Någon som är insatt i finsk straffskala för fortkörning?

Josef skrev:
Finska polisens nya fina bilmonterade radar kan tydligen klocka en mötande MC på 1km håll trots svag kurva och backe :huvet

Jag blev klockad till 185 på 90-väg utan kringliggande bebyggelse, trafik eller korsningar.

Någon som vet vad jag kan vänta mig för straff om jag på rättegång befinns skyldig?

Jag har inte blivit dömd för fortkörning/vårdslöshet ed tidigare och det var som sagt mitt ute i skogen så jag äventyrade knappast någon annans säkerhet.

De tillämpar dagsböter i Finland....var en snubbe som åkte dit under GumBall och de blev inte så billigt.....visserligen så är de ju oftast rätt så täta så klart att dagsböter räknat på deras inkomst blir en del.

jag skulle ju då ha lite delad åsikt med att det är svårt att åka fast på kobben.

nu har jag kört relativt mycket hojj i uppsla och vart än jag vänder näsan så står de där ! blåbären asså ... det är lika illa vart än vi vänder oss...

hur än vi gör så är blåbären allti på oss på kobben, och är det inte dom så är det arga byssbor som har fullt upp med det hela ...

i swedala är det ju ialla fall "nästan" accepterat att köra hur man vill ... ni tillochmed blinkar när det är poliser på g. skulle aldrig hända på kobben! (om det inte är en människa med mc i bloder d.v.s.)

junnu skrev:
Kan dock säga med säkerhet att det INTE lönar sig att ljuga om inkomsten mera. Dom Skicka sms till en databas som skattemyndigheten tillhandahåller med. sedan räknas dagsboten ut på basen av din fjolårsredovisning.

Men jag blev student i år? Vad gör de... då? Baserar det på en inkomst jag inte har???

Edit, fel formulerat...

Last edited:
Fick böter med bilen för några år sedan. (102 på 80 väg)
Hade nyligen slutat skolan och hade dålig inkomst. Snuten knappade in på telefonen info och efter en stund kom inkomsten från det föregående året som var ganska magert. Summan var under MINIMI boten som finns så de höjde på bötesbeloppet till den minimisumma som då fanns. (minns ej vad den låg på)

Last edited:
farmerlip skrev:
Har jag missat upplösningen eller, hur har det gått Josef?

Rättegång den 15 Augusti, återkommer med resultatet.

Första året jag hade MC, så mötte jag och en kompis polisen i skottland. jag körde då på bakhjulet, dom vände med blåljus och allt.... vi valde att sticka.... efter ett tag åkte vi till baka till vårt hotell och mötte dom igen... en ny jakt var att vänta.... men vi kom undan.... själv hade man sabbatsår från skolan och var fattig som det var.. undra vad som hade hänt....
phew...

ngn som åkt fast i skottland? idag skrattar man åt det.. men fan va dum man var igentligen...

fast på nått sätt så lärde man sig sin läxa utan böter.. jag gjorde det iaf. att man slapp böter var ju en bonus iaf

Paroxyst skrev:
Tror din källa har mossa på sina ugglor. OM jag lånar ut hojen till Tommy Salo för att åka på hokkiträning och han kör 1000 på 30 väg och jag har vittne på att jag varit på hålet hela dagen så inte fan ringer dom till mig då och ger mig böter.
Däremot om du kört som en dåre men inget sett dig och snuten sen kommer hem och säger att du har iaktagits av polispatrull när du slog en tant me hokkiklubba medan du körde 71 på 30väg. Då blir du skäligen misstänkt tills DU kan bevisa motsatsen dvs har alibi. I tingsrätten brukar det bli så för dom har ont om stålars till kaffebröd där.... man KAN bli fälld fast ingen har sett att det verkligen är du... Sannolikheten att det var du och inget alibi så räcker för fällande dom. SÅ är det nog i Sverige med.

Nope.. Det måste kunna bevisas att DU körde för fort (t ex)
har dom inte sett ditt ansikte så kan dom heller inte fälla dig.

MattE. skrev:
Nope.. Det måste kunna bevisas att DU körde för fort (t ex)
har dom inte sett ditt ansikte så kan dom heller inte fälla dig.
Nej, visa gärna dina källor. Det räcker med att en polis vittnar att en person i din storlek körde din hoj och du INTE har alibi eller trovärdig förklaring till att din hoj körde som den gjorde. Säger du att det va en kompis och jag behöver inte säga vem så kommer inte rätten att godkänna det utan du kommer att bötfällas så som du själv hade kört. Så dömer de på lägre instans numera va du än vill tro.
Men ! drar du det vidare till högre instans och överklagar med advokat och hela köret så får du sannolikt rätten på din sida ändå. Så egentligen har både du och jag rätt samtidigt "I cänt jelp it, you cänt jelp too either" typ.... nå fan vet... en sak är säker, fortkörningen i fråga begicks på Åland och där har massmedia och alla moralkakor fått skottpeng på mc:n som kör för fort och jag tror inte tingsrätten på Åland kommer vara överseende...tvärtom.

Surt sa räven, Josef, du får hålla oss underrättade och jag lovar att skicka dig en tanke den 15:e... :död

Fredrik :tomten

Då var man dömd då...

60 dagsböter a 24euro och 4 månader utan KK.

Böterna bör enl praxis ligga mellan 60-80 dagsböter och spärrtiden på KK har nästan gått ut i väntan på rättegång (Det tillfälliga körförbudet gällde bara i Finland) så det kunde varit värre.

Rätt dyrt känns det nog ändå...

Josef skrev:

Böterna bör enl praxis ligga mellan 60-80 dagsböter och spärrtiden på KK har nästan gått ut i väntan på rättegång (Det tillfälliga körförbudet gällde bara i Finland) så det kunde varit värre.

aj aj aj..din avatar återspeglar dina känslor just nu antar jag. :(

Josef skrev:

Ouff, dyr åktur mao : 13 249,73 SEK

Josef skrev:

Trist, men vad menar du med 4 månader utan KK? Hur kan ditt innehav av ett svenskt körkort (om du nu har det?) avgöras av finsk rätt?

sgtpepper skrev:
Trist, men vad menar du med 4 månader utan KK? Hur kan ditt innehav av ett svenskt körkort (om du nu har det?) avgöras av finsk rätt?

Rätta mig om jag har fel, men det är normalt att länder respekterar varandras domstolar.

Alltså, har man kört för fort i finland finns det all anledning att köra ifrån polisen.

robeen skrev:
Alltså, har man kört för fort i finland finns det all anledning att köra ifrån polisen.

Jo... kan funka om man är på fasta finland... Men helt jävla omöjligt att göra ordentligt på Åland. Om man inte kan frakta tillbaka hojen på en privat båt då... Ön är ju inte direkt stor och det finns bara 3 uthamnar...

Har en bekant som är polis i Esbo (nära Helsingfors dårå) och hon säger att det bara är nybörjare som stannar om dom möter polisen i överhastighet.

:)

Känner en kille som vart av med lappen i Norge för typ 5år sedan. Han beställde bara ett nytt i Sverige och fick det. :banana

sweborn skrev:
Rätta mig om jag har fel, men det är normalt att länder respekterar varandras domstolar.
Ja, du har rätt, men vad har det med min frågeställning att göra?

Svenskt körkort kan endast dras in av svensk myndighet. En finsk myndighet kan inte dra in ett svensk körkort, dom kan dock påtala för Sverige att personen dömts för trafikbrott och sen kan den svenska myndigheten (Länsstyrelsen) besluta om indragande, men inte fan kan en finsk rätt besluta om indragande och till på köpet bestämma längden på indragandet, om nu inte två alternativ har infunnit sig utan att jag märkt det;

alternativ A) Finland har ockuperat Sverige och finsk lag och finska myndighetsbeslut gäller nu exklusivt i Sverige

alternativ B) Man kan åka skridskor i helvetet

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back