Något bilfolk här??

Seriös fråga, hur svårt är det att byta motor på en modern bil, kanske även till en annan motortyp (inom samma märke) ?

:yoparty
Min första bil var en Capri 2000GT, årsm -70 eller -71, den saknar jag varje vår...

Då tycker jag att du ska skaffa dig en Capri igen. Nu, när du blivit lite äldre och klokare, tror jag att en RS3100 kan vara rätt val för dig. I raceutförande.

fordcapriiiirallye.jpg

Inte så ofta dem dyker upp på "begagnatmarknaden" men en firma i Tyskland hade ett exemplar identiskt med den på bilden för 88.000 eur.
460 hästar. Det räcker för säkra omkörningar och gör dig till kung vid den lokala korvmojen!

/Johan

Last edited:
Seriös fråga, hur svårt är det att byta motor på en modern bil, kanske även till en annan motortyp (inom samma märke) ?

Allt ifrån nästan omöjligt till skitlätt.

Ge oss lite mer att gå på så kan vi ge bättre svar.

Tex gamla fordar, det var nästan som att bygg lego, man bytte bara motorfästen så passade massor av motorer direkt mellan modellerna.

Många VAG bilar är samma sak, pusslar man bara lite med motorfästen som hör till bilen så passar dom på många motorer...

Sen tar man styrboxar och i vissa fall kabelhärvan från bilen som motorn hör till, men där kan det nog vara knepigt på en del modeller, men så nya bilar skruvar jag helst inte i, så där får nog någon annan fylla i lite.

Last edited:

Hur modern?

Det mesta och även mest komplicerade idag är all jävla el...

Resten beror på var du har tummen placerad och hur mycket erfarenhet du har.

Alltså jag har ju en Q5 nu med 2.0 TDI. Det finns en annan motor från Audi som är en V6T, alltså nya 3.0 TFSI med supercharger. Hade ju varit mys att kunna byta motorer. Kanske inte ekonomiskt, men man undrar om det vore möjligt. Audi själva har gjort det såklart, de har en Q5-conceptbil med den motorn nämligen.

Alltså jag har ju en Q5 nu med 2.0 TDI. Det finns en annan motor från Audi som är en V6T, alltså nya 3.0 TFSI med supercharger. Hade ju varit mys att kunna byta motorer. Kanske inte ekonomiskt, men man undrar om det vore möjligt. Audi själva har gjort det såklart, de har en Q5-conceptbil med den motorn nämligen.

Det är nog inte värt besväret tror jag.

Jag vill inte ens tänka på all el på en dylik motor och system som är beroende av varandra osv.
Isf bör man nog plocka motor och all el från donatorbilen och stoppa i din Q5a.
Allt alltså! ABS system med givare, antisladd tjosan hejsan osv osv.

Eller så drar du fram elsystem till de båda bilarna och börjar plugga..

Förmodligen kommer du få ägna ett par timmar i garaget för att genomföra den operationen.

Glöm inte kolla upp vad din bil får ha för max effekt. Kan bli problem annars med sbp.

Nu har jag kopplat in intercooler på bilen också.. :) Bara dumpen kvar nu. :banana

165456-1642327.jpg

Borde lägga denna tråden som Sticky det var jobbig att hitta den... :gnissla

Nu har jag kopplat in intercooler på bilen också.. :) Bara dumpen kvar nu. :banana

165456-1642327.jpg

Borde lägga denna tråden som Sticky det var jobbig att hitta den... :gnissla

Blir alltid lika glad av att se sånt här :D

Jag röstar med på sticky.. även att detta är ett hoj forum.

Edit: Vilken dump ska du använda?

Blir alltid lika glad av att se sånt här :D

Jag röstar med på sticky.. även att detta är ett hoj forum.

Edit: Vilken dump ska du använda?

Jag har en jävligt snygg... =) Öppen så klart.. ;)

Bifogat

• Foto0147.jpg
    Foto0147.jpg
    105.5 KB · Visningar: 43
Hahaha ja får hoppas den låter så... :) Det är ju de bästa som finns med bilar.. Wooooh pytissschhh :D

En sån där fjortisvissla?

På en vanlig gatbil ska man återcirkulera, på ett effektmonster ska det låta "tjiitt" när man växlar

Låter det som när kompressorn på en scania avlastar så har man dumpat onödigt mycket tryck/mecklat för länge med växlingen...

Responssystem låter också bra, kanske inte vid alla rödljus, men när någon med pappas lånade BMW ställer sig brevid vid rödljuset och varvar och pyser med fjortisvisslan, då låter "brapppapappappappappapp" i fem sekunder rätt bra.

Få vill kappköra efter att dom har hört det.

En sån där fjortisvissla?

På en vanlig gatbil ska man återcirkulera, på ett effektmonster ska det låta "tjiitt" när man växlar

Låter det som när kompressorn på en scania avlastar så har man dumpat onödigt mycket tryck/mecklat för länge med växlingen...

Responssystem låter också bra, kanske inte vid alla rödljus, men när någon med pappas lånade BMW ställer sig brevid vid rödljuset och varvar och pyser med fjortisvisslan, då låter "brapppapappappappappapp" i fem sekunder rätt bra.

Få vill kappköra efter att dom har hört det.

Man tröttnar på öppen dump. Är en sån där grej man "växer" ifrån.
Hybrid är bättre. och mer diskret..

Jag provkörde en Audi S4 idag som har nya V6T motorn med 333hk. Hade även S-tronic-lådan. SJUKT skönt drag. Jag har som sagt även kört Audi R8 V10an o jag vet inte riktigt vilken av bilarna som kändes kraftigast... iaf speciellt från låga varv. Men troligen S4an. Skönt och hårt drag!

Därtill en enkel chiptrimning från tyska MTM, så har du 430 hk... !!!

Får hoppas denna motor kommer till andra bilar än A4-karossen.

Jag har haft en sådan, kul o sladda med o går bra i kurvigt. Inte så briljant kraft rakt fram dock.

3.0 TFSi finns ju i både S5 och A6 redan och den kommer säkert i fler modeller vad det lider.

Jag har också provkört den men blev faktiskt rätt besviken. Hade förväntat mig mycket mer av den.

3.0 TFSi finns ju i både S5 och A6 redan och den kommer säkert i fler modeller vad det lider.

Jag har också provkört den men blev faktiskt rätt besviken. Hade förväntat mig mycket mer av den.
Finns inte i S5 ännu. Det är V8 NA där på 340 ish hk. 2011-modellen kanske dock får den V6T-motorn jag pratar om. Den 3.0 TFSI i A6an är inte nya V6T-modellen.

Prova 2010 års S4a med nya V6T-motorn. Det är alltså en 3 liters V6 med kompressor på 333hk.

Pga ett litet missöde i somras blir det 4 hjul ett tag framöver, men jag lutar rätt mkt i kurvorna med Camaron också så det är lite hojkänsla ändå :)

Men som nån klok tidigare sagt, man får bo i garaget!

Bifogat

• 2.jpg
    2.jpg
    124.2 KB · Visningar: 59
  • 1.jpg
    1.jpg
    101.4 KB · Visningar: 64
Finns inte i S5 ännu. Det är V8 NA där på 340 ish hk. 2011-modellen kanske dock får den V6T-motorn jag pratar om. Den 3.0 TFSI i A6an är inte nya V6T-modellen.

Prova 2010 års S4a med nya V6T-motorn. Det är alltså en 3 liters V6 med kompressor på 333hk.

:)

Jo. S5 finns med samma 6a som sitter i S4 från 2009.
Jo. Det är samma motor i A6 (2009) som i S4 (2009) även om den bara är på 290 HK
Jo. Det var en 2010 S4 jag körde och jag är fortfarande mycket besviken. Älskade växellådan dock.

Pga ett litet missöde i somras blir det 4 hjul ett tag framöver, men jag lutar rätt mkt i kurvorna med Camaron också så det är lite hojkänsla ändå :)

Men som nån klok tidigare sagt, man får bo i garaget!

Det var en sån min bror tänkte köpa men som jag lyckades avstyra honom ifrån :gnissla
Vad har du för grejjer under huven på den då?

Edit/ Ändrade mig om årsmodellen...

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP