Något bilfolk här??

350 motor och låda. (hittade felet, 2 avbrända tändkablar som kommit emot headers) Det sitter kammar, insug och rostiga headers och någon har fipplat med toppen också sitter alu-vippor och den drar soppa som FAN :D Lådan är inte mkt gjort förutom shiftkit och mindre turbin 2800stall. 4:11 diff

Ska få ordning på sen nästa sommar blir det strippen och se va den gör som den är, har inga planer på att bygga på befintliga motorn utan den får nog bli besiktnings-motor sen när man sparat ihop till nåt sjukt ;)

Last edited:
:)

Jo. S5 finns med samma 6a som sitter i S4 från 2009.
Jo. Det är samma motor i A6 (2009) som i S4 (2009) även om den bara är på 290 HK
Jo. Det var en 2010 S4 jag körde och jag är fortfarande mycket besviken. Älskade växellådan dock.
Gå in på audi.se och testa beställ en S5 med V6an.

Samma motor, men inte samma effekt = inte samma sak.

Vad jämför du med? Om du nu var besviken? Jag tyckte den gick som f-n!

Gå in på audi.se och testa beställ en S5 med V6an.

Samma motor, men inte samma effekt = inte samma sak.

Vad jämför du med? Om du nu var besviken? Jag tyckte den gick som f-n!

Jo. Den finns på S5. Men bara på caben än så länge.

Det är ju samma motor även om den är mappad olika. Precis som det var i gamla S4 och A6 2,7 Biturbo tex. Samma sak, nej. Men samma motor.

Jag jämför med en vanlig svenssonbil. Det skall ju vara flaggskeppet för 4-serien men levererar ju inte tycker jag. Skulle föredra en 3.0TDI alla dagar i veckan.

Jo. Den finns på S5. Men bara på caben än så länge.

Det är ju samma motor även om den är mappad olika. Precis som det var i gamla S4 och A6 2,7 Biturbo tex. Samma sak, nej. Men samma motor.

Jag jämför med en vanlig svenssonbil. Det skall ju vara flaggskeppet för 4-serien men levererar ju inte tycker jag. Skulle föredra en 3.0TDI alla dagar i veckan.
Ah... i c. Jo, har ju själv haft en A5 med 3.0 trimmad o tjosan. Jämfört min egen video där jag accelererar från 50-160 mot en S4 video från 50-160 och min A5 går lika fort (10 sek). Så punch finns ju helt klart i 3.0 TDIn oxå, dock mycket mer vrid o ork att accelerera på höga växlar utan behov att växla ner.

Köpte en Q5 med 2.0 TDI , men ångrar mig nu... ska kika på en 3.0 TDI... provköra o känna på om det är värt stålarna o gå upp i motorstorlek (jaaaa, oftast). :)

S4an har ju dock det där sköna "bapp bapp bapp" mellan växlarna. Störtskönt! Accelerationen från 0 känns även lite mer "brutal".

Du kan förresten inte ha gasan S4an, om du tycker den är som en typisk svenssonbil. Du får jämföra med en specifik bil så jag förstår vad du jämför med.

Ah... i c. Jo, har ju själv haft en A5 med 3.0 trimmad o tjosan. Jämfört min egen video där jag accelererar från 50-160 mot en S4 video från 50-160 och min A5 går lika fort (10 sek). Så punch finns ju helt klart i 3.0 TDIn oxå, dock mycket mer vrid o ork att accelerera på höga växlar utan behov att växla ner.

Köpte en Q5 med 2.0 TDI , men ångrar mig nu... ska kika på en 3.0 TDI... provköra o känna på om det är värt stålarna o gå upp i motorstorlek (jaaaa, oftast). :)

S4an har ju dock det där sköna "bapp bapp bapp" mellan växlarna. Störtskönt! Accelerationen från 0 känns även lite mer "brutal".

Du kan förresten inte ha gasan S4an, om du tycker den är som en typisk svenssonbil. Du får jämföra med en specifik bil så jag förstår vad du jämför med.

20. blir för trött i en sådan stor bil. Men en Q5 3.0 TDI med S-tronic vore något. Synd att inte A6 finns med den setupen.

Jodå. Jag gasade. Och visst går den OK. Men inte så bra som man skulle önska eller förutsätta. Jag jämför den eg. inte mot någon speciell bil bara det att jag blev besviken på att den inte presterar bättre. En S4 b5 slår den ju på fingrarna i alla intervall och så ska det ju inte riktigt vara med en 10 år nyare bil och som du själv säger. Din förra A5 3.0 TDi går lika där det är viktigast. Och 0-100 har nog mer med växellådan att göra än S4ans motor.

Självklart håller man på med dom fyrhjuliga sakerna också.
lite bilder på vad mankör när man inte åker R6.

projektet,,dock blir det väll mest skruva å inte så mycket köra med denna, alltid nått man vill förbättra.(ursäkta röran på alla kablar å slangar höll på att koppla in ett nytt sprut när bilden togs)

glidaren.

Självklart håller man på med dom fyrhjuliga sakerna också.
lite bilder på vad mankör när man inte åker R6.

projektet,,dock blir det väll mest skruva å inte så mycket köra med denna, alltid nått man vill förbättra.(ursäkta röran på alla kablar å slangar höll på att koppla in ett nytt sprut när bilden togs)

ojojoj :yoparty

Volvo femma är skiten!

20. blir för trött i en sådan stor bil. Men en Q5 3.0 TDI med S-tronic vore något. Synd att inte A6 finns med den setupen.

Jodå. Jag gasade. Och visst går den OK. Men inte så bra som man skulle önska eller förutsätta. Jag jämför den eg. inte mot någon speciell bil bara det att jag blev besviken på att den inte presterar bättre. En S4 b5 slår den ju på fingrarna i alla intervall och så ska det ju inte riktigt vara med en 10 år nyare bil och som du själv säger. Din förra A5 3.0 TDi går lika där det är viktigast. Och 0-100 har nog mer med växellådan att göra än S4ans motor.
Om möjligt att det "känns" snabbare i en gammal bil med taskigt chassi o stor V8a. Men siffrorna säger att nya S4an är snabbare i alla lägen.

Jag har liksom kört Audi R8 V10an med 525 hk och S4an känns starkare utom på topp när maxeffekten slår till på dom sista 2000 varven.

Jag har faktiskt lite intresse i en S4 sedan, men när jag ser på blocket vad S4or kostar efter några år så är jag inte lockad att lägga pengarna direkt...

Jag har faktiskt lite intresse i en S4 sedan, men när jag ser på blocket vad S4or kostar efter några år så är jag inte lockad att lägga pengarna direkt...

Men detsamma gäller väl de flesta prestandatÿskarna, eller är det extremt prisfall på just S4? :va (noll koll, mest nyfiken)

Men detsamma gäller väl de flesta prestandatÿskarna, eller är det extremt prisfall på just S4? :va (noll koll, mest nyfiken)
Jo det gäller ju de flesta prestandabilar tyvärr. Anledningen är ju det få antalet potentiella köpare, så för många dumpar för att få in pengar fort.

Men en S4a bara några år gammal kostar hälften. Det är liknande med "vanliga" bilar oxå, men effekten blir ju större i pengar när det handlar om 500k till 1 mille.

Om möjligt att det "känns" snabbare i en gammal bil med taskigt chassi o stor V8a. Men siffrorna säger att nya S4an är snabbare i alla lägen.

Jag har liksom kört Audi R8 V10an med 525 hk och S4an känns starkare utom på topp när maxeffekten slår till på dom sista 2000 varven.

Jag har också kört R8 och den går ju inte att jämföra med S4an alls tycker jag. Körde du dem någorlunda nära varandra?

Den gamla S4 är ju såklart sämre på allt, om man inte fixar till den, men så stor är verkligen inte skillnaden. Jag körde nämligen en sådan till och från provkörningen av den nya och det var verkligen besikelse. Nu är den jag körde inte original men med tanke på hur lite som är gjort åt den så blev nya S4 en riktig besvikelse.

Dyarare bilar sjunker som stenar och skall man bara ha bilen en par tre år är det en ovanligt dålig affär att lägga 750k för en S4:a. Men har man bilintresset är det ju svårt att motstå iaf.

Nä. Den är inte speciell.

Last edited:
någon megaquirt kunnig här som har lust å hjälpa mig? (kolla msq å loggfiler osv)
Edit: någon som kan ms som bor i sthlm som har lust att mappa, (självklart mot betalning)

Lägger väl in en till bild då för att hålla liv i tråden.. :)

Nu har jag äntligen fått på dumpen också.. :yoparty

Dock funkar den inte som den ska.. :(

Länk

Ni kanske vet vad det kan vara för fel??

Bifogat

• Foto0181.jpg
    Foto0181.jpg
    245.8 KB · Visningar: 68
jomenvisst !!

insnöad i opelträsket sedan länge...

Pallbockrace:ar med En Manta B & en Ascona B

Mantan blir ombyggt fordon, Motorbyte till modernare och komplett drivlina, bur mm busbil helt enkelt...
Blir typ "EVO 3" nu, har försökt med lite turbomotorer osv innan, dyrt....
men jag lärde mig skitmycke !

Asconan är Pappas gamla bil (han köpte den ny), behöver eg bara lack och plockas ihopa.
men sen blir det nog Manta inredning och en annan motor i den med på sikt, Mantan har dock Prio 1 i Bilgaraget..

Asconan har jag inga bilder på...
Den är ärvd...

Bild på Mantan innan den revs..

Bifogat

• DSCN0376.jpg
    DSCN0376.jpg
    99 KB · Visningar: 64
  • DSCN0377.jpg
    DSCN0377.jpg
    107.6 KB · Visningar: 58
  • DSCN0381.jpg
    DSCN0381.jpg
    98.4 KB · Visningar: 57
Fick igång bilen idag med ok tomgång efter lite pill :D
Även mappat till ok afr värden upp till 4k utan last :D

Har ingen projekttråd men bilen är en 245 tic med b21et som kör ms och edis för dom som inte kmr ihåg :tummenupp

Installerat en sådan här ikväll: http://www.blocket.se/vasternorrland/Strypventil__Justera_ditt_turbotryck_26361316.htm?ca=11&w=3
Helvete vilken skillnad!! Känns som en helt ny bil ! laddar otroligt mkt tidigare nu! :yoparty

Rekommenderas starkt!

Det sitter en fjäderbelastad stålkula i en av nipplarna, detta gör att inte wastegaten börjar tjuvöppna vid lågt laddtryck.
På justerskruven ställer man belastningen på fjädern och ökar på så sätt laddtrycket.

Har tänkt stoppa i 1000cc spridarna och mappa in dom i helgen.
samt höja laddet till runt 1 bar, vågar nog inte köra mer med den lilla orginalsnurran.
Enligt loggfilen så går 347cc (850 t5) spridarna på 100% VE vid 1 bars laddtryck och det är ju inget bra.

Last edited:
Förra leksaken, Chevrolet Caprice -79

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti