Nästan nekad besiktning pga hög mc.

Ja, och så köper folk det billigaste de kan komma över och driver på utvecklingen i den riktningen.
Ja, det är en del av det. Men det är inte så att dyrare alternativ är bättre, i dessa hänseenden åtminstone, och som sagt, alternativ är det dåligt med.
 
Vi borde följa efter världens bästa land 🇫🇮
Förarens ansvar att se till att hojen är trafikduglig, ett besiktningsorgan för det anses överflödigt.

Oj, då är det nog verkligen illa ställt för mänskligheten, om Finland är världens bästa land....
Ytterst deprimerande betyg för världsordningen. :(

Ei saa besiktning och vägskatt för mc & traktorer är dock positivt, och medför heller egentligen inte några nackdelar.
Jag tycker att man kan utöka egenansvar till samtliga privata fordon och även fastigheter, men utvecklingen går ju inte däråt direkt.

Vi har lite för mycket folk som inte har en aning hur man håller ordning på bilen. Nästa gång du är på besiktningen kan du testa att fråga den om några skräckhistorier.

Ja, så brukar det ju låta, oftast utan bevisföring, alternativt högst anekdotisk sådan.
Men det faller ju lite när de som röstar om regelverk, och som i denna tråden ofta de som ansvarar för kontrollen över att dessa följt, lika ofta faller under kategorin "inte en aning"....

Skall man filosofera vidare, så;
Är det verkligen så illa tex i de amerikanska delstater som inte har besiktning? Oftast när det är på tapeten så gäller det ju klimatmål, inte säkerhet.
Dessutom så fungerar det ju bra här med de fordon som inte har besiktningskrav. Mc, traktor, båtar...

Det är klart att idag har vi (kanske än mer i Sverige än i Finland?) gött upp ett par förlorade generationer som fått inprintat från barnsben att inte ta eget ansvar, allting är någon annans fel, etc. Jag vill mena att man gör det problemet värre snarare än bättre genom att flytta ansvaret från individ till regelverk. På sikt.

Många kör ju modernish bil med serviceavtal idag. De riktiga problemfallen kör ju redan obesiktat, oförsäkrat och drogpåverkat, oberoende regelverk.

Sen är det självklart att det kommer en topp på trafikodugliga fordon, och därmed också olyckor relaterade till dessa om man skulle ta bort besiktningskraven. Men jag tror att det skulle balansera sig tillbaks ner sedan.

Tittar man sedan på statistiken över dödsfall, så är det ju de facto väldigt få som stryker med i trafiken, även om det är ledsamt när det händer.
 
Jag minns hur vissa kunde köra med sina mopeder när jag var i den åldern, pimpelgas, obefintliga bromsar, glapp överallt.

Jag har köpt gamla crosshojar som körts som stugmoppar av vuxna idioter. Glapp överallt slutkörd fjädring, blankslitna däck. Ibland även utan bromsar.

Bilar och motorcyklar i Filippinerna är ofta likadana som ovan, sällan någon frambroms på motorcyklar, trasiga lysen är väldigt vanliga trots att de kör i mörker. Där har dom en årlig kontroll av avgaserna men inget mer. Avgastestet går till så att dom petar in en sond i avgasröret och tar ett fotografi.
Motorn ska vara avstängd för firmorna som testar vill inte få sina sensorer förstörda så att de måste bytas ut.

För min egen del är jag rent anal när det gäller funktionen hos mina tvåhjulingar men dessvärre har jag sett att det är ganska uppenbart att majoriteten av världen är inte som mig i det fallet så jag tror nog det är bra att vi har en bilprovning även om jag betraktar den som meningslös på mina just egna motorcyklar.

Mina bilar är jag ganska nöjd med få kontrollerade regelbundet, det är inte alltid så lätt att märka på bilen när bromsrör börjat rosta, eller hjulupphängningar blivit glappa.
 
Inte bara olyckor blir ju följden med ingen bilprovning. Att äga en bil kommer definitivt bli dyrare då de test bilprovningen utför ofta avslöjar begynnande fel. Sen när det gäller köpa en begagnad bil blir det mer grisen i säcken där med.

Jag bodde i Mexiko där de bara har kontroll av utsläpp(Ska de kolla iallafall men Mexico...🙄🌵) och köpa en beggad bil är rena lotteriet. Jag brukade ta med en mek som jag litade på för att granska den.

Så ja, bilprovning av bilar och lastbilar är bra och bör inte tas bort. Det sparar oss alla pengar och bekymmer.
 
Inte bara olyckor blir ju följden med ingen bilprovning. Att äga en bil kommer definitivt bli dyrare då de test bilprovningen utför ofta avslöjar begynnande fel. Sen när det gäller köpa en begagnad bil blir det mer grisen i säcken där med.

Jag bodde i Mexiko där de bara har kontroll av utsläpp(Ska de kolla iallafall men Mexico...🙄🌵) och köpa en beggad bil är rena lotteriet. Jag brukade ta med en mek som jag litade på för att granska den.

Så ja, bilprovning av bilar och lastbilar är bra och bör inte tas bort. Det sparar oss alla pengar och bekymmer.
Jag har kört i Mexiko, och när jag började bromsa i den lånade bilen small det till som fan i vänster frambroms. Fan vet vad det var eftersom att jag aldrig kollade men jösses vad jag inte litade på den bilen efter det.
 
Last edited:
Ser att flera här klagar på att den som besiktar inte vill besikta för att personen i fråga känner att den inte kan köra fordonet på ett säkert sätt.

Menar ni då att det är bättre att personen chansar och det ändå är så jävla smart när det händer en olycka och er cykel blir skrotad?

Är för för fan mycket bättre att man blir vägrad och får åka nån annanstans.

Helt rätt bedömning av den som besiktar att säga ifrån om den känner att det finns risk för skada antingen på sig själv eller på fordonet i fråga.
 
Ser att flera här klagar på att den som besiktar inte vill besikta för att personen i fråga känner att den inte kan köra fordonet på ett säkert sätt.

Menar ni då att det är bättre att personen chansar och det ändå är så jävla smart när det händer en olycka och er cykel blir skrotad?

Är för för fan mycket bättre att man blir vägrad och får åka nån annanstans.

Helt rätt bedömning av den som besiktar att säga ifrån om den känner att det finns risk för skada antingen på sig själv eller på fordonet i fråga.
Nej, man bör reda upp det, som är grundläggande för sitt arbete, utveckla sin kompetens, eller vara arbetslös.
 
Inte bara olyckor blir ju följden med ingen bilprovning. Att äga en bil kommer definitivt bli dyrare då de test bilprovningen utför ofta avslöjar begynnande fel. Sen när det gäller köpa en begagnad bil blir det mer grisen i säcken där med.
Nåja, det lär ju vara billigare för den som håller ordning.
Då betalar de som pallrar och egen inkompetens blir dyrt. Kanske stimulerande.

Själv tycker jag att frihet från statligt översitteri gärna får kosta en del.
Det är ju ingenting som hindrar den som vill att betala för att någon kunnig ska inspektera dennes fordon, bara för att det inte är lagkrav på att göra det.
 
Last edited:
Det är ju ingenting som hindrar den som vill att betala för att någon kunnig ska inspektera dennes fordon, bara för att det inte är lagkrav på att göra det.
Nä, men om man tycker det blivit dyrt (vilket man väl gör) med 680 spänn för en framtvingad besiktning idag så kommer det framtida priset för en sådan hypotetiskt frivillig fordonskontroll definitivt att vara avskräckande för 99.9% av fordonsägarna.
 
Ser att flera här klagar på att den som besiktar inte vill besikta för att personen i fråga känner att den inte kan köra fordonet på ett säkert sätt.

Menar ni då att det är bättre att personen chansar och det ändå är så jävla smart när det händer en olycka och er cykel blir skrotad?

Är för för fan mycket bättre att man blir vägrad och får åka nån annanstans.

Helt rätt bedömning av den som besiktar att säga ifrån om den känner att det finns risk för skada antingen på sig själv eller på fordonet i fråga.
Dom ska erbjuda besiktning för alla mc, eller inte alls. Och inte bara lite godtyckligt bestämma på plats om dom känner för det eller inte.
Beställer jag en påtvingad tjänst hos ett företag som marknadsför sig med dylika tjänster så räknar jag med att få tjänsten utförd. Fast det kanske bara är jag det..
 
Nä, men om man tycker det blivit dyrt (vilket man väl gör) med 680 spänn för en framtvingad besiktning idag så kommer det framtida priset för en sådan hypotetiskt frivillig fordonskontroll definitivt att vara avskräckande för 99.9% av fordonsägarna.
Ja.
Problemet?
 
Jag är tacksam för att de hittade en liten läcka på en bromsslang på min gamla Super Ténéré. Eftersom jag precis hade skaffat den reagerade jag inte på känslan i bromshandtaget.
Jag är människa och har en del brister. Ibland är det bra att få hjälp att hantera dem.
Hade jag bokat tid för besiktning och blivit nekad hade jag blivit skogstokig.
 
Att det kommer att köra tonvis med obesiktigade bilar på gatorna, och din kommentar att "man kan ju besiktiga själv om man vill" inte kommer att påverka detta faktum. Alltså, jag håller med om att man kan besiktiga själv om man vill, men förstår inte vad detta påpekanda skulle tillföra i sammanhanget "besiktning inte längre är lagstagad".
 
Att det kommer att köra tonvis med obesiktigade bilar på gatorna, och din kommentar att "man kan ju besiktiga själv om man vill" inte kommer att påverka detta faktum. Alltså, jag håller med om att man kan besiktiga själv om man vill, men förstår inte vad detta påpekanda skulle tillföra i sammanhanget "besiktning inte längre är lagstagad".
Det var ett svar till den som själv tyckte att det var trevligt att få sitt eget fordon inspekterat tidsvis.

Att fler ej inspekterade rullar på vägarna är ju som sagt självklart.
 
Jag tycker att man får en fingervisning om hur illa det kan bli att slopa besiktning på motorcyklar genom att söka på "besiktningsbefriad", "besiktad för sista gången" och liknande fraser på Blocket.
Alla människor klarar inte av frihet.
 
Jag tycker att man får en fingervisning om hur illa det kan bli att slopa besiktning på motorcyklar genom att söka på "besiktningsbefriad", "besiktad för sista gången" och liknande fraser på Blocket.
Alla människor klarar inte av frihet.
Hur många kilometer per år rullar de du hänvisar till sammanlagt?
Jag är övertygad att problemet är jäkligt mycket mindre än vad många tror, och också väldigt litet sett till mängden resurser som sätts på det.
 
Hur många kilometer per år rullar de du hänvisar till sammanlagt?
Jag är övertygad att problemet är jäkligt mycket mindre än vad många tror, och också väldigt litet sett till mängden resurser som sätts på det.
Det är oklart hur långt de rullar. En del behöver få förgasare justerade/rengjorda och några har eventuellt elfel som behöver åtgärdas.
Som jag ser det är problemet främst attityden som syns på det här sättet. Det är inte "Nu är det mitt ansvar så jag måste skärpa mig" utan snarare "nu jävlar är det fritt fram".
Släpper man samma frihet för samtliga motorcyklar tror jag att risken för suboptimalt säkerhetstänk ökar.
 
Det är oklart hur långt de rullar. En del behöver få förgasare justerade/rengjorda och några har eventuellt elfel som behöver åtgärdas.
Som jag ser det är problemet främst attityden som syns på det här sättet. Det är inte "Nu är det mitt ansvar så jag måste skärpa mig" utan snarare "nu jävlar är det fritt fram".
Släpper man samma frihet för samtliga motorcyklar tror jag att risken för suboptimalt säkerhetstänk ökar.

Fast vad gäller de fordonen så handlar det ju sällan om att ägaren gläds åt att slippa laga bromsarna. Där handlar det väl mer om ägare som är tacksamma för att de kan byta motor och liknande förändringar.
Där tror jag att det oftast handlar om ägare som faktiskt är intresserade av sina fordon och vill att de ska fungera bra.

Jag är mer rädd för pundare och white trash som kör 90-talsbilar i uselt skick.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top