Någon rookie som undrar nåt så fråga mig.

SuckaRobbe skrev:
jag och älgen sitter här o funderar om man får köra utan körkort på bana?
Eller de e så att älgen blev av med lappen idag och han e säkert utan de ett bra tag. :va

men har ändå funderat på att börja åka på bana

Om man tar licens får man det, annars inte.
 
SuckaRobbe skrev:
jag och älgen sitter här o funderar om man får köra utan körkort på bana?
Eller de e så att älgen blev av med lappen idag och han e säkert utan de ett bra tag. :va

men har ändå funderat på att börja åka på bana


Räknas som inhägnat område så där behövs inget körkort. Licens behövs däremot för att få köra på bana när man inte kör på nån gatåkningsgrupp.

Jag har hört att Rossi och Jimmy Lindström inte heller har haft körkort för mc.. Men köra hoj på bana får dom och kan! :)
 
Axxexs skrev:
Räknas som inhägnat område så där behövs inget körkort. Licens behövs däremot för att få köra på bana när man inte kör på nån gatåkningsgrupp.

Jag har hört att Rossi och Jimmy Lindström inte heller har haft körkort för mc.. Men köra hoj på bana får dom och kan! :)

ja de var ju meningen att ja skulle till gotland ring nu i maj så de där låter toppen.
var tar man licens då för att köra på svenska tävlingar

bor på åland :banana
 
SuckaRobbe skrev:
jag och älgen sitter här o funderar om man får köra utan körkort på bana?
Eller de e så att älgen blev av med lappen idag och han e säkert utan de ett bra tag. :va

men har ändå funderat på att börja åka på bana

Har älgen rr-licens är det inga problem att åka bana utan körkort, på rr-träningar och bandagar där det finns grupper för rr-hojar alltså. Däremot går det inte på vanliga gatåkningar eftersom körkort krävs.

Finns flera duktiga rr-förare som inte har mc-kort. Om jag inte minns fel är Jimmy Lindström en av dem...
 
erik skrev:
Har älgen rr-licens är det inga problem att åka bana utan körkort, på rr-träningar och bandagar där det finns grupper för rr-hojar alltså. Däremot går det inte på vanliga gatåkningar eftersom körkort krävs.

Finns flera duktiga rr-förare som inte har mc-kort. Om jag inte minns fel är Jimmy Lindström en av dem...

nej de har ja inte vet inte häller var man skaffar ett. de skulle ju vara kul o testa köra lite på bana. för här på Åland e de inte kul o kör på gatan längre folk e som galna. höll på att bli prejad av en volvo för ett tag sen. så nu känns de mer lockande att köra på banan :yoparty
 
The Editor skrev:
Kan man convertera vilken gathoj som hälst för t.ex R600?

tänker mest på Suzuki GS500E -97, då det är den hoj jag själv har..

Lär tyvärr inte räcka långt..
 
Jag har en fråga. Vad skall jag ha för däckstryck?
 
Tja Medin!

Jag kör 1,9 både fram och bak, det verkar funka! Förresten så får du väl försöka ta rygg på mig på Sviestad på tisdag. Ska dit om det inte spöregnar?

Vi ses och hoppas att du är återställd i kroppen tills dess! Mvh Öjje! :tungan
 
Öjje skrev:
Tja Medin!

Jag kör 1,9 både fram och bak, det verkar funka! Förresten så får du väl försöka ta rygg på mig på Sviestad på tisdag. Ska dit om det inte spöregnar?

Vi ses och hoppas att du är återställd i kroppen tills dess! Mvh Öjje! :tungan

Jag kommer, om det inte spöregnar :tummenupp
 
Många ideer om däckstryck - kör på det som är rätt i stället ;)

För Rennsport / SuperCorsa är det 2.1 fram och 1.9-2.0 bak
För nya Racetek är det 2.1 fram och 1.8-1.9 bak.

Regndäck har det varit lite mer spridda åsikter om men traditionellt har 2.5 både fram och bak funkat bra. Dock rekommenderar Metzeler 2.2-2.3 fram och 2.1 bak för deras nya regn (tror jag, har inte lappen framför mig.)
 
Don Quixote skrev:
Många ideer om däckstryck - kör på det som är rätt i stället ;)

För Rennsport / SuperCorsa är det 2.1 fram och 1.9-2.0 bak
För nya Racetek är det 2.1 fram och 1.8-1.9 bak.

Regndäck har det varit lite mer spridda åsikter om men traditionellt har 2.5 både fram och bak funkat bra. Dock rekommenderar Metzeler 2.2-2.3 fram och 2.1 bak för deras nya regn (tror jag, har inte lappen framför mig.)

Ok. Tack Don
 
Mellan tummen och pekfingret hur mycket lägger en "bottenförare" i Rookie 600/1000 ner per säsong?
Vad kostar det cirka ungefär att "dra igång" hoj,transport,tält,verktyg osv?Bara så att man får ett hum om man ska köra roadracing eller supermotard...Hörde av en att han la ner ca 700 000 tusen per år!!! låter ju sjukt mycket.

Hade.
 
vadsbo skrev:
Mellan tummen och pekfingret hur mycket lägger en "bottenförare" i Rookie 600/1000 ner per säsong?
Vad kostar det cirka ungefär att "dra igång" hoj,transport,tält,verktyg osv?Bara så att man får ett hum om man ska köra roadracing eller supermotard...Hörde av en att han la ner ca 700 000 tusen per år!!! låter ju sjukt mycket.

Hade.

Att skaffa racebuss, tält, verktyg m.m är ju samma oavsett om du åker motard eller rr. Priset på hoj är helt beroende av vad du tänkt dig men för 50k får du en vettig hoj vare sig du ska åka motard eller rr.

Dom svenska förare som lägger 700 000 på en säsong är lätträknade, men det är inget problem att bränna pengar bara någon vänlig själ fyller på med nya...
 
Kedjeskydd

Mrlind skrev:
Jag svarar gärna på frågar om hur man börjar rejsa och dylikt, mvh

alex

Har du nåt tips om var man får tag i en hajfena, alltså det undre skyddet för kedja och drev? Eller måste man tillverka ett själv?
/dd
 
Daiwan skrev:
Har du nåt tips om var man får tag i en hajfena, alltså det undre skyddet för kedja och drev? Eller måste man tillverka ett själv?
/dd

Tillverka själv billigt eller köp från mc-firma. s-racing, kk med flera har. Tror även att yamaha har en orginal till r:6, kanske finns till suzuki med.
 
Don Quixote skrev:
För Rennsport / SuperCorsa är det 2.1 fram och 1.9-2.0 bak
För nya Racetek är det 2.1 fram och 1.8-1.9 bak.

Gäller detta vid kalla eller varma däck?
 
gixxer-rules skrev:
ALLTID KALLA DÄCK!!!! :4skrika

// Mathias

SKRIK INTE!!!!! :4skrika :)

Kalla däck kan ju vara +5 C eller +25 C, blir det då någon märkbar tryckskillnad vid varmt däck? Eller om man mäter mellan träningspassen då har man väl sällan "kalla" däck? :va

Skit det samma jag märker nog ingen skillnad, visserligen med 1.25 bak på Falken senast så blev cykeln ganska orolig, j#@&a smygpunka....
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top