tröttnat på motorcyklar? Jag menar inget ont med frågan, självklart är det upp till dig vart du vill hänga, jag blir bara lite förvånad över folk som inte alls är intresserade av hojar men som händå hänger här..

Det var ju cross jag menade dårå.... Sporthojar har jag inte tröttnat på även om det var ett tag sedan jag satt på en men så fort jag kan köra utan större problem och har råd så kommer det troligtvis stå en sp1:a eller sp2:a i mitt garage.

Raskus, jag var inne på niva ett tag förut och skulle få köpa en fullt fungerande för 500:- men då var jag inte så sugen och den stod illa till. Det var ett år sedan men det kanske är värt att ringa till honom ändå. Men då blir den enbart för skogsåkning och plogning, och då behöver jag inte ha nåt monster till förstabil :banana

John, synd för annars var den ett väldigt hett objekt om jag hade fått ner priset ett par lappar :( Grymmare bil får man leta hårt efter.

Wunder skrev:
Nivan tar sej fram överallt, men driftsäkerheten i motorn är inget vidare. Det gäller att man servar ofta och kan meka själv, annars lär den spendera mycket tid på verkstan. Detta baserat på statistik från en enda bil...

Rätta mig om jag har fel, men Nivan såldes väl aldrig med diesel i sverige?
En i övrigt trevlig bil med öststatsmått mätt, en kompetent bil med alla mått mätt.
Dieseln dom använde i Nivan var vär för övrigt samma pegault (hur f-n stavas perschå)som min Volvo Penta MD32 härstammade ifrån? (har hört lösa rykten om det)

Jag har sett enstaka diesel Nivor till salu här, men förmodligen är dom ombyggda eller privatimporterade från mera dieselvänliga eu-länder.

GuW skrev:
Rätta mig om jag har fel, men Nivan såldes väl aldrig med diesel i sverige?
En i övrigt trevlig bil med öststatsmått mätt, en kompetent bil med alla mått mätt.
Dieseln dom använde i Nivan var vär för övrigt samma pegault (hur f-n stavas perschå)som min Volvo Penta MD32 härstammade ifrån? (har hört lösa rykten om det)

Jag har sett enstaka diesel Nivor till salu här, men förmodligen är dom ombyggda eller privatimporterade från mera dieselvänliga eu-länder.
Fråga raskus...
Den bil jag avsåg gick på bensin. :tungan

KingCab och HiLux är bra på dåliga vägar. Vill du åka i riktig svårt terräng får du skaffa dig en riktig offroadbil med diffar, spiralfjädring och V8 mm.......... :D :D :D

Vill du se fler bilder kolla på vår klubbsida Gestrike offroad

DSC04108_jpg.jpg

Last edited:
mudder skrev:
KingCab och HiLux är bra på dåliga vägar. Vill du åka i riktig svårt terräng får du skaffa dig en riktig offroadbil med diffar, spiralfjädring och V8 mm.......... :D :D :D

Ja precis som en viss person redan har påtalat

:banana

Schysst bil, det där är en riktig terrängbil det! willys cj vaaa? med "lite" extra modifikationer förstås...fick reda på att en polare har en jeepliknande sak stående i en lada på sitt land...kanske man skulle köpa o bygga om mohaha :yoparty

mudder skrev:
Varken Toyota eller Mercedes gör väl någon Diesel V8? :7peta

Skämt åsido, jag skulle aldrig göra avsteg från dieselkravet, jag har sett för många huvar på vid gavel och folk med tändningsproblem eller kokande motor för att köpa en bensinare.
Däremot håller jag fullständigt med om spiralfjädring och diffspärrar, därav min förkärlek för Puch/Mercedes GD.
Rover-chassina funkar, om man plockar bort kränghämmarna i skogen.
Men en engelsk bil räckte för mig :tungan

Det är väl så att alla kör på olika sätt i terrängen, och med en rapp diesel kan man rensa leran ur däcken lika bra som med en bensinare, och annat än rappheten vid gaspådrag så ser inte JAG några fördelar med bensinmotorer.

Nackdelar med bensinare då?
Törstiga, går varm och är fuktkänsliga. (och dyrare soppa, eftersom jag köper diesel billigt)

Vad kör jag då? En sketen gammal SAAB, och varje gång jag ser en juppie-jeep så tänker jag "den som äger den bilen kommer aldrig att utnyttja dess kapacitet", och önskar mig något högt, fyrhjulsdrivet och bullrigt...

men varför titta på lera och sörja....

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back