När slutar man betala för försäkringen?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
När hojen anmäls som stulen eller när den (eller delar av den, :huvet ) hittats?

Det lär väl registreras som ett försäkringsärende, innan försäkringsbolaget fattar ett beslut(vid stöld tror jag det tar längre tid en vid skada som konstateras skrotning av hojen)då hojen kan hittas och lagas. Men lättast är att slå en signal till ditt bolag, för det är säkert olika regler och paragrafer vid stöld av hoj.

Hoppas på snabb smidig lösning för dig, aber vara utan hoj nu:gnissla

Behöver jag det? Vraket står på skroten.

skulle aldrig ta för givet att bara för den står på skroten så är den avställd av försäkringsbolaget...skulle ringa och kolla det så slipper man ev. otrevlig överraskning ;/ Fy fan va trist att den blev stulen och skrot :( bokstavligen JÄVLA SKIT :mad:

Behöver jag det? Vraket står på skroten.

Om vraket är påställt så måste du ju betala försäkring och om du ställer av den får du ju tillbaka på fordonsskatten (förvisso kanske bara 50 spänn eller nåt)
Men kolla på transportstyrelsen hur din MC-status är :hej FB kan ju ha gjort nåt åt dig

Mitt försäkringsbolag fortsatte ta betalt tills ärendet var stängt, så det blev några tusenlappar innan allt var färdigbehandlat.

Tack för tips! Den var inte avställd så nu gjorde jag det. Tjänade 90 pix. :)

Mitt försäkringsbolag fortsatte ta betalt tills ärendet var stängt, så det blev några tusenlappar innan allt var färdigbehandlat.
Surt! Fick hem info om autogirodragningen i går, och den uppgiften var utskriven efter att jag anmält den stulen, så jag anar att de tänker fortsätta ta betalt tills fodralet är stängt.

Ställ av hojen omedelbart om du vill spara pengar.

Din hoj var försäkrad den dagen den blev stulen och därför har du rätt till den försäkring din hoj hade den dagen.
Finns ingen annledning att nu betala dyra pengar för något du inte kan använda eller ha nytta av. Du kommer ändå att få ersättning för din skada om allt gått rätt till.

Vänligen Mojja

Surt! Fick hem info om autogirodragningen i går, och den uppgiften var utskriven efter att jag anmält den stulen, så jag anar att de tänker fortsätta ta betalt tills fodralet är stängt.

Iom avställningen så upphör försäkringen och då får du tillbaka stålar ifrån den oxå :yoparty
(kolla bara så att de inte fintar med garageförsäkring eller liknande)

Ställ av den omedelbums :fakta
Jag tror inte att det hjälper om hojen är helåsrsförsäkrad. d.v.s. ej avställningsbar försäkring. Sådana försäkringar upphör bara vid årsförfallodatum, eller vid ägarbyte. I det här fallet lär det bli ett ägarbyte. Jag skulle tippa att försäkringen upphör det datum som fb löser in vraket.

EDIT: Det ekar visst i den här tråden. Jag var väl fjärde man att skriva detta :)

Last edited:
Dom fortsätter säkert ta betalt till ärendet är stängt som sagt.
Däremot lär du få igen de pengarna.

När jag hade en hoj på verkstad (försäkringsärende) så fick jag t om stilleståndsersättning i om att jag inte varit vållande. Så lyckades faktiskt tjäna pengar på att ha den på verkstad :yoparty

(det var dock en årsförsäkring)

Dom fortsätter säkert ta betalt till ärendet är stängt som sagt.
Däremot lär du få igen de pengarna.

När jag hade en hoj på verkstad (försäkringsärende) så fick jag t om stilleståndsersättning i om att jag inte varit vållande. Så lyckades faktiskt tjäna pengar på att ha den på verkstad :yoparty

(det var dock en årsförsäkring)

När jag blev påkörd så tog Bilsport och MC betalt för hojen tiden efter olyckan tills att de tog beslut att den skulle skrotas. Så det blev att jag fick betala premie för en skrothög som stod på verkstaden i 2månader, även fast jag ställde av den direkt efter olyckan (dock hade jag helårsförsäkring).

När jag blev påkörd så tog Bilsport och MC betalt för hojen tiden efter olyckan tills att de tog beslut att den skulle skrotas. Så det blev att jag fick betala premie för en skrothög som stod på verkstaden i 2månader, även fast jag ställde av den direkt efter olyckan (dock hade jag helårsförsäkring).

Vet en som kraschade sin hoj, som dock skulle lagas på verkstad, lagningen drog ut på tiden(innan denna påbörjades, för väl då gick det snabbt och smidigt) har för mig det hände i maj och han fick tillbaka hojen straxt innan säsongen tog slut igen, sep/okt. Han kunde inte då med det försäkringsbolaget han hade ställa av hojen, så det var bara pynta dyr försäkring under hela "rep" tiden..

Jag hade Hondaförsäkring via IF när detta hände.

Dom erbjöd sig givetvis inte självmant att betala ersättning, men jag förklarade bara att jag tyckte att det var orimligt att jag ska betala en försäkringspremie för något som dom själva vet inte kan användas (pg a att den står på verkstad).

Påpekade det underliga i att jag skulle bli straffad ekonomiskt för en olycka som jag var oskyldig till, vilket dom höll med om.

Jag fick bilen påbackad med inlösen som följd i ungefär samma veva som årsbetalningen skulle in, frågade F-bolaget hur jag skulle göra och de ordnade då så att jag inte behövde betala för ett år till.

Anna får nog ringa FB och säga till att de skrotar, tar över fordonet eller liknande imorgon så att hon slipper betala försäkring för nåt som inte finns.
Årsförsäkringar är ju nåt jag aldrig har behövt sätta mig in i, därav min totala inkompetens i ärendet. :huvet

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026