Någon som har bänkat sin KTM 625, 640, 660?

-TLM-

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2006
Hoj
Orange skräp tyvärr
Bänkade min 625. -03 idag på en Dynostar bänk. 48.4hp, 62Nm på slangen. Då har jag Sebring helsystem, samt att toppen skall vara portad på firma av förra ägaren. Förgasaren är ombestyckad, och Air/fuel kurvan såg helt okej ut. Men jag tycker effekten är lite i underkant? Fler som bänkat?

Hade en 660 -04 , Akra helsystem. 64 hk på slangen o 60 nm.

Jag körde min 640-04 i samma bänk som TLM igår och fick 50,5hp,63NM på bakjulet.

Jag kör med Mikuni TMR-41 och öppnad luftburksida och bortaget lock.
Samt en gammal HXC-ljuddämpare.

Bifogat

• effektvrid2.jpg
    effektvrid2.jpg
    89.8 KB · Visningar: 63
  • blandning2.jpg
    blandning2.jpg
    66.5 KB · Visningar: 43
Last edited:
Bänkade min 625. -03 idag på en Dynostar bänk. 48.4hp, 62Nm på slangen. Då har jag Sebring helsystem, samt att toppen skall vara portad på firma av förra ägaren. Förgasaren är ombestyckad, och Air/fuel kurvan såg helt okej ut. Men jag tycker effekten är lite i underkant? Fler som bänkat?
Vems/vilken bänk ?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=154938

Ta dock vridet med en nypa salt innan jag har fått ordning på vissa saker!

Ska pröva ev bänka den bara för skojs skull på ett annat ställe också dock stationär!

Pratade med Martin som hade hand om bänken och det ska inte vara några skillnader mellan en stationär och portabel i detta fall när det gäller Hk mätning. Men blandningarna kan vara olika då vi kör utomhus där syrehalten är högre än inne i ett rum!

Vems/vilken bänk ?

Corus här på SH

http://www.dynostar.com

http://www.dynostar.com/products/showproducts.asp?articleid=9&tl2id=1

Last edited:
Viktigt att förstå med bänkning är att enda chansen att jämföra mätningar är om man gör två hojar i samma bänk vid samma tillfälle, d.v.s. vid samma temperatur, lufttryck etc etc Framför allt skall man aldrig jämföra bänkningar gjorda i olika bänkar.

MEN, du och Janne har ju kört i samma bänk och med tanke på vad som är gjort med respektive maskin så kan jag hålla med om att..... Vem gjorde toppen ? Nån aning ? Ett dåligt gjort toppjobb kan försämra effekten snarare än förbättra.

.

Men jag körde ju min utomhus, 12grader varmt och hyffsat nyregnat och fuktig luft.

Ang. toppen så skall den portats i samband med byte av krökt utgående axel, samt renovering av motorn. Mkt möjligt att den enbart är småputsad. Minns ej namnet på firman, men det var ett proffs som brukade trimma dragracingmotorer.

Bänkade igår, 53.9hk på slangen.
Dynostar bänk i lunda.

625 -06 med akra slipon, 172 munstycke.

Det konstiga var att A/F kurvan var åt helvete i högra pipan (sett bakifrån) och perfekt i den vänstra.

Får åka in till MCverskstan och testa i en dynojet bänk.

/Nicke

Bänkade igår, 53.9hk på slangen.
Dynostar bänk i lunda.

625 -06 med akra slipon, 172 munstycke.

Det konstiga var att A/F kurvan var åt helvete i högra pipan (sett bakifrån) och perfekt i den vänstra.

Får åka in till MCverskstan och testa i en dynojet bänk.

/Nicke

Jag har kollat upp med folk ang. det resultat du fick och ditt resultat tyder på en läcka i systemet. Dvs. den läcker in luft antagligen i skarven till det ena, felvisande sysemet. Då allt komer från samma cylinder samt blandas på vägen(2-1-2 system) så är det ända möjligheten till felvisning i A/F-värdet. se till att det är hundra procent tätt så bänkar vi igen:tummenupp

/Mange

Men jag körde ju min utomhus, 12grader varmt och hyffsat nyregnat och fuktig luft.

Ang. toppen så skall den portats i samband med byte av krökt utgående axel, samt renovering av motorn. Mkt möjligt att den enbart är småputsad. Minns ej namnet på firman, men det var ett proffs som brukade trimma dragracingmotorer.

Låter som Linkans gamla hoj, i så fall är det tydligen "Erik Larsson Proservice" i Åkersberga som gjort jobbet:
http://forum.soe.se/showthread.php?t=28605

/ Andreas

Jag bänkade min 660 hos ava-mc med akra slipon och rallykam. 57hk/69nm på slangen.

Låter som Linkans gamla hoj, i så fall är det tydligen "Erik Larsson Proservice" i Åkersberga som gjort jobbet:
http://forum.soe.se/showthread.php?t=28605

/ Andreas

Det stämmer utmärkt!

Men fasiken, 2mm större insugsventiler och portat och grejjat. Då borde den ge mer effekt tycker jag! Speciellt eftersom den andra hojjen han fixade med, samt bytte kam gav 63hästar.

Last edited:
Jag har kollat upp med folk ang. det resultat du fick och ditt resultat tyder på en läcka i systemet. Dvs. den läcker in luft antagligen i skarven till det ena, felvisande sysemet. Då allt komer från samma cylinder samt blandas på vägen(2-1-2 system) så är det ända möjligheten till felvisning i A/F-värdet. se till att det är hundra procent tätt så bänkar vi igen:tummenupp

/Mange

Generellt sett, hur står sig siffrorna från dynostarbänken mot andra ? Visar generellt mer/mindre/samma effekt?

Generellt sett, hur står sig siffrorna från dynostarbänken mot andra ? Visar generellt mer/mindre/samma effekt?

De siffror jag sett från den bänken är väldigt lika siffror från en dynojet utanför uppsala, där lc4 låg mellan ca 50 och 65häst.

/Mange

Olof.B's kurvor såg likadana ut som mina hö vä. Samma slipon. Tittar man på Gnuttens A/F värden så ser dom ut som i min högerpipa. Väldigt leant i början.

Ska söka efter ev. läckage.

Tack för bra service! :tummenupp

/Nicke

Hur kan det skilja 10hk på 35cc? Det undrar jag, gjort nåt mer med din 660?

Inget annat var gjort. Öppen luftburk , ombestyckad o Akra helsystem. Bänkades på Claessons i Bromölla av den tidigare ägaren. Vet inte vad de har för bänk där , kommer bara ihåg siffrorna , då bänkpappret var medskickat...

Ingen mer som vågar/vill delge sina bänkpapper? Måste ju ha varit 5-10 hojar minst som har bänkat i Lunda...

Det vore iaf mycket uppskattat om ni gjorde det.

(Ska själv bänka min om bara KTM's lagerpersonal kan sluta fika och skicka mig mina grejer)

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti