När ska man göra vevbyte egentligen?

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej alla meck tekniker. Jag har en Yamaha YZ 125 2018 när jag köpte den hade den 20 timmar. Mätaren har slutat funka och jag inte har köpt en ny. Ska göra ett kolvbyte nästa vecka. Då kan jag passa på att kolla vev glapp upp och ner. Hur vet jag om ett vevlager är dåligt utom att motorn knackar? Jag tänkt på om jag ska byta vev när jag väl har motorn halvt nerplockad? Har ägt hojen i 1 år så den lär ha mycket timmar. Tack för hjälpen.
 
Oj en original vev håller ett antal 100 timmar.

Som Ex körde jag en yz250wr med motard hjul 1100 mil på samma kolv o innan jag började köra Mätte jag upp cylinder o vev.

På 1100 mil hade jag 0,01 mm slitage i cylinder. Och på vevbrickornavar slitaget 0,25mm

Detta innebär att en 2T vev på en yz250wr går minst 4000 mil på landsväg innan vevbyte är aktuellt.

250,n varvar 10,500på toppo din yz125 varvar ca 12-13000 lite mera än en vanlig 125cc ladsvägs hoj från 80 talet. Dessa går 5000 mil + på original vev.

Skall du ändå byta vev köp original alternativ byt vevstaken till en ny original inklusive original vev lager KOYO alternativt SKF lager.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top