Någon med 600cc som vill rejsa mot BMW (filmas)?

0-150km/h är d flesta bilar oavsett HK rökt mot en sporthoj av nyare tappning , men sen är det andra bullar...speciellt i rullande starter!

En modern 600cc sporthoj tar sig till toppfart betydligt (säg 270km/h) långsammare än en 600hk turbobil, förutsatt moderat utväxling.

Livet börjar efter 200 är nog mer rätt för bmw turbobilar ;)

Alla dagar i veckan är det på detta viset...klistrat, torr asfalt, blöt asfalt medvind eller motvind.

325 lär ju bli så stekt med rätt pilot bakom rexxan, så vida det körs med gatdäck 325 lär ju spinna bort sig totalt från stående :D Rullande blir säkert jämnare till en början sen favör 325 150+

Ska ju till en ganska så maffig bil för att slå rexxan 0-200

http://www.youtube.com/watch?v=542HwSdAGlA

Seså ut och kör nu så ni slipper att bli omkörda av plogbilarna:tungan

Jaha, regn.... Får ställa in till senare i veckan.

Nej för fan, Det torkade upp till 2030 . Jag fick ihop hojen och var ute och "provkörde" till 23 :tungan . Hittade fö en vilsen turbopysande BMW med breda däck, stort avgasrör med ungar i 20-årsåldern i på Bergslagsvägen som försökte dra lite men de vart ju toast. Två ggr i rad.

Ikväll får ni köra, det ska vara klart väder då, jag ska ut efter jobbet med HD:n :tummenupp

325 lär ju bli så stekt med rätt pilot bakom rexxan, så vida det körs med gatdäck 325 lär ju spinna bort sig totalt från stående :D Rullande blir säkert jämnare till en början sen favör 325 150+

Ska ju till en ganska så maffig bil för att slå rexxan 0-200

http://www.youtube.com/watch?v=542HwSdAGlA

Seså ut och kör nu så ni slipper att bli omkörda av plogbilarna:tungan

ganska jämt där...

Nej för fan, Det torkade upp till 2030 . Jag fick ihop hojen och var ute och "provkörde" till 23 :tungan . Hittade fö en vilsen turbopysande BMW med breda däck, stort avgasrör med ungar i 20-årsåldern i på Bergslagsvägen som försökte dra lite men de vart ju toast. Två ggr i rad.

Ikväll får ni köra, det ska vara klart väder då, jag ska ut efter jobbet med HD:n :tummenupp

Haha! Jag kan se dem framför mig, kokande av ilska :huvet när en i deras ögon gammal sur HD röker dem totalt :yoparty
...om och om igen.

Haha, har ju sett tråden där en dåre/hjälte (var det Michigan?) på HD extra utrustad med packväskor och allt accelererade ifrån en snutbil gång efter gång vid trafikkorsningarna. Alla vet ju att många Zatsyhjärnor fortfarande befinner sig i puberteten så det vore ju kul att se deras värld bli aningen mindre... :arsele

Hur många kusar har du i H-D:n nu?

Hur många kusar har du i H-D:n nu?

Det är inte så mycket jämfört med en litersporthoj, men den har bra vrid. Den ger 162 Nm och 127hk på bakhjulet vilket ska vara ca 145hk i motorn med 13% förlust. Hojen väger 210 fulltankad. Men det är en obefintlig aerodynamik och upprätt körställning så över 200 hänger man som en plastpåse i styret känns det som, även om man kurar ihop.

Det är inte så mycket jämfört med en litersporthoj, men den har bra vrid. Den ger 162 Nm och 127hk på bakhjulet vilket ska vara ca 145hk i motorn med 13% förlust. Hojen väger 210 fulltankad. Men det är en obefintlig aerodynamik och upprätt körställning så över 200 hänger man som en plastpåse i styret känns det som, även om man kurar ihop.
Det vore kul att se ett race mellan Sunkans R6:a och din H-D. Ta en rullande start från 70km/h eller något. Jag tippar på att du kommer dra ifrån något, i alla fall i början. Vore kul att se.

Prata med Nisse och hör om du får hänga med!

Det vore kul att se ett race mellan Sunkans R6:a och din H-D. Ta en rullande start från 70km/h eller något. Jag tippar på att du kommer dra ifrån något, i alla fall i början. Vore kul att se.

Prata med Nisse och hör om du får hänga med!

Det här jiddret om rullande start hit och dit är jag så less på om man pratar acceleration. I accelerationstävlingar startar man från stillastående och kör 201 el 402 meter för det mesta. Yngre turbobilkillar verkar inte gilla den traditionen utan brukar alltid komma med argumentet att bilen trots lägre hk/kg kan ta hojen i acc över 200 osv. Jag tycker att sånt har mindre med dragracing att göra! Det nya svenska reginatåget var upp i 283 km/h häromveckan. Det betyder att om tåget får "en rullande start" och sträckan är odefinierad så tar det alla bilar och hojar som inte toppar 280 i acc. Det är ju logiskt att en lätt farkost med högt effekt/viktförhållande med usel aerodynamik (som tex en gathoj) efter en given sträcka kommer att få se ett effekt/vikt-underlägset ekipage sega ifrån, om bara cv-tal och rullmotstånd är tillräckligt bra på det senare. Men sådant tycker jag är landspeed och inte acceleration/dragracing

En kantig Ford -32 hotrod på säg 800 kg med bigblock på 500 hk kan säkert bli tagen i toppfart av en aerodynamisk, könlös och trist turbofamiljebil. Men det tycker jag är helt pointless. Det är högt vridmom, slagvolym och effekt per kg som jag tycker ger kul farkoster, om det ska acceleras.

Jag kör gärna ett gatrejs 201 el 402 meter mot Nisse, det är ju det min hoj är byggd för

Last edited:
Det här jiddret om rullande start hit och dit är jag så less på om man pratar acceleration. I accelerationstävlingar startar man från stillastående och kör 201 el 402 meter för det mesta. Yngre turbobilkillar verkar inte gilla den traditionen utan brukar alltid komma med argumentet att bilen trots lägre hk/kg kan ta hojen i acc över 200 osv. Jag tycker att sånt har mindre med dragracing att göra! Det nya svenska reginatåget var upp i 283 km/h häromveckan. Det betyder att om tåget får "en rullande start" och sträckan är odefinierad så tar det alla bilar och hojar som inte toppar 280 i acc. Det är ju logiskt att en lätt farkost med högt effekt/viktförhållande med usel aerodynamik (som tex en gathoj) efter en given sträcka kommer att få se ett effekt/vikt-underlägset ekipage sega ifrån, om bara cv-tal och rullmotstånd är tillräckligt bra på det senare. Men sådant tycker jag är landspeed och inte acceleration/dragracing

En kantig Ford -32 hotrod på säg 800 kg med bigblock på 500 hk kan säkert bli tagen i toppfart av en aerodynamisk, könlös och trist turbofamiljebil. Men det tycker jag är helt pointless. Det är högt vridmom, slagvolym och effekt per kg som jag tycker ger kul farkoster, om det ska acceleras.

Jag kör gärna ett gatrejs 201 el 402 meter mot Nisse, det är ju det min hoj är byggd för
Problemet med stående start är att föraren påverkar utgången alldeles för mycket om man bara ska jämföra prestandan mellan två fordon (om inte samma förare har möjlighet att köra upprepade gånger med bägge hojarna). En stående start mellan R6:an och din H-D är ju ganska ointressant. R6:an har alldeles för kort hjulbas för att göra snabba starter med. Roligare då att se vad som händer när bägge förarna kan ge järnet, utan att hållas tillbaka av sådana saker som chassigeometri.

Dra från 70km/h till runt 180km/h så har ni definierat racet. Förste man som läser av 180km/h släpper av.

Hur som helst vore det kul att se H-D:n jämfört med bilen och de andra hojarna.

Last edited:
Problemet med stående start är att föraren påverkar utgången alldeles för mycket om man bara ska jämföra prestandan mellan två fordon (om inte samma förare har möjlighet att köra upprepade gånger med bägge hojarna).

Dra från 70km/h till runt 180km/h så har ni definierat racet. Förste man som läser av 180km/h släpper av.

Hur som helst vore det kul att se H-D:n jämfört med bilen och de andra hojarna.

Men då har man ju supit bort en av turbobilens acilleshälar vid, att hålla laddtrycket uppe vid de första växlarna samt dosera ut den lynniga kraften osv. Det är ju också prestande i min värld.
Det är ju under den första delen av repan jag måste skapa en så stor lucka till den tyngre och effekt/vikt-svagare bilen att han inte hinner sega ifatt mig innan mål med sin aerodynamik.

Men då har man ju supit bort en av turbobilens acilleshälar vid, att hålla laddtrycket uppe vid de första växlarna samt dosera ut den lynniga kraften osv. Det är ju också prestande i min värld.
Det är ju under den första delen av repan jag måste skapa en så stor lucka till den tyngre och effekt/vikt-svagare bilen att han inte hinner sega ifatt mig innan mål med sin aerodynamik.

Vi kan ju testa både stående och rullande start? :) Jag skiter i om jag får spö eller ej :tummenupp

Ni kommer (uppenbarligen) aldrig någonsin hitta en rättvis jämförelse sålänge ni inte jämför äpplen med varandra? Oavsett utgångsförutsättningar kommer någon se sig ofördelaktig i jämförelsen.

Ni kommer (uppenbarligen) aldrig någonsin hitta en rättvis jämförelse sålänge ni inte jämför äpplen med varandra? Oavsett utgångsförutsättningar kommer någon se sig ofördelaktig i jämförelsen.

Vad saklig du är! ;)

Vi kan ju testa både stående och rullande start? :) Jag skiter i om jag får spö eller ej :tummenupp

Jo det kan vi göra. Jag har aldrig provet på det när nya rullande-startbegreppet. Jag tycker att det verkar så odefinierat jämfört med tsrat och mål: Båda farkosterna ska ligga sida vid sida, i samma ögonblick ha rätt växel i och klappa på fullt. Dessförinnan ska repans längd i tid, sträcka eller toppfart bestämmas och på ngt vis övervakas samt fasta på en film. Bara det är svårt att få till på ett bra sätt. Alla sådana där hemgjorda rullande-start-videos jag sett tycks ju kunna vändas hur som helst.

Men jag är en gammal surgubbe, jag vet! :hihi
Du lär nog spöa mig om vi kör en tillräckligt lång sträcka, i 220 känns det som att styret ska böja till ett U :gnissla

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti