Något som suger så billigt som möjligt?

Värme krävs om du skall göra mer avancerade kolfibergjutningar tex motorhuvar, skärmar, detaljer till flygplan etc. Men lite kåpor till en MC är det bara till att kladda på med polyester eller Epoxi.

Mvh//ZS

Josafan skrev:
Hmmm nu är jag långt jävlar i det ute och cyklar, men det kan väl vara värt att kolla med er?

Kan man inte bygga vakuum med en kompressor, alltså, naturligtvis inte i originaltillstånd men om man gör lite enkla modifieringar? Har för mig att en snubbe som jag kände byggde vakuumbord bland annat med hjälp av gamla kylskåpskompressorer, såna kan man ju hitta gratis hos ngn vitvaruhandlare eller på tippen.

Angående kolfibergjutning, det behövs väl värme när man vakuumformar kolfiber. Jag var på ett företag för några veckor sedan som vakuumformade andra plaster, fan va asnajs det var. :tummenupp

Josafan skrev:
Hmmm nu är jag långt jävlar i det ute och cyklar, men det kan väl vara värt att kolla med er?

Kan man inte bygga vakuum med en kompressor, alltså, naturligtvis inte i originaltillstånd men om man gör lite enkla modifieringar? Har för mig att en snubbe som jag kände byggde vakuumbord bland annat med hjälp av gamla kylskåpskompressorer, såna kan man ju hitta gratis hos ngn vitvaruhandlare eller på tippen.

Angående kolfibergjutning, det behövs väl värme när man vakuumformar kolfiber. Jag var på ett företag för några veckor sedan som vakuumformade andra plaster, fan va asnajs det var. :tummenupp

Du behöver inte gjuta det i värme, du kan däremot skicka in det i en ugn på typ 70-80 grader när det har härdat, men innan du släppt produkten från formen, se ta bort all vakumplast och nät o dyl innan, vet inte om det är att rekomendera att göra i ugnen hemma då det med all sannolikhet kommer att lukta styren i hela huset sen.. :D

xtreme skrev:
Helt rätt, det handlar om kolfiber-gjutning! Ska banne mig testa med en damsugare!

Man kan göra så , men det är inte rätt!!

Om du kör en damsugare så länge är risken att den brinner...´+ att den ger max 0.5 ata , en vacum pump drar ner till 0.005 och således formar coolet bättre, sen kan du använda VACUM INJEKTERING som är till och med 15% mindre matris i än t.ex. PREPREG..

Vacum pump kan man hyra eler låna av kylnissar eller bygga av en gamma kyl/fryskompressor

Om du använder Epoxy ( klart bäst) kan du styra "Gel tiden" med värme och med hjälp av en infraröds lampa en 1/2timme höja tempen(till ca30-40) och sen behöver du inget vacum...

Är du intresserad Pm:a mig
Jag håller precix på att bygga ett par tofflor till en Trimaran.. i Epoxy COOLfiber och E-glas så lite ideer kan jag bidra med

:)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...