När skiftar ni till vinterdäck? Alltså på bilen!

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Jag har bosatt mig en bit upp i landet, och de senaste vintrarna har ju varit relativt tidiga. Men nu har ganska många börjat köra med vinterdäck. En aning tidigt, tycker jag.

Men jag antar att lokalbefolkningen vet när det är dags, så vafan, jag kör numera också på vinterdäck. Nu blir det ju förvisso inte så många mil körda med bilen, så det slits ju inte så överdrivet mycket. Och faktum är, att på kvällarna börjar fukten frysa, om det är hög luft.

Jävla skitsäsong framför oss!!!

Avundas er som bökar på isdäcken och förnöjer er året runt.

Må väl!

//Tompten

Sent from my iPhone using Tapatalk

Försöker undvika att byta överhuvudtaget, men de två senaste vintrarna har man blivit så illa tvungen och då gör jag det i samband med första snön.

Jag brukar sätta på dom i årets första snöstorm :gnissla

Dock är det många som sedan några veckor kör runt med dubbdäck här omkring, trots att maskrosorna fortfarande blommar och det inte ens är rimfrost på gräsmattan på mornarna :va

Har redan bytt, på båda bilarna. Det har varit frost flera gånger på morgonen här, dumt att chansa liksom.

Slutet av november oftast, har besiktning då så lika bra att sätta på vinterfälgarna då. Sen ska man ju tydligen köra in vinterdäcken lite innan det blir minus för att mjuka upp vinterdäcken (kanske är en skröna, men vem fan bryr sig ;) )

Det är kul med alla vinterdäcksvägrare dock, går alltid lika bra i stockholmstrafiken när första snön kommer, bilar står till höger och vänster som i värsta katastroffilmen :D

Edit; snöröjningen har ju dock varit ett skämt senaste åren.

Vinterdäcken skall på i god tid.
Gamla däck behöver ruggas upp.
Nya däck behöver arbeta fast dubben.
Vinterdäck skall vara avsedda för nordiskt klimat.
Har själv gjort en del friktionstester med olika blandningar, och det skiljer otroligt mycket mellan olika blandningar när man kommer ner i temperatur.

Skiftar däck beroende på vilken typ av bil och hur pass mild hösten varit. Senaste två åren har jag bytt andra eller tredje veckan i november här nere i Skåne. Tidigare år så sent som andra veckan i december. Bodde jag högre upp i landet hade jag troligtvis bytt tidigare i samband med att nattfrosten kommer som senast. Är man nyinflyttad bör man nog iaktta när lokalbefolkningen skiftar. De borde veta när det är dags av erfarenhet.

Kör man en motorstark bil med prestandadäck bör man nog byta däck tidigare på säsongen, redan när temperaturen börjar ligga stadigt runt 10 grader som senast. Den typen av däck ger inget vidare grepp våt kall vägbana och är märkbart sämre även på torr asfalt. Det är förvånansvärt många bilägare där ute som anser sig ha råd med dyra bilar, dyra eftermarknadsfälgar, hög försäkring och servicekostnader men snålar in på rätt sulor för säsongen. Ren idioti!

1 oktober.. Har varit minus på nätterna o frost på backen nån vecka redan o första snön är snart här.

Ska byta nu i veckan. Skulle egentligen blivit tidigare, men... Tja... Inte tid.

Vid första snön, ungefär på samma gång som man stuvar undan hojjen. Allt för ofta hinner man sladda på jobb med sommardäck i snöslask åtminståne en gång innan det blir bytt.

Just nu står bilen i delar hemma hos föräldrarna och hojjen används som bruksfordon och står på uppfarten utanför lägenheten...

Kör man en motorstark bil med prestandadäck bör man nog byta däck tidigare på säsongen, redan när temperaturen börjar ligga stadigt runt 10 grader som senast. Den typen av däck ger inget vidare grepp våt kall vägbana och är märkbart sämre även på torr asfalt. Det är förvånansvärt många bilägare där ute som anser sig ha råd med dyra bilar, dyra eftermarknadsfälgar, hög försäkring och servicekostnader men snålar in på rätt sulor för säsongen. Ren idioti!

Dessutom köper de ofta breda lågprofildäck klassade för maxhastigheten, även till vinterföre.

Fast, skåningar byter först när grannen varit av vägen... :rolleyes:

Just skåningar är ett släkte för sig när det kommer till vinterdäck. De tycker fortfarande att det är påtvingat från lagstiftaren. Även om många numera har vinterdäck av varierad kvalitet på sina bilar på grund av lagkrav så är det förfallande många som tycker att det är fullständigt onödigt att sätta på vinterdäck för de få riktiga vinterdagarna vi normalt sett har (utom de två senaste vintrarna och en vinter på 80 talet som fortfarande lever kvar i deras medvetande som den strängaste sedan andra världskriget). På den tiden bodde jag i Norrland och minns nyhets-inslagen från Skåne.

Dessutom köper de ofta breda lågprofildäck klassade för maxhastigheten, även till vinterföre.

Pratar vi Porsche, Mercedes AMG modeller, BMW M modeller och dylikt så går det inte att sätta på riktiga nordiska vinterdäck på smalare fälgar och mindre profil. Stora bromsskivor och kraftiga bromsok sätter stopp för det. Dessa ägare är hänvisade till de så kallade autobahn däcken som är märkta 210 km/h och uppåt. Inte riktigt optimalt för nordisk vinter, men i Skåne fungerar de faktiskt rätt bra på de saltade våta vägbanorna.

Men jag håller med om att många sätter på snygga aluminiumfälgar och autobahn däck helt i onödan på sina bilar av ren fåfänga. Aluminiumfälgarna blir helt förstörda av saltet efter bara ett par säsonger. Dessutom kantstötta på grund av att man kört emot en refug eller trottoarkant som inte synts i nysnön. Rätt befriande med gamla heliga plåtfälgar om man har möjligheten att välja det på sin bil.

När försäkringsbolaget säger att jag har råd att köpa nya. Hade inte ett uppbrutet garage ändrat på förutsättningarna hade jag tänkt byta denna vecka. :mad: Hade dubbfria och det rekommenderas ju att man kör 20-30 mil på torr asfalt så man hinner nöta fram "nytt" mjukt gummi innan det blir halt eftersom de har dåligt grepp efter sommarförvaringen.

Back