dunderhonung
Vill ha en duke nu!!
Du har helt rätt i allt du skriver faktiskt. Men vi drar olika slutsatser.
Du tycker det är negativt med ökad segregation, det gör inte jag.
Jag vill inte integreras med importerad extremism.
Du tycker inte allt islam står för är extremt, det gör jag.
Klart att det jag skriver är rätt!

Och ja, vi drar olika slutsatser.
Självklart är det negativit med ökad segregation då det ökar motsättningar och fördomar mellan olika grupper och dessutom så minskar det chansen att integrera människor in i det svenska samhället.
Varför tar man annars emot invandrare?
För att sätta dem ute i trista deprimerande förorter där ingen annan vill bo och låta dem vara utanför det svenska samhället? Tar man inte emot dem för att se till att de ska bli en del av Sverige och det svenska samhället?
Det hoppas jag iaf.
Om man tar in flyktingar och invandrare får man göra det ansvarsfullt, dvs att integrera dem i samhället och första steget är ju att lära sig språket i det land man bor i.
Sverige är ett land som inte endast består av svenskar och det finns flera grupper som bor och arbetar här och betalar skatt liksom andra svenskar. Självklart har inte bara Sverige ansvar gentemot invandrarna utan de som beslutar att komma hit har ju också ett ansvar att anpassa sig till svenska normer och lagar.
Så självfallet är inte barngiftemål lagligt här, inte heller omskärelse eller att kvinnor inte får ärva efter sin make osv.
Svenska lagar skall gälla alla, så väl som "ursvenskar" som "nysvenskar", självfallet.
Men samtidigt så kan man inte förbjuda människor att utöva sin religion, då vi har religionsfrihet och man måste acceptera att det finns andra kulturer och även låta dem få utöva den, så länge den inte bryter mot några svenska lagar.
Jag anser att slöjan (alltså endast den som bärs på huvudet)
inte borde bli olaglig då den inte gör någon skada.
Självfallet motsätter jag mig bärandet av burka eller en sjal som täcker hela ansiktet eller delar av ansiktet då det till stor del minskar/försvårar kommunikationen då man inte kan se ansiktsuttryck som är en stor del av "språket" mellan människor.
Dessa stora svarta/blåa heltäckande burkorna tycker jag inte heller vi ska tillåta på skolor och arbetsplatser då de är omöjligt att se personen bakom tygstycket vilket dessutom försvårar kontakt.
Man får inte jobba på daghem om man strikt vill vara nudist på sin arbetsplats, ingenstans får man nog jobba under de premisserna förresten, men det bettyder inte att nudism är förbjuden.
Inga slöjor på arbetsplatser eller i skolor vore en väldigt bra början.
Problememt med slöjan är ju framför allt och folk ser den som ett klädesplagg, som om kloka människor likt mig skulle bry sig huruvida ngn gick runt i lustiga hattar. Jag stuntar fullkomligt om folk har hatt eller sjal, men när den representerar det den gör - glöm det, inte om jag får bestämma.
Men slöjan är ju ett klädesplagg, och de kvinnor som fostrats i en annan kultur innan de flyttade till Sverige skulle känna sig nakna utan sin slöja.
Precis som jag har fostrats i en klädkultur där det finns normer för vad som anses naket respektive påklätt.
Om jag tex skulle åka ner till något afrikanskt land där kvinnorna gick omkring med små tygstycken runt höfterna och topless skulle jag inte välja att göra detsamma.
I många afrikanska stammar är brösten inte sexuellt laddade, som här i väst, och därför finns det ingen anledning att täcka dem heller.
Även om jag vet detta och respekterar deras kultur skulle det aldrig falla mig in att springa omkring med bar överkropp, utan av den enkla anledningen att jag skulle känna mig både naken och obekväm, då jag levt i en annan kultur där sådan nakenhet förknippats med något sexuellt.
Jag skulle bli både lessen och förbannad om någon snubbe i den afrikanska stammen krävde att jag skulle ta av mig och dessutom förbjöd mig att bära en blus eller topp på överkroppen och tvinga mig att gå topless.
Det skulle kännas mycket kränkande.
Samma sak är det med de muslimska kvinnorna. Håret är mycket sexuellt laddat i den muslimsla världen och om en kvinna känner sig naken utan sin slöja så ska väl ingen jävel komma och slita av henne den och tvinga henne att visa håret om hon känner sig obekväm i den situationen.
Det är respektlöst gentemot dessa kvinnor!
Last edited: