Någon som byggt eget hus?

Swedie skrev:
2153710 dee_cati, allt handlar om jobb! eller ja lite mer kanske, men jobb jobb jobb... fast jobb.

Men du sa ju själv att du inte ska jobba med det du hade tänkt längre, är du ändå fast uppe i träsket :D Det är synd om dig ju, iaf litegrann.

Swedie skrev:
2154417 ja, hammare är bra. banka är jag bra på... :D

Det där kan misstolkas :gnissla

Klart du ska bygga din egen kåk. Min farfars bror gjorde det, han är dock snickare så han hade antagligen bättre förutsättningar än dig, och det vart riktigt bra. Vet dock ej nåt pris eller så.

Men varför vara som alla andra och köpa färdigt :)

Do it! :tummenupp

Jag kan knappt få ihop en Ikea-bokhylla, ändå hjälpte jag farsan att bygga huset dom bor i nu.

Det är inget jätteslott (80kvm), för dom är bara två personer och lite husdjur, men garaget vi byggde till rymmer två bilar och en bostadsinredd del som motsvarar en tredje bilplats.
Carporten byggdes till senare, då garaget blev fullt av motorcyklar, den rymmer tre-fyra bilar.

Det är intte så svårt att bygga hus, om man tar hjälp med sånt som är viktigt, vi byggde badrummet "gipsfärdigt", men tog hjälp med all VVS och allt fuktspärr/ytmaterial.
Jag var ansvarig för att planera och dra fram alla elrör och montera alla dosor, och hjälpte en kompis som är elektriker att dra in trådarna och koppla.
(jag har en teoretisk begränsad behörighet, men har aldrig jobbat med el)

Jag har en släkting som är VVS'are och han skötte den biten, vi hade lite kontakter när det gällde att köpa virke och annat material, dessutom ställde en bekant upp med att köra traktor.

Alla tunga jobb som att gräva vattenledning och avlopsbrunn gjordes dessutom uteslutande i strålande sol eller ösregn tidigt lördag och söndagmorgnar då jag var bakis som f-n.

Roligt hade vi, och huset är fint, ligger underbart beläget vid en sjö och boendekostnaden är försumbar.

Lycka till!

Swedie flytta hem igen här är det rimligt att köpa Sthlm är bara skit :tomten

Ord från en ex betongkille på landet

2ono, allt handlar om jobb! Utan jobb, inget hus helt enkelt.

Kan ju iaf berätta att jag betalar 5300 kr för en 2a i slöddertälje (visserligen renoverat 2006 nu). Det är lika mycket som ett hus kostar i Eskilstuna. Sug på den... ja tack för att flytta ett par mil utanför o bo billigt o säkrare o finare o .. ja.

Suomalainen skrev:
2154572 Hmm... heter han anders, tjejjen fia lr nåt?

Nix, inte Anders jag tänkte på, vet dock vilka det är. Deras bygge blev väl dyrare när de stötte på lite berg har jag för mig....

Swedie skrev:
2154417 ja, hammare är bra. banka är jag bra på... :D

tjejen behöver oxå banka isåfall.
Det finns tre sorters husbyggare!
1. De som köper en hög virke och sedan snickrar ihjäl sig :död
2. De som köper ett stomfärdigt, där ytterväggar och tak klart.
3. De som köper en dörrnyckel och flyttar in.

BMW R90s skrev:
2157345 Det finns fler sorters husbyggare!
1. De som köper en hög virke och sedan snickrar ihjäl sig :död
2. De som köper ett stomfärdigt, där ytterväggar och tak klart.
3. De som köper en dörrnyckel och flyttar in.
4: De som bygger själva och aldrig blir klara
5: De som skiljer sig innan det blir klart

Uppdatering

Dee_cati skrev:
2153447 Haha, vilket skämt! Jadablabla...
Lätt och gaffla om kostnader när man kommer från landet och inte riktigt vet vad saker kostar i Stockholmstrakten.
Bara en tomt, utan VA, går på en bit över 1 mille om den är någorlunda stor och inte allt för långt från stan...

Sweedo skrev:
2161751 Lätt och gaffla om kostnader när man kommer från landet och inte riktigt vet vad saker kostar i Stockholmstrakten.
Bara en tomt, utan VA, går på en bit över 1 mille om den är någorlunda stor och inte allt för långt från stan...

