Någon som kör med quickshifter?

Quickshifter eller airshifter? Eller ingen aning?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Går det så mycket snabbare med en quicksift med tändbrytare än att stampa i växeln med lite gassläpp utan koppling?

Var det frågan i tråden?:va

Vad är shiftminder? Är det samma sak som shiftlight?
Vill du inte ens bestämma när du ska växla?

Jag tror han menar om han hänger med själv och prickar rätt i varvet.

Last edited:
Går det så mycket snabbare med en quicksift med tändbrytare än att stampa i växeln med lite gassläpp utan koppling?

Det gäller ju all form av växling. Men på 200 meter så känns det inte som att shiftlight är ngt som jag använder, varvtalet stiger så fort där, och i de låga farterna så är det så mycket annat att tänka på. Korta gathojar, som tex min, vill sticka upp på bakhjulet eller spinna osv. Bättre att köra på känsla då. Det är först när man stoppat i trean som iaf jag har ro att titta på shiftlighten, och ngn högre växel än trean är ju inte aktuell på 200 meter ändå.

Vill inte tro det men förmodar QS gör exakt rätt Varje gång,gör ju inte jag.....ska nog skaffa.

Henrik

Last edited:

Jupp det går snabbare och ffa så går växeln alltid i. En missad växling är katastrof i racesammanhang...

Baksidan är att lådan aldrig avlastas utan växeln går i med tvång vilket sliter på växelgafflar och ingrepp. En låda som gått en racesäsong med aggresiv förare ser inte vacker ut

QS är bra skit!

När den väl är monterad och provkörd fattar man inte varför man kört utan tidigare...

Ja monterade quickshift på min förra hoj, o de blev ett direkt till hojen jag har nu...hur grymt som helst! tycker de funkar kanon på gata oxå :) riktigt najs o slanga o bara peta i växlarna :P

Hehe detta här blev ju en riktigt poppis tråd ;) Nä, men anledningen med QS/airshifter o Shiftmindern är ju att man vill synca in dem efter effektkurvan på hojen..

Köra strippen med bil är en sak, men hoj??? Nä en hoj ska gå på bana eller slingrig väg. Dragracehojjar är nåt helt annat och i såfall är du på helt fel forum :D

Kan man inte växla fort ska man inte köra hoj :mattias

Måste tillrättavisa mig själv. Inte ens jag hör egentligen hemma på SPORTHOJ om msn ska hårddra det :D

Nä, men denna tråden jag skapa handla ju om erfarenheter mellan QS o Air, sen är det ju skit samma om man använder det för att köra rakt fram eller i kurvor. Funktionen är ju den samma :kulspruta hahaha.

Men sen att jag har en sexuell böjelse för att bocka plastraketer är ju egentligen helt oväsentligt:banana

Nä, men denna tråden jag skapa handla ju om erfarenheter mellan QS o Air, sen är det ju skit samma om man använder det för att köra rakt fram eller i kurvor. Funktionen är ju den samma :kulspruta hahaha.

Men sen att jag har en sexuell böjelse för att bocka plastraketer är ju egentligen helt oväsentligt:banana

Jag tror att det bästa är att du börjar köre hojen lite på strippen där nere i Malmö. Det brukar vara en hel del saker att putsa på innan man ligger på rätt nivå för att ha glädje av växlingsassistans. Både vad gäller hojen men inte minst körteknik.

Ofta när man kommer till en dragstrip så blir man förvånad hur fort mer rutinerade piloter kör med betydligt svagare hojar. I synnerhet på 200 meter. Det är körteknik, utväxling, fjädring osv. Så det är först när du med din hoj kommit ned under säg 1.8-1.9 på sextiofoten och under 7.3-7.4 på 200 meter samt kör jämna repor som inte diffar mer än max ngn tiondel från varann som det är dags att börja häkta på mer grejor.Det är iaf mitt råd.

Att ställa in shiftlight efter effektkurva är ju inget svårt, bästa underlaget för detta är ditt senaste dynopapper tillsammans med utväxlingsschemat för de aktuella växlarna.

Men som sagt, på 200 meter tror jag kommer du märka att du har fullt upp med annat än shiftlighten

Last edited:
Jag tror att det bästa är att du börjar köre hojen lite på strippen där nere i Malmö. Det brukar vara en hel del saker att putsa på innan man ligger på rätt nivå för att ha glädje av växlingsassistans. Både vad gäller hojen men inte minst körteknik.

Ofta när man kommer till en dragstrip så blir man förvånad hur fort mer rutinerade piloter kör med betydligt svagare hojar. I synnerhet på 200 meter. Det är körteknik, utväxling, fjädring osv. Så det är först när du med din hoj kommit ned under säg 1.8-1.9 på sextiofoten och under 7.3-7.4 på 200 meter samt kör jämna repor som inte diffar mer än max ngn tiondel från varann som det är dags att börja häkta på mer grejor.Det är iaf mitt råd.

Att ställa in shiftlight efter effektkurva är ju inget svårt, bästa underlaget för detta är ditt senaste dynopapper tillsammans med utväxlingsschemat för de aktuella växlarna.

Men som sagt, på 200 meter tror jag kommer du märka att du har fullt upp med annat än shiftlighten

Hehe jo, det har du absolut rätt i. Kommer ju att få hem denna nu i sommar ---> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=238736

Som man kanske hinner nån repa med. Tänkte bara man ska ta och värma upp lite inför nästa säsong. Men som sagt, man kan aldrig ha för mycket "lull" på hojen :rolleyes:

Ja jag läsat den tråden. Ball hoj, gillar z1. Är ju själv gammal H2-fantast

Jaså? :O Det är ju krämarhojar om något. Va uppe på Mantorp och hjälpte en kille för en massa år sen tillsammans med min morsas gubbe, har hade en Kawa H2:a med lustgas. Gjorde låga 8:or på 400 meter. Haha men den funkade ungefär var tredje repa. Men den gick ju som ett as när han väl fick den till att funka.

Sen har du ju Ebbe nere i Malmö http://ebos.se/triples.asp
Tror fortfarande han har världsrekordet med sin tid, han har väl en 155 tvåtakshästar på sin 120 kg:s racing cykel. Det är ju gåshud om något, hehe. Sen har han en till som är skarpare, men jag kommer inte ihåg va den låg på.

Ganska häftigt med de gamla tripplarna. Oavsett om man gillar hojar eller ej så kan man inte låta bli att få lite ryckningar i byxan när en sån hoj kommer in och börjar sin burn out innan repan :yoparty

Jaså? :O Det är ju krämarhojar om något. Va uppe på Mantorp och hjälpte en kille för en massa år sen tillsammans med min morsas gubbe, har hade en Kawa H2:a med lustgas. Gjorde låga 8:or på 400 meter. Haha men den funkade ungefär var tredje repa. Men den gick ju som ett as när han väl fick den till att funka.

Sen har du ju Ebbe nere i Malmö http://ebos.se/triples.asp
Tror fortfarande han har världsrekordet med sin tid, han har väl en 155 tvåtakshästar på sin 120 kg:s racing cykel. Det är ju gåshud om något, hehe. Sen har han en till som är skarpare, men jag kommer inte ihåg va den låg på.

Ganska häftigt med de gamla tripplarna. Oavsett om man gillar hojar eller ej så kan man inte låta bli att få lite ryckningar i byxan när en sån hoj kommer in och börjar sin burn out innan repan :yoparty

Ja det är balla cyklar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137459

Ebbe var king på tripplar och en auktoritet redan på 80-talet när jag åkte.

Ja det är balla cyklar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137459

Ebbe var king på tripplar och en auktoritet redan på 80-talet när jag åkte.

Ah synd han inte kör så mycket mer. Man önskar de kunde vara ett gäng som drog ihop sina gamla klassiker och körde någon helg nere i Malmö. Finns ju ganska många som håller på med gamla krämarhojar.

Plastraketer i all ära. Men när man får se såna gamla raketer blir den genast mycket mer spännande :banana

Ah synd han inte kör så mycket mer. Man önskar de kunde vara ett gäng som drog ihop sina gamla klassiker och körde någon helg nere i Malmö. Finns ju ganska många som håller på med gamla krämarhojar.

Plastraketer i all ära. Men när man får se såna gamla raketer blir den genast mycket mer spännande :banana

Vad menas med "krämarhoj"? Krämare är ett negativt uttryck för mig. Brukar användas för att beskriva oseriösa säljare, lite som skojare, väskdängare osv:gnissla

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...