Någon som kör med quickshifter?

Quickshifter eller airshifter? Eller ingen aning?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .
Aah jag är ledsen tänkte inte på att Malmö inte är lika bra som stockholm... :arsele
Men tycker ändå att den borde vart 201m minst! :gnissla

Larvigt att bara köra rakt fram ju det kan väl vem som helst? :rolleyes:
I Västerås körde de 200 m för några år sen, så det finns nog både.

Vad menas med "krämarhoj"? Krämare är ett negativt uttryck för mig. Brukar användas för att beskriva oseriösa säljare, lite som skojare, väskdängare osv:gnissla

Han kanske menar att det är bra med kräm i hojjen kräm är lika med kraft här i Skåne

Haha förlåt, visste inte att det ej var ett nationellt uttryck. Kräm i Skåne = kraft.. Krämarhoj = übermanlig hoj med smisk i! :kulspruta

Aah jag är ledsen tänkte inte på att Malmö inte är lika bra som stockholm... :arsele
Men tycker ändå att den borde vart 201m minst! :gnissla

Larvigt att bara köra rakt fram ju det kan väl vem som helst? :rolleyes:

Sthlm har väl ingen strip öht? :va

Haha förlåt, visste inte att det ej var ett nationellt uttryck. Kräm i Skåne = kraft.. Krämarhoj = übermanlig hoj med smisk i! :kulspruta

Ok, då är jag med!

Last edited:
Så det är först när du med din hoj kommit ned under säg 1.8-1.9 på sextiofoten och under 7.3-7.4 på 200 meter

Men som sagt, på 200 meter tror jag kommer du märka att du har fullt upp med annat än shiftlighten

VA F_N det gör ju dom snabbaste 70cc 2T variomat scootrarna på 201 meter skälv kör jag växlad 69cc o har 26,5 hp på slangen 9,22 som bäst

räknar kallt med att kapa 0,1 sek per växel utan att koppla gånger 6 växlar = 0,6 sek lägger man till varvtals styr ingrepp av koppling så klipper man säkert 0,2 sek till

mvh

Bifogat

• 27 hp rt.jpg
    27 hp rt.jpg
    237.8 KB · Visningar: 60
  • dragster_michael.jpg
    dragster_michael.jpg
    126.3 KB · Visningar: 77
VA F_N det gör ju dom snabbaste 70cc 2T variomat scootrarna på 201 meter skälv kör jag växlad 69cc o har 26,5 hp på slangen 9,22 som bäst

räknar kallt med att kapa 0,1 sek per växel utan att koppla gånger 6 växlar = 0,6 sek lägger man till varvtals styr ingrepp av koppling så klipper man säkert 0,2 sek till

mvh

Ja precis, kör man såna tider med så motorsvagt ekipage så är det ju intressant. Då är man på rätt nivå för att det ska vara prioriterat med QS.

Jag har till i år skaffat en hoj med fabriksmonterad QS och kan bara hålla med om att det är riktigt fint och jag kommer inte att skaffa en utan det framöver - om det inte blir något annat än en åkafortmaskin förstås.

Vad gäller slitage så torde iaf de hojar som har det original eller som originaltillbehör fixa det utan problem. Hur en gammal 1340 GSX-R med kuttad låda gillar finessen har jag ingen aning om men gissningsvis är det inte optimalt.

Att det blir en tidsvinst för "alla" är väl bortom allt tvivel. Dels så går växlingarna fortare - mindre tid utan dragkraftsförlust - men också för att fjädringen inte behöver arbeta (hur ska man uttrycka det?). Hondas nya slickshift-låda i MotoGP kapar varvtider jämfört med en vanlig QS på grund av detta och då är ändå steget mindre mellan slick och quick än mellan vanlig och quick rent tidsmässigt. Tanken är att när hojen väl har "satt sig" under acceleration så vill man inte att fjädringen ska behöva ställa om sig under den tid som växlingen tar för det kostar fäste vilket kostar tid.

Samma tänk borde kunna appliceras på dragracing - framför allt när det gäller effektstarka motorer där fäste är ett problem eller där man växlar många gånger (en top fuel twin på 1000 hästar som växlar en gång har ju inte riktigt samma behov som en 600:a på 130 högvarviga hk). För min egen del, rent hypotetiskt då eftersom jag ännu inte kört en enda meter på hoj längs en åttondel eller fjärdedel, så tror jag att jag helt klart skulle ha nytta av QS eftersom jag då kan koncentrera mig på att behålla fästet och på att hålla kursen.

Dessutom låter det tufft...

Tänkte jag ska spräcka lite plastraketer på 200m nere på strippen i malmö i sommar ;) :yoparty

Kör ni med något av det?

Ska man till McDonalds så behöver man ju inte använda knappen och kan växla normalt? ;)

Nu när sommaren är överstånden, hur gick det? Hur många sporthojar körde du ifrån och vilka tider blev det på er 201m bana med V-maxen?

QS är riktigt sweet faktiskt. Visst, det går fortare att växla, men främst är det kul.
Brukar låna en 1000RR emellanåt. Motorvägspåfarterna blir helt hysteriska :P

Nu när sommaren är överstånden, hur gick det? Hur många sporthojar körde du ifrån och vilka tider blev det på er 201m bana med V-maxen?

Jag tillbringade hela sommaren i Norge jobbandes, var där i 8 veckor och hade sol i 7 dagar........ :död

V-Maxen ligger på försäljning nu, så vi får se ifall där är någon som vill ha den. *host* hehe.. Du såg ju mitt nya kärleksbygge? Var precis inne och betalade mina nya 1393 cc :krama

Jag tillbringade hela sommaren i Norge jobbandes, var där i 8 veckor och hade sol i 7 dagar........ :död

V-Maxen ligger på försäljning nu, så vi får se ifall där är någon som vill ha den. *host* hehe.. Du såg ju mitt nya kärleksbygge? Var precis inne och betalade mina nya 1393 cc :krama

Ok, vad synd, du hade ju enl uppgift från dig själv över 180 hkr i den motorn, så den måste ju ha gått som ett spjut...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=5212251#post5212251

Ja Z1 och eterföljande 70-tals Z1000 är balla hojar, fint ljud i tvåventilarna, även om man har en effektmässig nackdel. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4635935#post4635935

Men jag såg att du tyvärr inledde även den nya byggtråden med att du "ska bocka några hojar" nästa sommar, så jag kommer återkommer även där nästa höst för att få se tider på frånkörda hojar. :D

Ödmjukhet är king.

Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!