När skiftar ni till vinterdäck? Alltså på bilen!

.....får nog vänta så där lagom till snön yr ute och man svär sig förbannad över att man inte bytt tidigare.. :huvet

:tummenupp Klassiker som jag tillämpar varje år förutom 2006(då jag senast var beroende av bilen oktober till december).

Förstår bönderna i norr då vintern redan kommit men i Stockholm är det banne mig "sommar" och bara en dåre har vinterdäck nu.

Nu kör visserligen 08 sämst i landet så vinterdäck kanske har ett förebyggande syfte :rolleyes:

Gummiblandningen påverkas i allra högsta grad av om du ska sätta dubb i däcket eller inte.
Mönster likaså.

Och dubbdäck med dåliga dubb presterar ofta likvärdigt med friktionsdäck i tester.
Dubbdäck är inte vackra efter 1000mil asfalt.

Och friktionadäck har mjukare blandning än dubbdäck = Kortare livslängd.
Faast jag har bara jobbat med gummiutveckling i 12 år, så jag kan ha fel..

På fredag nästa vecka. Nu blir det dubb igen efter att ha halkat fram 2 vintrar på friktionsdäck men nu blir det säkert mild vinter bara för det :mad:

Jag har sett en hel del olika modeller av dubbdäck, och merparten har bara dubb i ytterkanten. Hade det inte givit bättre effekt om hela däckbredden varit dubbad?

Eller försämrar det fästet på bar asfalt såpass mycket, att det är därför man inte gör det, tro?

Sent from my iPhone using Tapatalk

nu har man ju fixat nya sulor så då blir det väl garanterat snöfritt fram till februari bara för att lixom. men annars brukar jag väl försöka få på vintersulorna nån vecka eller två efter det att man får dra på dem.

Vintersulorna är på, första halkan har redan hälsat på. Is på vägen imorse. Nere på -4 förra veckan.

Nu sitter det fina Hakka 5 på min BMW X3 sedan i eftermiddags. En otrolig skillnad mot en E91, 320i, med bra friktionsdäck som var det sämsta jag kört vintertid. Min gamla Peugeot 307 från 2002 var rena drömmen var gällde framkomlighet när det går riktigt sakta och är mycket snö.

Jag har sett en hel del olika modeller av dubbdäck, och merparten har bara dubb i ytterkanten. Hade det inte givit bättre effekt om hela däckbredden varit dubbad?

Eller försämrar det fästet på bar asfalt såpass mycket, att det är därför man inte gör det, tro?

Dubbarna i mitten av slitbanan ger mer ljud samtidigt som de fäster sämre i isen.
Beroende på mer svikt ju längre från sidans förstyvning man kommer.

Gör det alltid 9 dagar före första snön. Fråga mig inte hur jag lyckas...

Det kommer alltså snöa på onsdag. :D

Dubbarna i mitten av slitbanan ger mer ljud samtidigt som de fäster sämre i isen.
Beroende på mer svikt ju längre från sidans förstyvning man kommer.

Ja, det låter helt logiskt. Tack för svaret. :)

Varför är det bara typ 1 av fem som skriver ut bultcirkeldiameter när de säljer däck & fälg och ännu färre som anger navhålsstorleken?! :mad: :huvet:
Det är ju som att sälja skor utan att ange storlek.
- "Skor, jättefina, blå!"

Ja, det är ju inte så svårt att ta reda på innan man annonserar. Man måste ju slippa massor med samtal där spekulanten frågar om bultcirkel och navhål, och avslutar med att det var fel. Säkert frustrerande för både spekulant och säljare.

idag tackar jag gud för esp för annars hade jag o jänta vart i dike minst.
faen va effektivt de är.
jag är van o leka o häva sladdar men jag åkte på ren torr asfalt undrade varför de stog en bil i diket och precis när jag ser han börjar min bil från ingenstans att påbörja en snurr, helt rak väg men den är något spårig.
jag häver och bromsar nada. den bara räta upp sig utan problem..
jag får nog snart byta bort gamskodan som inte har de.

Varför är det bara typ 1 av fem som skriver ut bultcirkeldiameter när de säljer däck & fälg och ännu färre som anger navhålsstorleken?! :mad: :huvet:
Det är ju som att sälja skor utan att ange storlek.
- "Skor, jättefina, blå!"

Folk är dum i huvet, nå jävulskt helt enkelt.

Jag har en Cheva med lilla bultcirkeln, det är 4,3/4" x 5 bult, vilket om man översätter det till metriska som den civiliserade världen använder blir 120,65 x 5bult.

DVS så nära BMW's bultcirkel man kan komma, det funkar om man har muttrar med lösa konor, navhålet funkar också.

Dock stämmer nästan aldrig inpressningen mot BMW, men den anger folk verkligen aldrig :huvet

Men visst, det är jag som försöker sätta "fel" fälgar på min bil, så visst, det är jag som får stå för kunskapen, men skriv då för h-vete ut VILKEN BMW fälgarna har suttit på så att jag kan slå upp ET i en lista...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman