Någon som är insatt i finsk straffskala för fortkörning?

Det behöver inte vara trovärdigt. Vi åkte dit i juli förra året som jag skrev. Jag 33 och svågern 44 år. Jag med R1 -02 och svågern med en VTR1000. De tog vår studenttjosan direkt utan prut och kollade inget i efterhand.

Jag var dum som sa 9000/mån istället som 7000 som svågern sa. Kostade mig 50 EUR extra bara. Om det var en sån våldsam fortkörning, >90 km/h för fort eller vad det var, så lär de kolla upp det dock.

tassen skrev:
böter baseras på din inkomst, ljug, men gör det trovärdigt....
Kör du en Gullewinge för 230 000:- , är 50 år, så är det inte troligt att du är student. :yoparty

Kan dock säga med säkerhet att det INTE lönar sig att ljuga om inkomsten mera. Dom Skicka sms till en databas som skattemyndigheten tillhandahåller med. sedan räknas dagsboten ut på basen av din fjolårsredovisning.

Ett exempel på detta är en umeå grabb som försökte ljuga och blev kollad fick sitt körkort indraget senare hemma i umeå :huvet Så nog funkar det nordiska sammarbetet alltid. Och databasen torde även innehålla sve-nor.

Kan nog bli ganska dyrt och det med att man behöver kk i jobbet e det ingen som noterar längre. Strafflagen ändrades för en tid sedan så att dom får ta kortet redan vid 30km/h överhastighet (3-6 mån) eller längre om brottet varit grovt.

Lycka till :tummenupp Kostar att ligga på topp :död

När var det här? Vet du det här av erfarenhet? Vi körde drygt 30 km/h för fort på en 80-sträcka. Blev inte av med lappen nån av oss + att vi kom undan med studenthistorian.

junnu skrev:
Kan dock säga med säkerhet att det INTE lönar sig att ljuga om inkomsten mera. Dom Skicka sms till en databas som skattemyndigheten tillhandahåller med. sedan räknas dagsboten ut på basen av din fjolårsredovisning.

Ett exempel på detta är en umeå grabb som försökte ljuga och blev kollad fick sitt körkort indraget senare hemma i umeå :huvet Så nog funkar det nordiska sammarbetet alltid. Och databasen torde även innehålla sve-nor.

Kan nog bli ganska dyrt och det med att man behöver kk i jobbet e det ingen som noterar längre. Strafflagen ändrades för en tid sedan så att dom får ta kortet redan vid 30km/h överhastighet (3-6 mån) eller längre om brottet varit grovt.

Josef skrev:
Finska polisens nya fina bilmonterade radar kan tydligen klocka en mötande MC på 1km håll trots svag kurva och backe :huvet

Jag blev klockad till 185 på 90-väg utan kringliggande bebyggelse, trafik eller korsningar.

Någon som vet vad jag kan vänta mig för straff om jag på rättegång befinns skyldig?

Jag har inte blivit dömd för fortkörning/vårdslöshet ed tidigare och det var som sagt mitt ute i skogen så jag äventyrade knappast någon annans säkerhet.

Saxat ur www.tidningen.aland.net

Motorcyklist körde 185 km/h

I 185 km i timmen blåste en svensk motorcykelförare på en 90-väg i Lemland. Men då stötte han på en mötande polisbil och fastnade i radarn.

Det var i fredags kväll som den svenske motorcykelföraren körde hela 185 kilometer i timmen i Rörstorp i Lemland. Men vansinnesfärden tog slut när han mötte en polispatrull.
Polisens Jan Nordin läser ur rapporten:
– Polispatrullen mötte en mc och radarn visade 185 kilometer i timmen. Det var en svensk förare och en svensk registrerad motorcykel.

Den svenske mannen greps direkt men enligt polisen sa mannen aldrig varför det hade gått så fort.
– Han konstaterade "så här har det gått", säger Nordin.

Den tillåtna hastigheten på sträckan är 90 kilometer i timmen. Mannen är nu misstänkt för grovt äventyrande av trafiksäkerheten. Han fick också körförbud.

Jag var själv på Åland i helgen men lämnade hjojjen hemma på grund av öl

Josef skrev:
Finska polisens nya fina bilmonterade radar kan tydligen klocka en mötande MC på 1km håll trots svag kurva och backe :huvet

Jag blev klockad till 185 på 90-väg utan kringliggande bebyggelse, trafik eller korsningar.

Någon som vet vad jag kan vänta mig för straff om jag på rättegång befinns skyldig?

Jag har inte blivit dömd för fortkörning/vårdslöshet ed tidigare och det var som sagt mitt ute i skogen så jag äventyrade knappast någon annans säkerhet.

:D undrade vem det var som åkte dit. Har bott precis bredvid där du åkte fast :banana

Josef skrev:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=79781

Nåjaa... Jo jag kan nog berätta för dig hur svidigt du ligger till men jag är inte säker på att du vill höra det. Inget skämt alltså. Jag åkte fast på samma ställe i höstas och överklagade men fick back i Tingsrätten (faggots) :mad: . Snuten här jo, det är endast en bil (Passat Syncro personbil) som har denna monterade radarutrustningen än så länge. Så ser ni ett skåp eller en volvo som kör emot er så behöver ni inte vara oroliga. Men Passaten har radarn som f.ö. är Dual STALKER som kan mäta hastighet bakom/framför/mötande fordon.
Det är enbart Dagsböter man får räknat på din senast deklarerade inkomst. Sitta i fängelse för att betala av skulderna går inte om du förståss inte är utblottad. Så det blir utmätning t.ex av hojen förrän det blir fängelse. Det blir antagligen värsta straffet som går för att sätta ett avskräckande exempel.
Lider med dig. Men till er andra...Åland är inget bra ställe att dra ur hojen på, för om ni inte tajmar fortkörningen med Sverigebåtens avgång så är bara vatten runtikring. Men iofs så har snutarna så lite att göra här så dom kontaktar säkert sina kolleger i stockholm eller norrtälje och står och väntar på er i hamnen.

Last edited:
Fakta

Så slipper ni spekulera.

Detta kommer från verkligheten(min)
Jag + 2polare tävlade mellan två städer i Finland för ett tag sedan. Under detta emenenta race blev vi klockade till 248km/h på 70 väg.
Vi märkte dock inte att vi blivit det och heller inte att polisen försökte stoppa oss, efter en stund när vi kom fram till staden i fråga och stannade i första trafikljuset kom det en massa polisbilar från alla möjliga håll, då förstod vi att dom var ute efter oss varpå en 45minuter lång katt & rotta lek började. Vi hade ett helvete att bli av med snuten, 2 utav oss 3 klarade oss, jag åkte dit efter att polisen kört på mig så hojen blev skrot.

Denna fadäs resulterade i att jag inte fick köra i Finland på 1år, mitt kort drogs in i finland (jag har svenskt körkort). Jag fick besöka Tingsrätten och ta mitt straff, straffet blev 1mån i fänglese för i princip alla trafikbrott som finns.
Men iom att jag är Svensk medborgare fick jag välja ifall jag vela ha böter istället och det tog jag, detta kostade mig 13000sek i böter.

Finska myndigheter har inga rättigheter att kolla upp dina inkomstuppgifter om du åker dit för ett ringa brott som detta klassas som.
Allt annat är båg.
Finska myndigheter kan heller inte dra in ditt svenska körkort, så du kan lungt fortsätta köra bil i svea-rike och alla andra länder där till förutom i Finland

/ Mr.Jim

Mr.Jim skrev:
Så slipper ni spekulera.

Detta kommer från verkligheten(min)
Jag + 2polare tävlade mellan två städer i Finland för ett tag sedan. Under detta emenenta race blev vi klockade till 248km/h på 70 väg.
Vi märkte dock inte att vi blivit det och heller inte att polisen försökte stoppa oss, efter en stund när vi kom fram till staden i fråga och stannade i första trafikljuset kom det en massa polisbilar från alla möjliga håll, då förstod vi att dom var ute efter oss varpå en 45minuter lång katt & rotta lek började. Vi hade ett helvete att bli av med snuten, 2 utav oss 3 klarade oss, jag åkte dit efter att polisen kört på mig så hojen blev skrot.

Denna fadäs resulterade i att jag inte fick köra i Finland på 1år, mitt kort drogs in i finland (jag har svenskt körkort). Jag fick besöka Tingsrätten och ta mitt straff, straffet blev 1mån i fänglese för i princip alla trafikbrott som finns.
Men iom att jag är Svensk medborgare fick jag välja ifall jag vela ha böter istället och det tog jag, detta kostade mig 13000sek i böter.

Finska myndigheter har inga rättigheter att kolla upp dina inkomstuppgifter om du åker dit för ett ringa brott som detta klassas som.
Allt annat är båg.
Finska myndigheter kan heller inte dra in ditt svenska körkort, så du kan lungt fortsätta köra bil i svea-rike och alla andra länder där till förutom i Finland

/ Mr.Jim

Mr.Jim... och du ÄR fullt medveten om att Åland är en SJÄLVSTYRD del av Finland med EGNA lagar och EGEN polis?!

Josef du gör som du vill. Men jag rekommenderar att du PM:ar mig så ska du få telefonnumret till en försvarsadvokat här på Åland som är bra insatt i lagen och kan förklara det åt dig över telefon.

Last edited:
Paroxyst skrev:
Mr.Jim... och du ÄR fullt medveten om att Åland är en SJÄLVSTYRD del av Finland med EGNA lagar och EGEN polis?!

