Några frågor ang tingsrätt, rättegång coming up :S

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Om du körde i yrkesmässig trafik; hade bilen färdskrivare? Då är det väl bara att läsa av hastigheten vid tillfället där.

Och vad rättegången anbelangar. Det kommer inte att räcka med att snacka för att bli frikänd. Du måste bevisa att kameran mätt fel hastighet. Det blir nog inte så lätt.

Så du tänker alltså gå till rätten med försvaret: "Min taxis hastighetsmätare visar rätt och er kamerastolpe visar fel".

Lycka till :tummenupp

Du måste bevisa att kameran mätt fel hastighet. Det blir nog inte så lätt.

Men dom måste ju isåfall bevisa att kameran ifråga ej mäter fel? Jag har legat bakom andra bilar i laglig fart där samma kamera har blixtrat fast bilarna framför ej kört för fort..

Som sagt, hade jag vetat att jag kört för fort så hade jag inte strulat, utan betalat direkt. Men när man för en gångs skull är oskyldig, så tänker jag inte ge mig...

:huvet

Så du tänker alltså gå till rätten med försvaret: "Min taxis hastighetsmätare visar rätt och er kamerastolpe visar fel".

Lycka till :tummenupp

Något är tokigt iaf..och jag vägrar pröjsa en bot när jag vid det tillfället faktiskt höll hastigheten. Det är väl inte så troligt att man blir friad om man går dit :(

Lutar nog snarare åt att jag håller mig undan i 2 år tills "brottet" preskriberas...

Last edited:
Men dom måste ju isåfall bevisa att kameran ifråga ej mäter fel? Jag har legat bakom andra bilar i laglig fart där samma kamera har blixtrat fast bilarna framför ej kört för fort..

Som sagt, hade jag vetat att jag kört för fort så hade jag inte strulat, utan betalat direkt. Men när man för en gångs skull är oskyldig, så tänker jag inte ge mig...

:huvet

Utgångspunkten är att mätningen är korrekt. Om du gör invändingar om att så ej är fallet kan man ta fram uppgifter om kalibrering, när det gjorts etc. Domaren kommer om inget annat visas utgå från att mätningen är korrekt.

Något är tokigt iaf..och jag vägrar pröjsa en bot när jag vid det tillfället faktiskt höll hastigheten. Det är väl inte så troligt att man blir friad om man går dit :(

Lutar nog snarare åt att jag håller mig undan i 2 år tills "brottet" preskriberas...

Om åtal är väckt och du fått en kallelse till tingsrätten hjälper det inte att hålla sig undan. Preskriptionstiden är en ytterta gräns för åtals väckande, inget annat. Om du inte inställer dig till huvudförhandling är risken överhängande att du blir dömd i din frånvaro.

Är det däremot så att du inte är delgiven stämningen är det en annan femma.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra