Nästan nekad besiktning pga hög mc.

Saabraggarn

Lat, snål och kräsen.
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Jag var och besiktigade min CRF 450L igår och personen som skulle utföra besiktningen höll nästan på att neka mig pga hög hoj och korta ben.. Ville nästan boka om mig på en annan station.
Nu löste det sig genom jag tog av sadeln och provkörningen utgick från en parkbänk.
Men ändå, ska jag lida för att personalen inte klarar av sitt jobb? Att besiktiga en helt standard motorcykel. Jag har även skickat frågan till Dekra och väntar på svar därifrån.
Jag sökte lite halvhjärtat för jag har för mig jag läst något i något sidospår i någon tråd om något liknande. Men hittar inte det igen..
Någon som varit med om något liknande?
 
Jag var och besiktigade min CRF 450L igår och personen som skulle utföra besiktningen höll nästan på att neka mig pga hög hoj och korta ben.. Ville nästan boka om mig på en annan station.
Nu löste det sig genom jag tog av sadeln och provkörningen utgick från en parkbänk.
Men ändå, ska jag lida för att personalen inte klarar av sitt jobb? Att besiktiga en helt standard motorcykel. Jag har även skickat frågan till Dekra och väntar på svar därifrån.
Jag sökte lite halvhjärtat för jag har för mig jag läst något i något sidospår i någon tråd om något liknande. Men hittar inte det igen..
Någon som varit med om något liknande?
Låter helt sjukt, du hade väl en förbokad tid så dom vet vad det är för hoj som kommer. Nä det där låter helt fel.
 
Jag besiktigade en DR800 och besiktningstjejen var nog aningen högre om hon lade sig ner och toppade nog ut på 150cm stående.
Hon bad mig gunga hojen framåt o bromsa för både handbroms och fotbroms.
Någon körning gjordes inte.
Tack för det för 600SEK.
 
Jag besiktade en Tenere för 2 år sen, en kortväxt Peruan gav mig instruktioner att hålla i hojen när han klättrade upp på den, OCH att vara beredd att ta emot när han kom tillbaka. Allt det här hände dessutom runt hörnet ( jag fick köra ut ut hallen ) för att han skulle slippa bli mobbad av kollegorna.

När jag besiktade en GoldWing så vågade inte killen köra pga korta ben, han fick hämta en kollega. Stor station i Högdalen så ovanligt nog fanns fler som hade rätt att besikta mc. Annars hade de avbokat mig helt enkelt
 
Vilket skämt.
Största anledningen till deras provkörning är väl för att testa bromsarna.

Att säga att kunden får omboka när det är deras testpersoner/utrustning som inte håller måttet är riktigt skruvat.
 
Men om man bokar och får en bokningsbekräftelse så borde de ha svårt att neka besiktning.
Jag skulle leva rövare :)
 
"Oh, det är halt. Vi kan inte besiktiga".

"Oh, det kan vara halt. Vi kan inte besiktiga."

"Oh, dom har inte sopat vägarna ännu. Vi kan inte besiktiga."

Och nu detta. Vilken jävla lekstuga.



"Yes. Den har dubbdäck. Ja, dom är spetsiga. Heter OT-dubb, faktiskt. Jag har några tusen kvar. Absolut, det är lagligt på gatan. Inte på tävling, men i vanlig trafik går bra. Ungefär 300 bak. Lite färre fram.
Något mer du undrar över?
Jag sitter här så länge ..."

*Iminadrömmarmenendagendag*
 
Vilket skämt.
Största anledningen till deras provkörning är väl för att testa bromsarna.

Att säga att kunden får omboka när det är deras testpersoner/utrustning som inte håller måttet är riktigt skruvat.
haha...nä nä Kedjan vet du!:)
 
Jag tycker det vittnar om dålig självkännedom. Skulle inte falla mig in att satsa på ett sånt jobb. Visst finns det tricks, men inte utan risk. Vem står för den? Det är inte bara höjd. Glidare är ju en ergonomisk mardröm med framflyttat, meterbreda styren, aphäng eller ditåt, soffor breda nog för ett gruppfoto hos viktväktarna osv. Det finns skäl att jag väljer att köpa de hojar jag gör och får ändå anpassa för funktion, komfort och slippa värk.
En vinge hade jag nog inte bangat köra, men jag har bara provsuttit. Låg tyngdpunkt, i princip självbalanserande och inte sitter väl styre och fotreglage särskilt illa till. Råkat på flera med mina modesta mått med vinge.
Jobba på ett ställe där det kan komma in precis vad som helst? Betalande kunder med lagkrav på att besikta.. De har inte bara rätt, utan skyldighet att besikta sitt fordon. Att rekrytera lämplig personal är inte kundens ansvar.