Jag kommer inte från landet (trots att jag bor där nu) och ena halvan av släktsidan är från sthlm (men jag är normal) så jag har lite hum om det hela.
Jag menade inte att det var otroligt, för det stämmer ju. Men det är fortfarande ett skämt.
Numera så går det att ta sig till sthlm snabbare med tåg från v-ås än om du åker bil utifrån sthlm, så jag förstår inte varför man ens funderar på att bygga i sthlm om man inte är skitrik eller vill vara topplånad upp till öronen resten av livet.

Dee_cati skrev:
2161894 Jag kommer inte från landet (trots att jag bor där nu) och ena halvan av släktsidan är från sthlm (men jag är normal) så jag har lite hum om det hela.
Jag menade inte att det var otroligt, för det stämmer ju. Men det är fortfarande ett skämt.
Numera så går det att ta sig till sthlm snabbare med tåg från v-ås än om du åker bil utifrån sthlm, så jag förstår inte varför man ens funderar på att bygga i sthlm om man inte är skitrik eller vill vara topplånad upp till öronen resten av livet.
Nä, där har du iofs en poäng.
Det säljs nybyggda vindsvåningar i centrala Sthlm för 63 000 kr/kvm :skrämd
Fast den här trenden med skyhöga priser runt storstäderna är nog här för att stanna så lönerna kommer nog också att öka dramatiskt i storstäderna framöver.

Sweedo skrev:
2161943 Nä, där har du iofs en poäng.
Det säljs nybyggda vindsvåningar i centrala Sthlm för 63 000 kr/kvm :skrämd
Fast den här trenden med skyhöga priser runt storstäderna är nog här för att stanna så lönerna kommer nog också att öka dramatiskt i storstäderna framöver.

Antagligen, men jävlar vad skoj det skulle bli om det skulle toksjunka på bara en dag. Förstå 200 000 panikslagna stockholmare som löper amok :hihi
Det är ju bra med högre löner, på så vis tjänar ju vi utanför stockholm stora pengar när vi är där och jobbar :tummenupp

Dee_cati skrev:
2161984 Antagligen, men jävlar vad skoj det skulle bli om det skulle toksjunka på bara en dag. Förstå 200 000 panikslagna stockholmare som löper amok :hihi
Det är ju bra med högre löner, på så vis tjänar ju vi utanför stockholm stora pengar när vi är där och jobbar :tummenupp
Säg +500 000 istället...
Hehe, tjänar bättre men ni blir betraktade som Sveriges Polacker. :D

Har en bekant som byggde klart sitt hus för ett år sedan. Jag säger bara: använd letter.

Ett arkitektritat enplans hus på cirka 200 kvm, bergvärme, värmeslingor fina material osv för 2 millar ungefär (exklusive tomt).

SSB skrev:
2162547 Har en bekant som byggde klart sitt hus för ett år sedan. Jag säger bara: använd letter.

Ett arkitektritat enplans hus på cirka 200 kvm, bergvärme, värmeslingor fina material osv för 2 millar ungefär (exklusive tomt).

Vad ska han använda brev för? Eller menar du Lettländare? Eller kanske till och med litauer? Eller polacker? Sorry....
Men Polen har grymt billiga byggvaror om man ska ha lite mer exklusivt som kostar flis i Sverige. Räkna med att spara minst 1/3 när resa och allt är betalt om du handlar hyffsat mycket.

Jaa man kan ju bygga sitt hus med polskt virke.. Läste att det var det sämsta i Europa. Men om man har en vision om att bo 5 år i huset innan det rasar så.. :tungan

:rolleyes:

Dee_cati skrev:
2162808 Vad ska han använda brev för? Eller menar du Lettländare? Eller kanske till och med litauer? Eller polacker? Sorry....
Men Polen har grymt billiga byggvaror om man ska ha lite mer exklusivt som kostar flis i Sverige. Räkna med att spara minst 1/3 när resa och allt är betalt om du handlar hyffsat mycket.

Även Lettland har mycket billigt, ofta samma byggvaror som i Polen fast betydligt lägre priset då "för många" fått upp ögonen för Polen.

www.balticpool.com är återförsäljare Naglex som är ett av Lettlands största byggvaruhandel, flertalet av dom stora Svenska byggbolagen/fastighetsbolag köper bla därifrån.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret