Nån på sporthoj som kan nåt om off-roadbilar?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har precis satt ut min pärla på annons för att köpa mig en 4wd diesel pickis typ King Cab eller dylikt. Men nu vill jag ju ha en riktigt fet sådan, höjd med feta mackor och 15-20 extraljus och lite vinschar och grejjer :)
Men hur svårt är det att höja en sådan? Hur blir det med drivaxlar osv, höjer man hela över ramen typ som när man droppar spindlarna fast tvärtom eller?
Och finns det nån bra SVENSK offroad-sida för bilar?
En lite offside-fråga: Hur mycket brukar en kinky cab 4wd diesel dra per mil ungefär, klarar man sig runt litern? Ska ju tanka billig diesel förhoppningsvis men inte så kul att behöva tanka en gång i veckan från stora dunkar ändå :(

Swedenoffroad har jag kikat på tidigare men både där är riktigt usla sidor :( Finns det med lite mer forumaktigt stuk?
Swedie, du som är bäst på forum, fixa ett för offroadare! Du har ju själv ägt en så det vor ju passande :)

Dee_cati skrev:
Swedenoffroad har jag kikat på tidigare men både där är riktigt usla sidor :( Finns det med lite mer forumaktigt stuk?

Det där var dom jag kom på, jag är ju inte i offroadsvängen så jag vet inte... Håller med om att dom där är kassa.

Vad du än gör så köp inte den gamla modellen av King Cab, den är jävligt rickig/plastig i jämförelse med Taro/Hilux, några mer märken har jag inte hunnit med.

//J

Gamla modellen, menar du fram till typ 95 eller? De såg väl likadana ut från 88 till 95 eller nåt sånt? Jaja, ska försöka ha tag på en runt 90-92 iaf, huvudsaken är att det är 4wd och diesel, sen får det vara taro-hilux-2600-king cab osv.

Silverado med diesel v8a kanske, höjd 4-5tum sådär, med 40tummare runt om vore ngt för dig det :hihi

Det lättaste sättet att få reda på hur man höjer en king cab tex, lär vara att kontakta ngn offroadklubb via tele och på så vis få rekomendationer om vem/vilka man kan fråga om detta.
Köp ett nummer av tidningen 4wheel drive vettja, där finns ju en rackarns massa annonser från företag som säljer bitar till dessa bilarna.
För min erfarenhet om just detta är att det inte finns så bra sidor om just offroad på nätet.
Jag har en gång haft en Volvo valp som rastades friskt i surhålen här i smauland, men tyvärr har jag inga konkreta tips om hur man ska göra med höjningen av dom bilar du nämner.

//Tobbe

Här får du länkar till två märkesforum. Dock inte till någon maskin som du var intresserad av. Men det kanske finns någon vänligt sinnad själ eller någon länk som kan visa dig rätt riktning.
http://www.bazuki.org/ Ba´Zuki - Svenska Suzuki 4wd Klubben
http://www.jeepsweden.net/ Jeepsweden - Svenskt forum för Jeep ägare.

Annars kan du ju kolla på:
http://www.offroad.se
http://www.swedenoffroad.com

Annars så hittade jag det här inlägget här på sh. Benet_X3M har tydligen en King Cab diesel höjd 3" och med 35" hjul. Han kanske vet något.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=806355#post806355

Köp en willys jeep o dra på feta mackor o höj fjädringen lite då jävlar har du frigång ;)

om du ska ha den till att köra off-road?
eller bara posearåk?

Körde jäkligt mycket tgb i lumpen ioförsig tyckte de tgb 11 bilarna var riktigt bra är nog inga problem o klämma ner en redigare motor än en sur b30 i dom rackarna, finns en öppen variant pansarvärnspjästerrängbil heter den iallafall...

som sagt de är grymma i svenskt terräng o skog. men kanske inget för posern
Kan tillägga att vid terrängkörning och med lågväxel så drog de där skorvarna en säg...8 liter bensin milen...

ja det var min åsikt :fyllisar

Last edited:
Aldrig en willys om det inte sitter en 6.2'a diesel där fram. Grejjen är den att det ska vara diesel (för vridet och pengarnas skull) och ingen renrasig jeep. Jag har ca 10mil ToR till jobbet så jag vill kunna åka med den dit de dagar jag inte åker firmabil. Sen vill jag kunna koppla på plog på den utan problem och ploga isbanorna i vinter, och även köra i svår terräng därav höjningen. Men enbart offroad-körning blir det inte.
Och de där militärbilarna ger jag inte mycket för, åker hellre lada niva isåfall :hihi
Det skulle funka med en standard king cab med enbart feta hjul på men det är inte lika skoj :(
Sen har jag en hel kartong med nya extraljus så jag måste ha en bil att sätta dem på, min peugeot hade inte gått framåt med dem :D

jadu hur mycket har du o lägga då?

näe militärbilarna är fula som as, men som sagt bättre terrängbil för sveriges vildmark är nog svårt o hitta för rimliga pengar...

köp en cheva blazer då? finns ju med både bensin och diesel! på med 15" fälgar o fetingmackor, ljusramp på taket så är det rock n roll!!!?

Ska se om jag kan hitta en bild på en liknande familjens gamla tjänstehäck!

börjar med denna någorlunda moddade

wilson.jpg

Last edited:
njae, blazer är för stort och törstigt och jag har aldrig blivit riktigt kär i dem när jag åkt i dem. Däremot king cab, vilka bilar :)
Det får kosta upp till 30 000:- +/- några lappar beroende på skick. Men jag är i valet och kvalet mellan att köpa en i den prisklassen för att slippa låna pengar eller köpa en nyare dyrare bil men då måste jag ta billån och det vill jag inte egentligen, men samtidigt vore det skönt med en ny bil :(

kolla bilden nu förfan! där har du ju det ultimata posöroffroadstuket!!

vill minnas att de där fanns med tpi350 motor som inte är alltför törstig om man inte vrålar på för mycket?

mjae nissan king cab...känns väldigt mycket "Börjes El och Rörmokeritjänst AB" inte för att det är något fel med det yrkesvalet, tvärtom mycket manligt men men...

mm 30 000 får du säkert nå hyfsat för

edit: tar tillbaka de där om nissan king cab denna var ju tokfin!

http://www.blocket.se/view/3969320.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=11 :tummenupp

Last edited:
jo jag kikade på den och var väldigt intresserad men sen såg jag att det var bensinare :( Men den bilden du slängde upp :galen Nu är jag kär! Men sen igen, den är för dyr då jag får en nyare bil för samma pengar och det får itne vara för svårsålt när den ska säljas efter jag har tröttnat vilket antagligen är inom ett halvår, troligtvis kortare än så.

Edit/ ni har inte kvar den och vad kostar en sån pjäs?

Dee_cati skrev:
Aldrig en willys om det inte sitter en 6.2'a diesel där fram. Grejjen är den att det ska vara diesel (för vridet och pengarnas skull) och ingen renrasig jeep. Jag har ca 10mil ToR till jobbet så jag vill kunna åka med den dit de dagar jag inte åker firmabil. Sen vill jag kunna koppla på plog på den utan problem och ploga isbanorna i vinter, och även köra i svår terräng därav höjningen. Men enbart offroad-körning blir det inte.
Och de där militärbilarna ger jag inte mycket för, åker hellre lada niva isåfall :hihi
Det skulle funka med en standard king cab med enbart feta hjul på men det är inte lika skoj :(
Sen har jag en hel kartong med nya extraljus så jag måste ha en bil att sätta dem på, min peugeot hade inte gått framåt med dem :D
Bara däcken, större alltså, dricker ju en hel del mer.
Men det har du antagligen redan tänkt på, men det borde finnas ngn firma som säljer färdiga höjningsatser till king caben, den har ju vart med ett tag och inte allt för sällan ser man dom brottas i skogen med ganska tuffa hinder.
Att höja den kommer ju givetvis ge dig bättre offroadegenskaper, men frågan är om du inte klarar dig med att sätta på ett par feta sulor på den?
Som du säger ska du ju ha den till jobbet och då kommer varenda centimeter i höjd kosta soppa.
Är king caben diffad på ngt sätt från fabrik? Om inte kanske du ska lägga krutet på diffar? Höjning utan diff ger bättre korvmojjsegenskaper än vad diff utan höjning gör, men å andra sidan kommer du kunna ta kortare väg till mojjen med diff :banana kluriga val :tuttar

Så projekt julgransbelysning på peugeot las ner? :hihi
Börjar bli bråttom nu, julafton är ju så nära :tomten
//Tobbe

Dee_cati skrev:
jo jag kikade på den och var väldigt intresserad men sen såg jag att det var bensinare :( Men den bilden du slängde upp :galen Nu är jag kär! Men sen igen, den är för dyr då jag får en nyare bil för samma pengar och det får itne vara för svårsålt när den ska säljas efter jag har tröttnat vilket antagligen är inom ett halvår, troligtvis kortare än så.

Edit/ ni har inte kvar den och vad kostar en sån pjäs?

nej tyvärr den är såld sedan länge men satte djupa spår i faderns hjärta, köptes faktist ny 1990, men såldes då farsans företag gick i konken... våran såg väl ut som den jag gav bild på dock inte lika hög och så mustiga däck, men guldrand på dörren, enligt farsan så gick det o få den o gå så snålt som 1.8l/m men då var det snålkörning som hette duga... och bilen hade inte direkt en massa år på nacken när vi hade den...

ingen aning vad en blazer ligger på i dagens läge kan kika runt lite på internet

tobbeviking skrev:
men frågan är om du inte klarar dig med att sätta på ett par feta sulor på den?
S
Är king caben diffad på ngt sätt från fabrik? Om inte kanske du ska lägga krutet på diffar? Höjning utan diff ger bättre korvmojjsegenskaper än vad diff utan höjning gör, men å andra sidan kommer du kunna ta kortare väg till mojjen med diff :banana kluriga val :tuttar

//Tobbe

kan inte hålla med mer, kör du fetare däck så får du ju upp drivaxlarna en bit från backen och det är ju bra, man känner sig lite skraj när man kör över stubbar o skit...

Och diffspärr är ju fan ett måste på en off-roadare!

fan det du ska ha är ju en tgb 11 med willyskaross och iskarvad v8! :Bugar :yoparty

edit:

blazer 1989 http://www.blocket.se/view/3703607.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
annars finns ju s10 blazer med v6a, ser lite mesigare ut men med rediga däck blir nog den där rätt mustig också!
http://www.blocket.se/view/3836553.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

men nissan är ju en helt klart vettig bruks 4x4

Last edited:
Superbee skrev:
kan inte hålla med mer, kör du fetare däck så får du ju upp drivaxlarna en bit från backen och det är ju bra, man känner sig lite skraj när man kör över stubbar o skit...

Och diffspärr är ju fan ett måste på en off-roadare!

fan det du ska ha är ju en tgb 11 med willyskaross och iskarvad v8! :Bugar :yoparty
Ja, men frågan är om det bästa inte vore bandvagn egentligen? :rolleyes:
Men sedan ska man ju fundera lite på om man ska ha en fin bil som man är rädd om, eller om man ska ha en i bra bruksskick som man kan dunka lite plåt i skogen med?
För ju mer markfrigång man har, desto modigare blir man och rätt var det är sitter man och svär över hybrisen man fick precis innan stenröset som man nu har under magen på bilen :gnissla :hihi
Men jäklar vad kul det är att köra runt i skogen och skvätta lera! :)
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Ja, men frågan är om det bästa inte vore bandvagn egentligen? :rolleyes:
Men sedan ska man ju fundera lite på om man ska ha en fin bil som man är rädd om, eller om man ska ha en i bra bruksskick som man kan dunka lite plåt i skogen med?
För ju mer markfrigång man har, desto modigare blir man och rätt var det är sitter man och svär över hybrisen man fick precis innan stenröset som man nu har under magen på bilen :gnissla :hihi
Men jäklar vad kul det är att köra runt i skogen och skvätta lera! :)
//Tobbe

jo sen vill man ju inte ha för hög tyngdpunkt/korta hjulaxlar på fanskapet så de välter eller lutar en massa i tid o otid!

haha jo man skulle nog skaffa sig ett litet stridsfordon 90 eller pbv 401 de är rediga terrängrävar de :banana

Ja det är så jävla kul att köra terrängbil! saknar det som fan!!!! att dra ut i vildmarken med lågväxellådan i, fasta i nåt härkeläge, börja med o dra i diffspärr fram, sen bak, sen tillslut bara trycka plattan i mattan o känna hur bilen jazzar sig upp sakta men säkert o sen gasa av sig ordentligt nåra med när man kommit loss!

nää nästa bil blir fan en 4x4, då givetvis en bensinare! diffspärr och insprutnings v8 i ett tgb chassi med nån frän kaross :Bugar

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back