Någon rookie som undrar nåt så fråga mig.

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Yes jag va först! Någon rookie som undrar nåt så fråga mig.

Jag svarar gärna på frågar om hur man börjar rejsa och dylikt, mvh

alex
 
Mrlind skrev:
Jag svarar gärna på frågar om hur man börjar rejsa och dylikt, mvh

alex
Vad gör du i det här forumet din A-förare? Detta är för oss B-sniglar. Skaffa dig ditt eget forum vetja. :tungan

Här ska vi diskutera sådana viktiga saker som att vilka grejer man ska köpa så att man blir snabb, varför alla bromsar 15 meter senare än en själv och andra mysterier. Ni A-stjärnor vet ju redan sånt. :rolleyes:
 
Mrlind skrev:
Jag svarar gärna på frågar om hur man börjar rejsa och dylikt, mvh

alex

Lägg upp lite information hur man börjar osv det skulle nog uppskattas av många, gör det seriöst så det blir en sticky :tummenupp
Är själv sugen på att börja köra på rikigt - ös på med info
 
Som sagt, ENDAST B-förare här. Men ändock kan ju såklart A-förare lägga upp tips eller erbjuda sin hjälp.
 
Ja hur gör man då? Lite erfarenhet, dåligt med flis, belånad hoj...
Men mycket vilja och talang*.









*=????????
 
Allt beror på hur mycket tid och vilja du är berädd att lägga ner. Först och främst, tänk mer på konditionen än pengarna, orkar du inte köra ett helt race fullt ut så har du ändå bara slängt pengarna i sjön. Glöm aldrig varför du gör det, DET SKA VARA KUL!
Ta hellre med dig för mycket grejer än för lite, behöver du det inte själv så finns det alltid nån i depån som behöver det...
Ska du börja rejsa och inte har en rejs hoj så tycker jag personligen att du ska köpa en gixxer 1000 eller R1, finns mycket delar och annat kul till dessa hojar.
Börjar så där, nåt mer?

Jonte VSB R-T skrev:
Ja hur gör man då? Lite erfarenhet, dåligt med flis, belånad hoj...
Men mycket vilja och talang*.









*=????????
 
Tack för länken, det blir läsning imorgon. skrivaren arbetar för fullt.

Nu har jag tänkt på att det skulle vara kul att börja köra bana under en viss tid men har aldrig tagit tag i saken. Nu är det daxs, denna vinter

Vad kan ni som är erfarna rekomendera att man börjar med?
Rookie 600 eller 1000 ?
R6 och R1 finns det mycket delar till så det blir nog någon av dessa motorcyklar.

Är det olika licenser för olika klasser eller är det en licens för all körning?

Ska inhandla en race hoj denan vinter men vill veta lite om klasserna?
 
Mr R skrev:
Tack för länken, det blir läsning imorgon. skrivaren arbetar för fullt.

Nu har jag tänkt på att det skulle vara kul att börja köra bana under en viss tid men har aldrig tagit tag i saken. Nu är det daxs, denna vinter

Vad kan ni som är erfarna rekomendera att man börjar med?
Rookie 600 eller 1000 ?
R6 och R1 finns det mycket delar till så det blir nog någon av dessa motorcyklar.

Är det olika licenser för olika klasser eller är det en licens för all körning?

Ska inhandla en race hoj denan vinter men vill veta lite om klasserna?

inte för att jag är allt för erfaren men. Jag kör rookie 600 skit rolig klass eftersom de nästan alltid är smockfullt och lite till i den klassen. Då vet man om man verkligen håller måttet i fall man lyckas kvala in.
har inte så bra koll på rookie 1000 men den klassen enog sjukt rolig den med.
Om du går en licens kurs på tex LMS så fungerar licensen till all slags licenskörning (på 2 hjul) inom RR.
 
Relapse skrev:
Vad gör du i det här forumet din A-förare? Detta är för oss B-sniglar. Skaffa dig ditt eget forum vetja. :tungan

Här ska vi diskutera sådana viktiga saker som att vilka grejer man ska köpa så att man blir snabb, varför alla bromsar 15 meter senare än en själv och andra mysterier. Ni A-stjärnor vet ju redan sånt. :rolleyes:


Han é inte så farlig, han va B-förare förra säsongen, visserligen riktigt duktig sådan !
 
Samma licens vilken B-klass du än kör. Ang. rookie 600 VS rookie 1000 så har det i år inte varit någon skillnad i tider och snabbhet, nåt race var 600 snabbare och vise versa. Däremot finns det betydligt fler kilar/kankse tjejer som kör rookie 600. Finns fler hojar att välja mellan, dessutom oftast bra grejer. ex. synsam veidec SO/supersport. Medans i 1000 klassen så är det oftast Superbike och Endurande (ERF) hojar som säljs, som självklart också hpller hög kvalité. När jag skulle börja köra så sa alla 600, ska du fortsätta rejsa så är det ju 600cc som gäller i sverige. Jag körde rookie 1000 och det var hur kul som helst. Kommer att köra en 600cc nästa år, får se hur det går.

Mr R skrev:
Tack för länken, det blir läsning imorgon. skrivaren arbetar för fullt.

Nu har jag tänkt på att det skulle vara kul att börja köra bana under en viss tid men har aldrig tagit tag i saken. Nu är det daxs, denna vinter

Vad kan ni som är erfarna rekomendera att man börjar med?
Rookie 600 eller 1000 ?
R6 och R1 finns det mycket delar till så det blir nog någon av dessa motorcyklar.

Är det olika licenser för olika klasser eller är det en licens för all körning?

Ska inhandla en race hoj denan vinter men vill veta lite om klasserna?
 
Kan man convertera vilken gathoj som hälst för t.ex R600?

tänker mest på Suzuki GS500E -97, då det är den hoj jag själv har..
 
The Editor skrev:
Kan man convertera vilken gathoj som hälst för t.ex R600?

tänker mest på Suzuki GS500E -97, då det är den hoj jag själv har..
Varför vill du konvertera en landsvägshoj till en rejshoj?
 
The Editor skrev:
Kan man convertera vilken gathoj som hälst för t.ex R600?

tänker mest på Suzuki GS500E -97, då det är den hoj jag själv har..


Jag det kan du teoretiskt men... Den hojen kommer du att få svårt att kvala in med. Kan inte rekomendera att ens tänka tanken. Strandelin kör med en 98 cbr den funkar men den där vet i fan :va . Köp en redan klar för 30000 och börja träna, sen är det bara att köra ifrån oss :tummenupp
/björn
 
The Editor skrev:
Kan man convertera vilken gathoj som hälst för t.ex R600?

tänker mest på Suzuki GS500E -97, då det är den hoj jag själv har..


Man kan inte konvertera vilken hoj som helst. Finns bestämmelser i dom tekniska reglementen för minimikrav på hur liten markfrigång, hur mycket den minst måste kunna lutas, bredd, höjd mm. Goldwing och liknande går nog bort direkt då!

Finns enhetsklasser i vissa länder där man kört med "nakna" 500cc gathojar. Men att göra det i rookie 600 är nog inget roligt!
 
Tack för all hjälpen med denna fråga..
ingen högaktuell då jag först och främst ska börja övningsköra till våren.. :)
dock e man ju sugen på att börja köra bana om ett år eller två.. :yoparty
 
The Editor skrev:
Tack för all hjälpen med denna fråga..
ingen högaktuell då jag först och främst ska börja övningsköra till våren.. :)
dock e man ju sugen på att börja köra bana om ett år eller två.. :yoparty


Blanda inte ihopp att köra bana och tävla helt olika saker. Min rekomedation är att så fort du fått kortet kört 400mil åk på en bandag. Du kommer att utvekla ditt hojåkande mycket på att bara toura runt banan.
/björn
 
menar ju så klart tävla :tummenupp

en kul ide att åken en sväng och in om på en ban har funderat lite på de men får dock vänta till nästa år då jag ej fyller år från i oktober :död
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top