Någon som är insatt i finsk straffskala för fortkörning?

SuckaRobbe skrev:
Nu ska man inte känna sig helt säker fast du kör in i en trafikkontroll och du har hållit laglig hastighet precis när du kör in i den. Förra sommaren var det väl ett par stycken som åkte dit pga det. Eftersom dom hade tagit in finska civilsnutar som filmade en ja ungefär var som helst. Sen berätta dom vart personen i fråga vart på väg osv. Så sen när man väl stannat berättar dom att man har kört så å så, där å där. BUSTED! Slutar antagligen med att man drar så fort man ser en kontroll.

??????

Förstår inte riktigt, men jag gissar att polisen på Åland har samma beviskrav som Svenska polisen, dvs att det räcker inte med film om de inte kan identifiera föraren på hojen, dvs man kan ju ha bytt hoj i mellantiden mellan filmen och stoppet...eller har jag missuppfattat Ditt inlägg

Goose skrev:
??????

Förstår inte riktigt, men jag gissar att polisen på Åland har samma beviskrav som Svenska polisen, dvs att det räcker inte med film om de inte kan identifiera föraren på hojen, dvs man kan ju ha bytt hoj i mellantiden mellan filmen och stoppet...eller har jag missuppfattat Ditt inlägg

Vet int riktigt hur ni har i sverige. Men här sitter en polare lite löst till för tillfället. Han frågade advokaten om han kunde åka dit när ingen hade sett ansiktet på honom. Inte heller hade någon sett hans reg-nummer. Advokaten sa att om resten av bevisen e tillräckligt starka kan han åka dit. Polisen fixade husrannsakan å hela köret.E helt säker på att någon vart nitat på det viset förra året. Kan va att dom civila snutarna var på landet å han vart plockad länger fram mot stan.

SuckaRobbe förklarar sig!

Älgen skrev:
Vet int riktigt hur ni har i sverige. Men här sitter en polare lite löst till för tillfället. Han frågade advokaten om han kunde åka dit när ingen hade sett ansiktet på honom. Inte heller hade någon sett hans reg-nummer. Advokaten sa att om resten av bevisen e tillräckligt starka kan han åka dit. Polisen fixade husrannsakan å hela köret.E helt säker på att någon vart nitat på det viset förra året. Kan va att dom civila snutarna var på landet å han vart plockad länger fram mot stan.

Nu är det så här att Älgen har använt min dator. Å varje gång jag loggar in med explorer går jag in på hans loggin. Kunde ha tagit bort det. Men eftersom det här inte e första gången jag gör så här kanske folk undrar vad jag håller på med :huvet

Goose skrev:
??????

Jag vet inte hur det ligger till men dom kanske har ägaransvar på Åland precis som VV vill införa här i Sverige så det spelar ingen roll vem som kört, utan registrerad ägare får böterna om dom inte tar en på bargärning

Älgen skrev:

Hmm Tufft land att köra hoj i i så fall,

men i en rättegång (I vilket EU-land som helst) när ett "brott" begåtts, så måste de kunna identifiera förövaren, det räcker inte med att du råkar sitta på en hoj som någon gång under dagen kört för fort...men vad vet jag?,,,har aldrig åkt fast av Polisen på Åland tidigare och hoppas verkligen att jag slipper detta även i framtiden.

Goose skrev:
Hmm Tufft land att köra hoj i i så fall,

men i en rättegång (I vilket EU-land som helst) när ett "brott" begåtts, så måste de kunna identifiera förövaren, det räcker inte med att du råkar sitta på en hoj som någon gång under dagen kört för fort...men vad vet jag?,,,har aldrig åkt fast av Polisen på Åland tidigare och hoppas verkligen att jag slipper detta även i framtiden.

E inte så jätteinsatt i alla påfund här på holmen. Men det e så jag har fått det framställt för mig iaf. Det där med polaren vet jag att det är så. Hoppas det glider in en annan Ålänning som vet hur det ligger till. Väntar med spänning på att någon ska glida in å säga att vi ska sluta lipa å ta vårat straff som en karl.

Paroxyst skrev:
det är endast en bil (Passat Syncro personbil) som har denna monterade radarutrustningen än så länge. Så ser ni ett skåp eller en volvo som kör emot er så behöver ni inte vara oroliga. Men Passaten har radarn som f.ö. är Dual STALKER som kan mäta hastighet bakom/framför/mötande fordon.

Sorry men jag blev tagen av ett skåp så dom har nog köpt in flera anläggningar, och när ni ser att det är en polisbil är det redan för sent att bromsa. Trust me i know...

Ang hjälp med kontakt av bra advokat så vore det toppen :tummenupp PMa gärna namn och nummer.

Jag är också lite förvånad över att ingen har sagt varken "Skyll dig själv" eller "Är du så dum att du stannar så..."

Josef skrev:
Jag är också lite förvånad över att ingen har sagt varken "Skyll dig själv" eller "Är du så dum att du stannar så..."

Nä vi är snälla ikväll här på SH

Josef skrev:
Sorry men jag blev tagen av ett skåp så dom har nog köpt in flera anläggningar, och när ni ser att det är en polisbil är det redan för sent att bromsa. Trust me i know...

Ang hjälp med kontakt av bra advokat så vore det toppen :tummenupp PMa gärna namn och nummer.

Nu förstår jag inte riktigt. Mötte du ett skåp å vart tagen längre fram. Lr stod skåpet med radarn å tog farten. Kanske du mötte en snutbil å skåpet tog dig längre fram. Så har jag fattat i tidningen iaf.

SuckaRobbe skrev:
Nu förstår jag inte riktigt. Mötte du ett skåp å vart tagen längre fram. Lr stod skåpet med radarn å tog farten. Kanske du mötte en snutbil å skåpet tog dig längre fram. Så har jag fattat i tidningen iaf.

Jag mötte skåpet som vände och körde ikapp och stoppade mig. Inga andra bilar, ingen fast kontroll. Dom var bara ute och körde lite och råkade möta mig. Eg var dom inte ens trafikpoliser utan tillhörde ordningspolisen men dom kör lite trafikövervakning när det är lungt.

Vad som står i tidningen ska man inte ta för sant, det enda dom verkar veta är att jag blivit klockad för 185 på ett visst vägavsnitt, resten har dom skarvat ihop själva.

Josef skrev:

Det är för att du är en vettig och normal kille. Alla andra som får verbalt munhugg när de bekänner har attitydproblem och ska jämt säga att snutarna är dumma i huvet. Eller nått sånt.
Dessutom kommer du få högre straff än någon kan önska sig verkar det som... :rolleyes:

Paroxyst skrev:
Mr.Jim... och du ÄR fullt medveten om att Åland är en SJÄLVSTYRD del av Finland med EGNA lagar och EGEN polis?!

Josef du gör som du vill. Men jag rekommenderar att du PM:ar mig så ska du få telefonnumret till en försvarsadvokat här på Åland som är bra insatt i lagen och kan förklara det åt dig över telefon.

vem skulle de vara :confused:

har lite samma bekymer.

Josef skrev:

inte dum men varför :rolleyes:

men ja vet ju inte hur de ligger till.
vet bara de som stått i tidningarna. men iof så kryddar både blåöga och tidningen rätt kraftigt :tummenner

Fick reda på idag att det räcker att ett vittne får reg-nummret på hojen. För att fara till vederbörande å plocka kortet.

Låt oss säga rent hypotetiskt att jag lånar polarens hoj. Bränner förbi en bil på bakhjulet. Det här skulle kunnas tänka hända på en 50 väg utan korsningar.Bilisten tar då reg-nummret å ringer polisen. Varefter ägaren till hojen hamnar på förhör för vårdslös körning, frambringande av fara etc etc. Där drar dom lappen av honom. Sen kan det kanske tänkas att bak på lappen han får av snuten står det vissa paragrafer när det är lagligt att göra så här. En av dom paragraferna är att det måste gå 30 knyck över fartgränsen.

Det där låter helt orimligt även om det är på Åland. Då skulle du kunna jäklas med vem som helst och ringa till polisen och säga att de t.ex. kört på fel sida vägen.

SuckaRobbe skrev:
Fick reda på idag att det räcker att ett vittne får reg-nummret på hojen. För att fara till vederbörande å plocka kortet.

SuckaRobbe skrev:

Låt oss säga rent hypotetiskt att jag lånar polarens hoj. Bränner förbi en bil på bakhjulet. Det här skulle kunnas tänka hända på en 50 väg utan korsningar.Bilisten tar då reg-nummret å ringer polisen. Varefter ägaren till hojen hamnar på förhör för vårdslös körning, frambringande av fara etc etc. Där drar dom lappen av honom. Sen kan det kanske tänkas att bak på lappen han får av snuten står det vissa paragrafer när det är lagligt att göra så här. En av dom paragraferna är att det måste gå 30 knyck över fartgränsen.

Tror din källa har mossa på sina ugglor. OM jag lånar ut hojen till Tommy Salo för att åka på hokkiträning och han kör 1000 på 30 väg och jag har vittne på att jag varit på hålet hela dagen så inte fan ringer dom till mig då och ger mig böter.
Däremot om du kört som en dåre men inget sett dig och snuten sen kommer hem och säger att du har iaktagits av polispatrull när du slog en tant me hokkiklubba medan du körde 71 på 30väg. Då blir du skäligen misstänkt tills DU kan bevisa motsatsen dvs har alibi. I tingsrätten brukar det bli så för dom har ont om stålars till kaffebröd där.... man KAN bli fälld fast ingen har sett att det verkligen är du... Sannolikheten att det var du och inget alibi så räcker för fällande dom. SÅ är det nog i Sverige med.

Jag tror det kan bli ett jävla liv nu på "holmen", efter dessa incidenter. Men personligen tycker jag det är mindre risk att åka fast för fortkörning på Åland, än det är i Sverige. Under alla de år jag kört där, har jag aldrig råkat på en fartkontroll (bara mött några bilar). Liten reg-skylt undangömd och en hoj som gör 200+, samt god lokalkännedom och man har det ganska väl förspänt. Det finns inga polis-mc att tampas med och bara två-tre bilar ute samtidigt (och har man sett en, så är risken liten att träffa en annan). Vad gäller fartkontroller, så kan de stå nästan var som helst - även på småvägar - förutom de radarbestyckade bilarna som är ute på vift.

(BTW, "jag" är här en fiktiv person - skulle aldrig komma på tanken att köra över begränsningarna :brinnerup )

TomK skrev:
Jag tror det kan bli ett jävla liv nu på "holmen", efter dessa incidenter. Men personligen tycker jag det är mindre risk att åka fast för fortkörning på Åland, än det är i Sverige. Under alla de år jag kört där, har jag aldrig råkat på en fartkontroll (bara mött några bilar). Liten reg-skylt undangömd och en hoj som gör 200+, samt god lokalkännedom och man har det ganska väl förspänt. Det finns inga polis-mc att tampas med och bara två-tre bilar ute samtidigt (och har man sett en, så är risken liten att träffa en annan). Vad gäller fartkontroller, så kan de stå nästan var som helst - även på småvägar - förutom de radarbestyckade bilarna som är ute på vift.

(BTW, "jag" är här en fiktiv person - skulle aldrig komma på tanken att köra över begränsningarna :brinnerup )

Nä, även "jag" är fiktiv och brukar fiktivt ha jävligt mycket jobb med att hänga på den fiktiva TomK... ;-)

Men seriöst... ringer ni inte till Rajalin och frågar var de tänker ha kontroll inan ni ger er ut och leker?? ;)

Surt Jozef att du åkte dit.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...