Josef du gör som du vill. Men jag rekommenderar att du PM:ar mig så ska du få telefonnumret till en försvarsadvokat här på Åland som är bra insatt i lagen och kan förklara det åt dig över telefon.

Ja jag vet att Åland är en ö med vatten runt sig och att Finland inte är det, jag förstår inte sambandet?!
Den skylldige i detta läge har väl inte varit där? eller?!

Tror bestämt vi Ålänningar ( å alla som hälsar på) börjar få det ganska pyrt.
Som förra året när polisen gick ut med att alla privatbilister skulle kolla reg-plåten på mc som körde förbi å ringa snuten. Sen är lokalpressen här ganska snabba med att dra allt ganska hårt. Börjar likna svenska kvällstidningslöpsedlar. Å nu med 2 vansinneskörningar på 1 månad kan vi snart räkna med fullt krig här Mc folket mot alla andra. Själv hade jag gäddhuvudet ute hela vägen från Mariehamn till sund när det låg en blå volvofarmare efter mig. Ser civila snutbilar överallt just nu :näsblod

Mr.Jim skrev:
Självklart kan inte finska myndigheter dra in ett svenskt körkort, men om du döms för grov vårdslös körning eller motsvarande i Finland så kommer väl rimligtvis den svenska Länsstyrelsen att dra in ditt körkort eftersom du då automatiskt befinns olämplig som förare? Eller menar du att du fick behålla ditt körkort trots allt?

straffet blir att du måste bryta på finska i 15 år ,, och heta jukka samt bestämt säga att dina föräldrar är hemma i mumindalen ,,

allvar: lider med dig ,,

Josef skrev:

jocke i köping skrev:
straffet blir att du måste bryta på finska i 15 år ,, och heta jukka samt bestämt säga att dina föräldrar är hemma i mumindalen
Skulle hellre ta 5 år i Sibirien :D

SuckaRobbe skrev:
Tror bestämt vi Ålänningar ( å alla som hälsar på) börjar få det ganska pyrt.
Som förra året när polisen gick ut med att alla privatbilister skulle kolla reg-plåten på mc som körde förbi å ringa snuten. Sen är lokalpressen här ganska snabba med att dra allt ganska hårt. Börjar likna svenska kvällstidningslöpsedlar. Å nu med 2 vansinneskörningar på 1 månad kan vi snart räkna med fullt krig här Mc folket mot alla andra. Själv hade jag gäddhuvudet ute hela vägen från Mariehamn till sund när det låg en blå volvofarmare efter mig. Ser civila snutbilar överallt just nu :näsblod

Vi (Hojklubben) är på väg till Åland i början av Juni (5-6/6) har du några tips om vilka vägar vi ska undvika samt övrig vital info så är vi tacksamma för alla tips hur man undviker den Åländska polisen. Dvs var på Åland är de mest aktiva och vilka områden är "relativt säkra"

MikeS (Goose)

Goose skrev:
Vi (Hojklubben) är på väg till Åland i början av Juni (5-6/6) har du några tips om vilka vägar vi ska undvika samt övrig vital info så är vi tacksamma för alla tips hur man undviker den Åländska polisen. Dvs var på Åland är de mest aktiva och vilka områden är "relativt säkra"

MikeS (Goose)
Beror på vart ni skall åka, men det finns 4 huvudvägar på Åland och undviker man dom och kör mindre vägar och kör normal hastighet på huvudvägarna så är man 99% säker. Dom sitter ofta några kilometer utanför Mariehamn på huvudvägarna.

Paroxyst skrev:
Beror på vart ni skall åka, men det finns 4 huvudvägar på Åland och undviker man dom och kör mindre vägar och kör normal hastighet på huvudvägarna så är man 99% säker. Dom sitter ofta några kilometer utanför Mariehamn på huvudvägarna.
Ska bo någonstans på Brändö??? Osäker

Men vi lär väl köra runt alla öarna gissar jag,,,tack

Paroxyst skrev:
Ännu ett bra sätt är att ni inhandlar en radarvarnare och den som har den kör först. Finns på ebay för 20-30$. Trust me, dom funkar finfint. :tummenupp
Bra tips, tack igen

Paroxyst skrev:

Nu ska man inte känna sig helt säker fast du kör in i en trafikkontroll och du har hållit laglig hastighet precis när du kör in i den. Förra sommaren var det väl ett par stycken som åkte dit pga det. Eftersom dom hade tagit in finska civilsnutar som filmade en ja ungefär var som helst. Sen berätta dom vart personen i fråga vart på väg osv. Så sen när man väl stannat berättar dom att man har kört så å så, där å där. BUSTED! Slutar antagligen med att man drar så fort man ser en kontroll.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT