Någon som byggt eget hus?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R1
Ja, detta är framtida planer! Men tänkte se om någon här byggt ett eget hus enligt egna önskemål och om det funkar.

Mitt mål är ett hus runt 100+ kv med ja, nästan lika stort garage, eller iaf en tillbyggnad där garage och andra bra faciliteter läggs (bastu, tvättstuga m.m). Garage på 30-50 kv (dubbelgarage). Designen ska vara amerikanskt inspirerad med vida öppna ytor, högt till tack, och klinkers inne såsom ute på verandan där grill ska inbefinnas.
Asfalterad platt gårdsplan och max 150-200 kv tomt.

Ja, man drömmer väl kanske, men vad går det på att helt bygga efter egna önskemål? Hur går man tillväga?

Inte helt billigt att bygga nytt men det blir som man vill.
I grova slängar 2 - 3,5 millar beroende på hur fantasifullt du vill ha det.

Det beror ju helt på om du ska använda ett "färdigritat" hus och bara ändra till din smak eller om du ska rita ett själv..
Skissa på hur du vill att det ska se ut och kontakta sen en byggfirma.
Då får du hjälp med allt.

Bygga själv brukar ligga på 7000-10 000 / kvm

Att bygga efter egna önskemål är inga problem! Kostnaden är ju beroende på hur mycket man gör själv osv.. men skulle gissa på 3-4 millar om du inte gör nått själv. Ett kataloghus runt 100 - 150kvm kostar ca 2-3 millar beroende på utrustning.

Det man gör är att man tar kontakt med en arkitekt som gör ritningar och ombesörjer konstruktionsberäkningarna för den ritade kåken. Sen får du antingen köpa lösvirke och anlita en byggfirma som smäller ihop kåken (eller gör det själv) alt. vända dig till en husfabrikör som kan tillverka huset i delar åt dig.

Att bygga i lösvirke tar tid! Farsan min håller på som bäst att bygga en kåk själv av lösvirke och är inne på sitt sjätte år (dock gör han allt helt själv) men räkna med att det tar ett halvår till ett år ( med tillhörande hantverkarkostnader) så det bästa är nog att hitta en husfabrikant som kan tillverka huset åt dig. Kostar ca 15k - 30k / kvm (gissningsvis)

Har man lite kontakter så går det givetvis att komma ner lite i priserna.. en arkitekt tar t ex ett par hundra tusen för sitt jobb sen tillkommer ca 50k - 100k för konstruktionsberäkningarna där kan man ju komma ner lite med "vänner i branchen" samma om man kan få bra pris hos husfabrikanten..

Priserna är inte exakta men borde ligga i närheten av vad det kostar...

Vi letar tomt för o bygga detta huset:
http://www.noabhus.se/pages/145.php
Har dock editerat huset så att vi istället får ett dubellgarage med I-balk i taket för o fästa ett lyftblock i, istället för en carport. Ska bli kanon o meka i!
Riktigt najs är det med ljusschakt ända upp till övervåningen i ena hörnet av huset oxå.

Det finns många husfirmor som har exempelhus som man kan utgå från, sen kan man som vi, editera dem lite som man vill, det är bara o prata med husfirman o fråga vad man kan ändra o så.

Svensk byggtjänst i NK-huset Stockholm är ett hyfsat ställe att kolla på.

Ja, när det väl blir tid för det... när alla under samma hus har fast inkomst =) så är inte fallet just nu. Sen ska jag bo utanför städer, vill inte bo inuti eller för nära Södertälje. För många drägg här som gör att man inte får ha sakerna i frid... men det är ju en annan sak.

Men okej, så ett par hundra tusen för artikekt och budgetering. Sen resten är kostnaden för själva byggandet. Ja, sen finns ju tomtkostnad o allt sådant oxå. Det drar iväg, men jag tror det är värt det om man har råd.

Jag har en kompis som köpt ett "halvfärdigt" hus, dvs övervåningen är inte inredd.

Ett år senare och 1,4 miljoner senare så har han sitt hus med stort fristående garage. Detta är med en billig tomt inräknat. Det kanske blir lite mer när han ska inreda det sista på övervåningen och han har haft tur som fått sälja sprängsten till ett vägbygge, MEN det går att bygga billigt om man är nogrann och disciplinerad. Folk gör alltför ofta bort sig på att "när vi ändå är igång så kan vi ju..." och det är ju hundratusingar man hanterar i de här fallen...

Jag har nyss byggt en vanlig 1,1/2plans svensson-villa på 100kvm+ 50kvm garage.
100 på botten o ca 60kvm på övervåningen när den blir klar.
Jag har snålat o kollat alla kostnader flera gånger (dock ska man inte va dumsnål exempelvis 8k extra för riktiga köksluckor osv är ju skitbilligt om man jämför med att byta efter några år när man tröttnat på släta vita).
Bygget stannade på ca 1,95mkr men då är inte trädgården medräknad.
Som du beskriver ditt önskemål kan du nog lätt räkna med 5miljoner+ om du inte ska snickra själv.

Swedie skrev:
2152192 Ja, detta är framtida planer! Men tänkte se om någon här byggt ett eget hus enligt egna önskemål och om det funkar.
Vi kollade upp detta innan vi köpte vår nuvarande kåk. Ett färdigmonterat hus kostade ca 2,3 millar inkl. tomt. Då handlar det om den enklaste varianten av hus (riktigt tråkigt) där övervåningen är oinredd och garage saknas.

En arkitektritad kåk var betydligt dyrare, i alla fall enligt de önskemål vi hade. Ca 3,5 miljoner hamnade offerten på. Och då har jag ändå goda kontakter inom byggbranchen och en farsa som kan bistå med gratis ritningar.

Det slutade med en äldre kåk för två millar. Men fan vad man måste fixa mycket! Inte att rekommendera om man vill ha mycket tid för hojåkande.

Swedie skrev:
2152302 Ja, när det väl blir tid för det... när alla under samma hus har fast inkomst =) så är inte fallet just nu. Sen ska jag bo utanför städer, vill inte bo inuti eller för nära Södertälje. För många drägg här som gör att man inte får ha sakerna i frid... men det är ju en annan sak.

Men okej, så ett par hundra tusen för artikekt och budgetering. Sen resten är kostnaden för själva byggandet. Ja, sen finns ju tomtkostnad o allt sådant oxå. Det drar iväg, men jag tror det är värt det om man har råd.

Jag håller på att planera mitt och sambons framtida hus. Tomt har jag redan om jag nu lyckas få bygglov på den. Har skickat in ett preliminärt bygglovsansökan. Huset har jag själv ritat planlösningen på, blir en-plans med dubbelgarage samt poolhus. Huset är på ca 150kvm ,garage ca 50-60kvm och poolhuset på 50kvm. Kommer det bli verklighet vilket jag hoppas att det blir inom 1-2 år så kommer jag låta en arkitekt fixa till min ritning. Jag räknar väl att det kommer kosta ca 1.5milj färdigt . Har inte räknat för mycket på det än. Men jag har väldigt bra kontakter så därför tror jag mitt pris är rimligt. El och data/tele kommer jag själv och en kompis fixa. VVS fixar min bror och farbror. Sen har jag min andra farbror samt hans son som är snickare som får hjälpa mig med dom bitarna. Sen har jag tur som har en tjej vars far jobbar som säljare på Ballingslöv så där får jag bra pris på kök samt badrum. Så har man bara rätt kontakter samt kan göra en hel del själv så kan man få det rätt billigt.

//Mheel

Wow, många kontakter här ;) vad sägs om ett Sporthoj.com hus. hoho.. ska vara orange med vita knutar. :D

Ja, för mig är det ju inte förrän om några år isåfall som det gäller. Man måste ju spara på sig ett par hundra tusen för att ens kunna ta lån på några mille.

Priserna på hus har stuckit iväg. Men detta skiljer sig lite i landet men räkna ungefär med 15.000 Kr per kvadratmeter yta du har tänkt att bygga. Tillkommer gör sedan tomt, Va inkoppling, El inkoppling mm.

För att bygga ett hus finns ingen övre gräns men med offerter går det hitta en nedre gräns.

Men vad är viktigt???

Din kostnad att äga huset (lån, underhåll mm) eller dina initiala utgifter för att klara bygget. De flesta gör misstaget att bara titta på byggkostnaderna och inte tar hänsyn till den framtida kostnaden.

Har nybyggt hus, garage o carport och lite lull lull. Min månadskostnad är lägre än min gamla lägenhet.

Swedie skrev:
2152575 Wow, många kontakter här ;) vad sägs om ett Sporthoj.com hus. hoho.. ska vara orange med vita knutar. :D
Och svart runt fönstren? :tungan

Fundera inte ens på att bygga en källare. De är bara till besvär.

UrbanTiger skrev:
2152918
Egen ritad = välj en husleverantör som ordnar med konstruktionsberäkningar mm. Du kan välja hur mycket du vill hamra och spika själv. Du kan välja alla material själv. Det kan bli lika "billigt" som ett kataloghus. Förmodligen blir det svårt att få någon att ta hela entrepenaden, se det som en risk eller möjlighet.
Detta blir det nog för oss om vi bygger eget.
Fast jag har å andra sidan inga problem att fixa entreprenaden.
Så j-ä petig att jag inte skulle kunna betala en massa pengar för något som inte blir vad vi har tänkt oss.

Jag jobbar hos en byggentreprenör och är väl insatt i projektering, byggande och juridik så jag är inte ororlig att det skulle bli kostnader för "sådant som ramlat mellan stolarna".
Problemet är att många glömmer att ta till en reserv i budgeten för sådant. I en totalentrepreprenad skall man räkna med tillkommande kostnader på 10 - 20% på kontraktssumman.

Hör av dig när det är dags för att börja planera ditt hus. Har kontakter som ritar ditt hus utomlands till en rimlig kostnad.

Sweedo skrev:
2152203 Inte helt billigt att bygga nytt men det blir som man vill.
I grova slängar 2 - 3,5 millar beroende på hur fantasifullt du vill ha det.

Haha, vilket skämt! Fast du kanske menar om en stockholms-firma ska bygga det då eller?
Vi byggde på ett hus i västerås, det bygget gick på 3 miljoner nätt och jämnt men då var det ett halvlyxigt hus på 250kvm, stort garage, tomt på ca 1000kvm. Allt med tomt, VA, och färdigbyggt. Golvvärme överallt, 3 badrum och stor balkong samt terass.
Så vart du får de pengarna ifrån för ett sånt litet kyffe som swedie efterfrågar förstår jag inte.

En kompis bygge slutade totalt på 1.3mille med tomt, VA, och hela huset klart. Iofs rätt litet, 125kvm men rätt fint.

Swedie, skippa sthlm och flyttar du hitåt så fixar jag en skitfin tomt åt dig för bra pengar. Även sjötomt kan fixas kanske :) Kan även hjälpa dig med bygget så klart.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN