När ska man göra vevbyte egentligen?

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej alla meck tekniker. Jag har en Yamaha YZ 125 2018 när jag köpte den hade den 20 timmar. Mätaren har slutat funka och jag inte har köpt en ny. Ska göra ett kolvbyte nästa vecka. Då kan jag passa på att kolla vev glapp upp och ner. Hur vet jag om ett vevlager är dåligt utom att motorn knackar? Jag tänkt på om jag ska byta vev när jag väl har motorn halvt nerplockad? Har ägt hojen i 1 år så den lär ha mycket timmar. Tack för hjälpen.
 
Oj en original vev håller ett antal 100 timmar.

Som Ex körde jag en yz250wr med motard hjul 1100 mil på samma kolv o innan jag började köra Mätte jag upp cylinder o vev.

På 1100 mil hade jag 0,01 mm slitage i cylinder. Och på vevbrickornavar slitaget 0,25mm

Detta innebär att en 2T vev på en yz250wr går minst 4000 mil på landsväg innan vevbyte är aktuellt.

250,n varvar 10,500på toppo din yz125 varvar ca 12-13000 lite mera än en vanlig 125cc ladsvägs hoj från 80 talet. Dessa går 5000 mil + på original vev.

Skall du ändå byta vev köp original alternativ byt vevstaken till en ny original inklusive original vev lager KOYO alternativt SKF lager.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top