Någon som är insatt i finsk straffskala för fortkörning?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Finska polisens nya fina bilmonterade radar kan tydligen klocka en mötande MC på 1km håll trots svag kurva och backe :huvet

Jag blev klockad till 185 på 90-väg utan kringliggande bebyggelse, trafik eller korsningar.

Någon som vet vad jag kan vänta mig för straff om jag på rättegång befinns skyldig?

Jag har inte blivit dömd för fortkörning/vårdslöshet ed tidigare och det var som sagt mitt ute i skogen så jag äventyrade knappast någon annans säkerhet.

Josef skrev:
Finska polisens nya fina bilmonterade radar kan tydligen klocka en mötande MC på 1km håll trots svag kurva och backe :huvet

Jag blev klockad till 185 på 90-väg utan kringliggande bebyggelse, trafik eller korsningar.

Någon som vet vad jag kan vänta mig för straff om jag på rättegång befinns skyldig?

Jag har inte blivit dömd för fortkörning/vårdslöshet ed tidigare och det var som sagt mitt ute i skogen så jag äventyrade knappast någon annans säkerhet.

Holy shit undrar när svenska polisen blir utrustade med sånna avancerade pryttlar.

Josef skrev:

21.gif
alternativt
2.gif

Last edited:
De har dagsböter i Finland. Vet ej om det appliceras på Svenskar men det bör det göras.

Mig veteligen så har de ganska mycket högre böter än i Svea, men straff har jag ingen aning om.. :confused:

MrGreen skrev:
Har inte dom systemet med böter baserat på inkomst?

Jo, på svenska kallas det dagsböter. Straffskalan går till 120 botar i sverige. Hur mycket en bot är i reda pengar bestäms av din årsinkomst. Jag minns inte hur mycket det är men minimiboten ligger på dryga 30 spänn. Har jag för mig, det var ett tag sen jag lärde mig detdär :rolleyes:

Edit: Minns ni inte den där Nokiadirektören som åkte fast för att ha bränt på i dryga 200? Han fick ju pantsätta sin fru enligt historian/myten.

Goodstuff skrev:
De har dagsböter i Finland. Vet ej om det appliceras på Svenskar men det bör det göras.

Kan du ge dig på, dom har samarbete med svenska skattemyndigheten så du kommer inte undan dagsböter. :död

Josef skrev:

säg att du är student!!! säg att du är student!!! säg att du är student!!! säg att du är student!!! fort som attan,, ring dom på en gång!

185 på 90 väg, du lär ju typ få en gigaziljon i böter, dina barn barns barn kommer att ärva dina böter som du fått nu för du kommer inte hinna betala av dom! :3freak :skrämd

Ojojojojoj... jag och svågern ljög på plats och sa att vi var studenter. Svågern drog in 7000 kr per månad och fick 110 EUR och jag sa att jag tjänade 9000/månad och fick 160 EUR så skalan går spikrakt uppåt.

Hade jag angett min vanliga lön så hade det blivit riktigt jävla dyrt... Försökte också låta bli att betala men 7 månader i efterskott kom det två hotbrev så jag betalade (även om de kanske inte kunnat göra så mycket). Det här var i juli 2004 och vi snittade 110 på en 80-sträcka. Blev mätta under nästan 3 km innan vi märkte han då vi höll på att köra om en massa bilar under tiden.

Josef skrev:

Edit:tog bort tidigare dravel pga felläsning, har själv åkt dit i österbottens skogar, och polisen hörde fel om min inkomst... fick en bot på motsvarande 65'. Men när de såg min dödslängtande min (var student då) frågade de en gång till..... :3freak

Det där att ljuga om sin inkomst fungerade bra förut, men de jag vet som provat på senare tid har åkt dit på det också.

Last edited:
stämmer

böter baseras på din inkomst, ljug, men gör det trovärdigt....
Kör du en Gullewinge för 230 000:- , är 50 år, så är det inte troligt att du är student. :yoparty

Är du en fjunig 20 åring, på en 600 ninjiutzu, så är det troligare..
Dyrt är det i alla fall, Nokia chefen fick betala 1,2 miljoner för en fortkörning för ett tag sedan.

tassen skrev:
Nokia chefen fick betala 1,2 miljoner för en fortkörning för ett tag sedan.

Yepp, läs mer om Nokia-chefen HÄR

Sen hittade jag lite mer på denna länk http://www.forum-fet.fi/dec01/wallen/020116.html

Hur som helst så låter det som en dyr historia :rolleyes: och det är bara att hoppas att du kommer något så där lindrigt undan. I detta läget är det nog bra att du inte är Finne och bor i annat land, även om samarbetet säkerligen fungerar oroväckande bra mellan Sverige och Finland.

:död

Dom frågade inte ens om min inkomst så åklagaren kommer nog ta reda på den själv. Tjänar ca 290000/år har dock en firma som gick 55000 back i fjol så hur stora dagsböterna blir beror på lite hur dom räknar.

Ingen som tror sig veta hur länge jag blir av med lappen?

fö kan man få dagsböter omvanlade till fängelse i Finland om man inte tycker sig ha råd att betala...

Trist Josef :(

Som andra redan har skrivit så fungerar (tyvärr) det nordiska samarbetet riktigt bra, så om du inte betalar kommer finska kronofogden att begära handräckning av den svenska. Samma sak om man kör för fort i Norge.

Jag tycker att du ska välja att sitta i fängelse i stället, förstå vilken cool grej att droppa för brudarna på krogen, "jorå, så satt jag en volta i ett finskt tukthus också" ;).

Jag åkte fast i Finland 1999 (bodde där då). Blev 170 på 100 väg. Jag hade med mig papper till rättegången som visade att jag var fattig student (vilket jag också var) och att jag behövde bilen för sommarjobbet.

Blev av med lappen en månad och tre veckor och så tog de 75% av en månadsinkomst i böter (min månadsinkomst var iofs jävligt kass räknat på studiestöd+sommarjobb).

Hoppas det löser sig till det bättre :tummenupp

Grym ångest

Josef skrev:

Jag lider med dig.

Tänkte ta hojen till Finland i sommar men nu vete fan :confused:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP