Något som suger så billigt som möjligt?

xtreme

Småhojsmissbrukare
Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Såld
Behöver någonting som ska suga (typ damsungare) vaccum ur en plastpåse! Haken är att skiten måste suga i 10 timmar! Detta skulle kosta skjortan om man änvänder en damsugare! Någon som har tips på något som suger billigare? Läste i någon katalog om en dränkbar pump (båt-grej). Men som sagt behöver något billigt i inköp och billigt i drift! Tips tack!

xtreme skrev:
Behöver någonting som ska suga (typ damsungare) vaccum ur en plastpåse! Haken är att skiten måste suga i 10 timmar! Detta skulle kosta skjortan om man änvänder en damsugare! Någon som har tips på något som suger billigare? Läste i någon katalog om en dränkbar pump (båt-grej). Men som sagt behöver något billigt i inköp och billigt i drift! Tips tack!

En femhundring på Malmskillnadsgatan :D

Undertryckta känslor

xtreme skrev:

Hur jävla stor plastpåse är det frågan om egentligen?

:rolleyes:

Antar att det är ngn form av kolfibejoxande som ska göras?
Ville bara tala om vad jag först kom att tänka på, en dammsugare har oftast ett överhettningsskydd som löser, dvs slår du helt stopp i slangen och låter den gå kommer den förmodligen stanna efter ett tag pga värme.
Du råkar inte känna ngn kylmontör?
Dom har nämligen vakumpumpar som är byggda för att stå och pumpa dygnet runt.
Testa ring ngn dylik och fråga om du kan få hyra en pump över en helg eller så.
Men det kommer säkert ngn som pulat med dylikt och tipsar om rätt grejer.
Kan ju vara lite trist att stå där och rätt var det är så stannar skiten :gnissla
//Tobbe

xtreme skrev:
Behöver någonting som ska suga (typ damsungare) vaccum ur en plastpåse!

Hrm hrm, du kan ju faktiskt inte suga ur vacuum, då vacuum inte är någonting...men att suga ut all luft för att skapa ett vacuum går alldeles utmärkt... :rolleyes:

Yeye, kan inte hjälpa dig med sug-problemet, kunde inte hålla mig bara... :pannkyss

Mitt förslag på vakuumsug.
Fråga om du inte förstår den enkla ritningen. Som är mycket schematisk.

Bifogat

• sug.JPG
    sug.JPG
    24.4 KB · Visningar: 231
McFille skrev:
Hrm hrm, du kan ju faktiskt inte suga ur vacuum, då vacuum inte är någonting...men att suga ut all luft för att skapa ett vacuum går alldeles utmärkt... :rolleyes:

Yeye, kan inte hjälpa dig med sug-problemet, kunde inte hålla mig bara... :pannkyss

Måste vara en styv plastpåse om man vill skapa vakuum med omgivande lufttryck.
:7peta

Sorry...

xtreme skrev:
Haken är att skiten måste suga i 10 timmar! Detta skulle kosta skjortan om man änvänder en damsugare!

El kostar ungefär 1 kr/kWh. En dammsugare ligger på ungefär 1000W, så på 10 timmar kostar den 10 kr. Billig skjorta.

McB skrev:
El kostar ungefär 1 kr/kWh. En dammsugare ligger på ungefär 1000W, så på 10 timmar kostar den 10 kr. Billig skjorta.
Förutsatt att dammsugaren har en verkningsgrad på 100%. Men priset är fortfarande försummbart.

Helt rätt, det handlar om kolfiber-gjutning! Ska banne mig testa med en damsugare!

xtreme skrev:
Helt rätt, det handlar om kolfiber-gjutning! Ska banne mig testa med en damsugare!
Men testa då att låta den gå en bra stund så den inte stannar mitt i processen för dig.
Kanske kan det hjälpa att öppna den där ventilen som minskar suget ngt som sitetr på handtaget.
//Tobbe

En vanlig hemma damsugare klarar aldrig att suga till Vacuum när du skall gjuta kåpor i kol/glasfiber - du måste ha en vacuumpump. Om det hade varit en plastpåse eller något annat mjukt material hade det fungerat.

Zilversurfer skrev:
En vanlig hemma damsugare klarar aldrig att suga till Vacuum när du skall gjuta kåpor i kol/glasfiber - du måste ha en vacuumpump. Om det hade varit en plastpåse eller något annat mjukt material hade det fungerat.

Är det en liten detalj som ska sugas så räcker det nog med en vanlig hemmadammsugare, men som dom sagt innan, överhettningsskyddet kan gå igång, förutsatt att det finns ngt.
Vi sög 40 fots skrov/däck (se båtmodell http://www.segling.nakterhuset.se/00_08/one40b.asp) med 2 st "industri dammsugare" (sån där stående rund sak, typ 50 cm hög/40cm diameter)på jobbet och det funka döbra, det behöver inte bli vakum, bara det blir ett undertryck i skiten.
Men totalt vakum är ju klart bäst.

Aja, min dammsugare gick sönder iaf. ( började brinna )
Bättre att hyra för ett par hundra än att sabba en dammsugare. Att hyra går på 100,00/per dag

mjukis skrev:
Är det en liten detalj som ska sugas så räcker det nog med en vanlig hemmadammsugare, men som dom sagt innan, överhettningsskyddet kan gå igång, förutsatt att det finns ngt.
Vi sög 40 fots skrov/däck (se båtmodell http://www.segling.nakterhuset.se/00_08/one40b.asp) med 2 st "industri dammsugare" (sån där stående rund sak, typ 50 cm hög/40cm diameter)på jobbet och det funka döbra, det behöver inte bli vakum, bara det blir ett undertryck i skiten.
Men totalt vakum är ju klart bäst.

Hmmm nu är jag långt jävlar i det ute och cyklar, men det kan väl vara värt att kolla med er?

Kan man inte bygga vakuum med en kompressor, alltså, naturligtvis inte i originaltillstånd men om man gör lite enkla modifieringar? Har för mig att en snubbe som jag kände byggde vakuumbord bland annat med hjälp av gamla kylskåpskompressorer, såna kan man ju hitta gratis hos ngn vitvaruhandlare eller på tippen.

Angående kolfibergjutning, det behövs väl värme när man vakuumformar kolfiber. Jag var på ett företag för några veckor sedan som vakuumformade andra plaster, fan va asnajs det var. :tummenupp

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8