Släpper ni iväg någon som uppenbart inte har möjlighet att köra på ett normalt sätt utan skriftligt ansvarsåtagande?
 
En gång på 80-talet vägrade jag släppa iväg en besiktningsman på min GL1000.
Han skulle köra i träskor.
Bytte till gummistövlar med stålhätta.
 
Ja, ska jag behöva åka land och rike runt för att hitta en besiktningstekniker med snäppet längre ben än en tax.. Ta ledigt från jobbet och åka till nästa station för att upptäcka att dom kanske inte besiktigar för att det regnar, eller att det är kallt eller dom inte tycker om min Honda.. Eller?
FY FAN säger jag bara!
Ska bli intressant att se om Dekra svarar på min fråga jag skickade.
 
🤣 Jag har inget svar, bara en följdfråga.
Vad händer med helfordonsgodkännandet när man modifierar sin hoj så att muppar ska kunna köra dom?
Redan när du monterade lös sadeln så borde du ju ha frångått helfordonsgodkännandet.
Jag tror faktiskt inte det, jag läste någon gång att förarergonomin är undantaget detta. Man får alltså byta fotpinnar, styre och sadel för att anpassa maskinen till sig.
 
Därför jag bara använder Bilprovningen eller Opus 👍
Pyttsan samma muppar där ofta - provkör vid tjänlig väderlek härhemma (sol) kan inte starta om du har kick det får du göra åt dom och som Ething fått blankt papper med endurodubbat utan vare sig provkörning eller värre koll på belysning ens
 
Jag tror faktiskt inte det, jag läste någon gång att förarergonomin är undantaget detta. Man får alltså byta fotpinnar, styre och sadel för att anpassa maskinen till sig.

Nej.

Skall man se strikt på helfordonsgodkännandet så får du inte byta sådana komponenter som du själv vill. Tyskland ser strikt på lagarna, och kräver dokumentation på varje liten pinal som byts ut.
Det skall vara utrustning som är tillverkad, avsedd och utprovad för just den hojen det sitter på.

Man kan välja mellan att "skriva in" förändringen i hojens registreringshandlingar.
Detta görs på besiktningsstation där en speciellt utbildad besiktningsman - en "Gutachter" går igenom dokumentationen för produkten och bedömer om förändringen är lämplig och tillåtlig.

Eller också har man med sig ALL relevant dokumentation som följer med produkten ut på färden och visar upp när man blir stoppad och kontrollerad. Det handlar om ABE - typ "Allmänt Användnings Tillstånd" där tillverkaren av produkten intygar och tar ansvar för produkten i just precis den applikationen som det handlar om.
Därför krävs också ett synligt godkännandenummer på ersättningsdelen som kan matchas mot dokumentet man har med sig

Om delarna inte är införda i registreringshandlingarna tar kontrollen ute på vägen mycket längre tid eftersom allt måste kollas och dubbelkollas.

Anala Tyskar? Kan man tycka.
Men faktum är att det enda dom gör är att följa lagen som den är skriven.
Och, det är en EU-lag, så den gäller lika för alla. Sverige bara råkar skita i den.

Men det lär ändra sig. Fram till dess gäller: spara varje kartong, alla papper och all text som följer med något tillbehör du handlar, och köp ingen begagnad hoj utan att få med ALLA originaldelar.

Det kan komma ett lappkast när som helst i framtiden...
 
Ja, ska jag behöva åka land och rike runt för att hitta en besiktningstekniker med snäppet längre ben än en tax.. Ta ledigt från jobbet och åka till nästa station för att upptäcka att dom kanske inte besiktigar för att det regnar, eller att det är kallt eller dom inte tycker om min Honda.. Eller?
FY FAN säger jag bara!
Ska bli intressant att se om Dekra svarar på min fråga jag skickade.
Om dom inte svarar tycker jag du ska ringa varje dag tills du får prata med någon.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top