Någon rookie som undrar nåt så fråga mig.

Hur många liter tankskum förväntas man pressa in? Finns det nåt speciellt trix för hur man skall göra på bästa sätt? Någon som vet?
 
Daiwan skrev:
Hur många liter tankskum förväntas man pressa in? Finns det nåt speciellt trix för hur man skall göra på bästa sätt? Någon som vet?

Plocka ur bränslepumpen och stoppa in bitarna underifrån. Mycket enklare så. En halv eller 3/4dels icakasse räcker nog.

Sorry Lind för att jag snor din tråd...
 
Daiwan skrev:
Hur många liter tankskum förväntas man pressa in? Finns det nåt speciellt trix för hur man skall göra på bästa sätt? Någon som vet?

Tanken full om du har plasttank, inget om du har plåt, fast gör det ändå så blir vi i besiktningen glada. :)
 
Putterossi skrev:
Va, behöver inte plåttankar ha skum? Trodde att alla behövde det.

Verkar vara nytt för i år. På besiktningen nere på A-torp så var det väl så att dom gärna såg att man hade skum ändå, men man behövde som sagt inte när man hade metall tank...

Vet inte om regeln är ny, eller om dom bara tolkar den annorlunda... :va
 
Putterossi skrev:
Va, behöver inte plåttankar ha skum? Trodde att alla behövde det.


3.1.10.3 Bränsletanken ska vara fylld med explosionshämmande material. Gäller ej standard-klasser med ståltank.

Klasserna som undantaget med ståltank gäller är väl 125Jnr, 250SP och 600STD då dom körs i std-reglementet.
 
Macke skrev:
Verkar vara nytt för i år. På besiktningen nere på A-torp så var det väl så att dom gärna såg att man hade skum ändå, men man behövde som sagt inte när man hade metall tank...

Vet inte om regeln är ny, eller om dom bara tolkar den annorlunda... :va


Det undantaget skrevs in i reglementet '00 eller '01.

Hade det varit en ny regel för i år hade det funnits en stjärna framför den regeln i reglementet för att markera att det var en ny regel eller en omformulerad sådan.
 
Förra året fick man ju nedslag på besiktningen om maninte hade skum i tanken, trots att man hade plåttank. :va

Jaja, skitsamma. Man verkar inte behöva det i år iaf... :D
 
Macke skrev:
Förra året fick man ju nedslag på besiktningen om maninte hade skum i tanken, trots att man hade plåttank. :va

Jaja, skitsamma. Man verkar inte behöva det i år iaf... :D


Är bara för std-klasserna det gäller. I övriga klasser (inkl rookies) så ska man fylla i tanken.

Visserligen skulle säkert nån i rookie kunna säga att deras hoj är std för att slippa stoppa i det men då finns det säkert fler som skulle försöka slippa igenom med att säga att deras också är std.

Formuleringen är standard-klasser och inte standard-motorcyklar vilket betyder att i rookie måste man ha skummet i då klassen inte är en std-klass oavsett vad man har för utförande på sin cykeln.
 
Macke skrev:
Förra året fick man ju nedslag på besiktningen om maninte hade skum i tanken, trots att man hade plåttank. :va

Jaja, skitsamma. Man verkar inte behöva det i år iaf... :D
OM besiktningsmännen förljer reglementet så ska du ju ha det. :7peta
 
Goodstuff skrev:
OM besiktningsmännen förljer reglementet så ska du ju ha det. :7peta

Behövde inte ha det nere på A-torp iaf. Besiktningsmännen sa att dom skulle tolka regeln så att om man hade plåttank, så behövde man inte skum.

Men jag har pulat i lite för säkerhets skull, för att slippa strul om nån annan besiktningsman tolkar regeln annorlunda.... :tummenupp

(Nån som vet hur pass "explosionshämmande" den där skummgummin är egentligen? Och i vilka situatiuoner skulle skummet hjälpa? Om bensinen antänds så antar jag väl att det skulle brinna/explodera rätt bra ändå, det är ju ända besninångorna som brinner.)
 
Macke skrev:
Behövde inte ha det nere på A-torp iaf. Besiktningsmännen sa att dom skulle tolka regeln så att om man hade plåttank, så behövde man inte skum.

Men jag har pulat i lite för säkerhets skull, för att slippa strul om nån annan besiktningsman tolkar regeln annorlunda.... :tummenupp

(Nån som vet hur pass "explosionshämmande" den där skummgummin är egentligen? Och i vilka situatiuoner skulle skummet hjälpa? Om bensinen antänds så antar jag väl att det skulle brinna/explodera rätt bra ändå, det är ju ända besninångorna som brinner.)

På anderstorp så sålde jag några kuber till "Tobbe" en kille som körde i R1000.

Han hade fått backning för att tanken inte var fylld med skumm, när han precis köpt dom och tryckt ner dom i tanken så kom dom från besiktningen och berättade att han inte behövde skum i tanken.
 
Mrlind skrev:
Jag svarar gärna på frågar om hur man börjar rejsa och dylikt, mvh

alex

Har två frågor:
Ser att du kör på Metzeler däck, kan du beskriva deras egenskaper och fördelar?
Kör zx-10R själv och är lite små besviken på att Kawasaki i GP inte riktigt hänger med Yamaha och Honda, med tanke på Kawans långa MC tradion så borde de alltid vara med i spetsen, hur ligger det till egentligen?
Tack :)
 
Goodstuff skrev:
OM besiktningsmännen förljer reglementet så ska du ju ha det. :7peta

När det är SO så är det grejjor i tanken som gäller tydligen, under SM är det inte så (när det är PLÅTtank).

Så nästa tävling på LMS behövs det inte, därefter SO/SM Karlskoga så behövs det.. så det är lika bra att ha några tussar i...

//håkan
 
NICE skrev:
Har två frågor:
Ser att du kör på Metzeler däck, kan du beskriva deras egenskaper och fördelar?
Kör zx-10R själv och är lite små besviken på att Kawasaki i GP inte riktigt hänger med Yamaha och Honda, med tanke på Kawans långa MC tradion så borde de alltid vara med i spetsen, hur ligger det till egentligen?
Tack :)
Jag kan svara.
Metzeler funkar jättebra, precis som pirelli eller michelin. Solklart?

Kawasaki har satsar väl inte lika mycket pengar, och så har dom nog inte lika bra utvecklare som jobbar hos dom som t ex Yamaha som har Burgess m fl.
 
En fråga ang explosionshämmande svampar. Jag vet att dessa har med säkerheten vid ev krasch att göra men undrar om det finns några nackdelar med att använda dessa? Vid t.ex tankning eller kanske bränsletillförsel vid nerlägg redan vid halv tank?? Vad vet jag..
 
pitte skrev:
2287904 En fråga ang explosionshämmande svampar. Jag vet att dessa har med säkerheten vid ev krasch att göra men undrar om det finns några nackdelar med att använda dessa? Vid t.ex tankning eller kanske bränsletillförsel vid nerlägg redan vid halv tank?? Vad vet jag..

Bränsletillförseln vid nerlägg lär inte bli några probs.
Vid tankning däremot blir det lite svårare att se nivån.
Utöver det kan det säkerligen lossna lite skumdelar som du är tvungen att rensa nån gång om året.
 
J.Andersson skrev:
2288719 Jag har en fråga: Hur blir man snabb?

Du bromsar senare, kör fortare i kurvan och gasar tidigare (och mer) ur kurvan.

Gör så i alla kurvor så går det fortare. :tummenupp

Enkelt va :rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top