Någon som har justerbara fotpinnar/kontroller på sin hoj?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Typ såna här:

Jag har skrivit till 3 olika säljare av sådana här kit, och fått svaren att de inte vet hur mycket eller om de sänker reglagen alls jämfört med originalseten.
Vet någon om de sänker fotpinne och växel-bromsreglagen något, eller bara är justerbara uppåt och åt sidorna?
 

Raderad medlem 61114

Guest
Reglagen kan du ju justera ganska mkt både upp och ner Men köper du ett sånt kit för att få sänkt är du fel ute. Även lägsta läget på fotpinnen är nog aning högre än original. Sen går reglagen att justera både upp, ner, fram eller bak (för att passa mot tårna) Jag hade billiga rearsets från Kina på min banhoj (gixxern) och kvaliteten var det inget fel på heller :) efter x antal krascher köpte jag ett sett till och hade sedan bra med reservdelar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gilles tooling - bara liiiiite dyrare - 8 mm ner o 40 mm bakåt som mest (Google translate som översätter VCR till videobandspelare........)
1678981966787.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har köpt "Rearsets" från en Italiensk tillverkare till GSX1300R
Flyttade fotpinnarna försumbart bakåt.
Flyttade fotpinnarna uppåt, från lite uppåt till mycket uppåt.
(Tänk på Moto2, Moto2, MotoGP, många har så korta ben så dom skulle inte nå ner annars....)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Reglagen kan du ju justera ganska mkt både upp och ner Men köper du ett sånt kit för att få sänkt är du fel ute. Även lägsta läget på fotpinnen är nog aning högre än original. Sen går reglagen att justera både upp, ner, fram eller bak (för att passa mot tårna) Jag hade billiga rearsets från Kina på min banhoj (gixxern) och kvaliteten var det inget fel på heller :) efter x antal krascher köpte jag ett sett till och hade sedan bra med reservdelar.
- Ja så verkar det vara, att de är högre än original och kan sänkas möjligen max 20 mm...vilket väl då blir i princip OEM-höjd. Men frågan är om det finns några reglage som kan justeras något nedåt, eller om det räcker med 20 mm bakåt för att man ska få en skönare åkställning när man har långa ben.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Jag har köpt "Rearsets" från en Italiensk tillverkare till GSX1300R
Flyttade fotpinnarna försumbart bakåt.
Flyttade fotpinnarna uppåt, från lite uppåt till mycket uppåt.
(Tänk på Moto2, Moto2, MotoGP, många har så korta ben så dom skulle inte nå ner annars....)
- Ja, men jag är över medellängd och vill ha ner reglagen istället.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Ja, men jag är över medellängd och vill ha ner reglagen istället.
Precis som jag. I varje fall längre många av racingförarna. Så dom italienska ligger i sin kartong.

Och jag köpte en AL-plåt 1 meter lång 10 cm bred och 6 mm tjock och sågade ut bitar för jobbet.
Och borrade 6 hål,
tre för de skruv som fäster fotpinnarna i original i chassit på gsx1300r
tre för nya skruv som fäster originalfotpinnarna i bitarna (rearsetsplattorna)
använde 2 plattor på varje sida så totaltjockleken för "rearsetsplattorna" blev 12 mm
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Precis som jag. I varje fall längre många av racingförarna. Så dom italienska ligger i sin kartong.

Och jag köpte en AL-plåt 1 meter lång 10 cm bred och 6 mm tjock och sågade ut bitar för jobbet.
Och borrade 6 hål,
tre för de skruv som fäster fotpinnarna i original i chassit på gsx1300r
tre för nya skruv som fäster originalfotpinnarna i bitarna (rearsetsplattorna)
använde 2 plattor på varje sida så totaltjockleken för "rearsetsplattorna" blev 12 mm
- Gör det där för min hoj så betalar jag dig istället ?
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Vet inte om det funkar, men om du byter plats på vänster och höger sida för plattan så får du vinkeln neråt i stället för uppåt.

Tror det skulle ha funkat på mina tidigare hojar med eftermarknads fotpinnar.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Vet inte om det funkar, men om du byter plats på vänster och höger sida för plattan så får du vinkeln neråt i stället för uppåt.

Tror det skulle ha funkat på mina tidigare hojar med eftermarknads fotpinnar.
- Hm...ska kolla, men verkar som om mer än ett avstånd behöver justeras på stagen i samma veva då.
 

Raderad medlem 61114

Guest
- Ja så verkar det vara, att de är högre än original och kan sänkas möjligen max 20 mm...vilket väl då blir i princip OEM-höjd. Men frågan är om det finns några reglage som kan justeras något nedåt, eller om det räcker med 20 mm bakåt för att man ska få en skönare åkställning när man har långa ben.

Rearsets köper man inte för att få ner fötterna, de köper man för att få upp fotpinnarna så de inte tar i marken i kurvorna. Sedan är de justerbara för att passa så bra som möjligt men fortfarande vara för racing. Reglagen kan justeras för att passa olika fotvinklar från fotpinnens placering.

Vill du sitta bekvämt får du köpa HD. Med en sporthoj ska man ligga i kurvorna och då behöver fötterna upp!
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Rearsets köper man inte för att få ner fötterna, de köper man för att få upp fotpinnarna så de inte tar i marken i kurvorna. Sedan är de justerbara för att passa så bra som möjligt men fortfarande vara för racing. Reglagen kan justeras för att passa olika fotvinklar från fotpinnens placering.

Vill du sitta bekvämt får du köpa HD. Med en sporthoj ska man ligga i kurvorna och då behöver fötterna upp!
- Ska o ska, i mitt fall är det frågan om att få plats på hojen som fullvuxen : )
Det är en sporthoj som körs på gatan, precis som de flesta sporthojar görs.
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Jag är 191cm och kör med PP tuning rearsets för att få till en bekvämare körställning.
Det blir det när fötterna åker längre bak...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns en annan lösning på problemet med för kraftigt / obehagligt böjda knän.
Det är att höja sadeln. Läste om hur Andy Carlile preppat sin R1.
En massa åtgärder för att minska vikten, Nitron fjädring om jag minns rätt och så för att göra den bekvämare, höja sadeln.
Motorn hade han inte rört.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top