När ni gör er egen "Spudgun", Gör inte som jag..

Jag observerar att inte en enda tjej skrivit i tråden... :fakta Är det bara killar som sysslar med sådanahär korkade (milt sagt) saker...? :rolleyes:

exiteme skrev:
Jag observerar att inte en enda tjej skrivit i tråden... :fakta Är det bara killar som sysslar med sådanahär korkade (milt sagt) saker...? :rolleyes:

Mäns obetvingliga drift att testa olika balla grejer för att se vad som händer har lett till att du exempelvis inte behöver bo i en kall, fuktig grotta. Var glad för det istället. :)

Lartes skrev:
För nått år sen på den årliga kräftskivan vi polare har, satt jag å en polare framför brasan och kom på en "bra" idé. :rolleyes:
Detta utspelades givetvis sent på natten när ca 10-20% av festen fortfarande levde.

Vi hade en ganska go brasa med hyffsat höga lågor, efter en hel del arbete så va vi riktigt nöjda faktiskt.
När det skulle till att blandas ytterligare en till Redbull Vodka, så kom jag på idéen om att testa å lägga en oöppnad Redbull burk i lågorna.
Sagt å gjort å burken lades i brasan.
tiden gick å det hände ingenting, vi blev rätt besvikna och lutade oss fram mot brasan ,vi satt ca för att kolla om burken fortfarande va hel eller om den m från brasan, spruckigt utan att vi märkt det.

Vi ser att burken är intakt och jag observerar ,lyckligtvis, dessutom att burken ligger med ena kort ändan mot mig.

Jag blir lite feg å tar en plaststol som skydd mellan mig & burken.
20-30 sek senare så smäller det till uta helvette så nästan hela brasan slocknar av smällen.
Vi börjar asgarva och samtidigt som vi känner ett tunt fin regn av redbull över oss kollar jag resultaten på baksidan av stolen.
Jojjomen ALL Redbull va koncentrerad till baksidan av stolen och förgylldes med en fet bula som pajjade hela sitsen på stolen.

Tur att jag inte fick 30cl kokande redbull i ansiktet.
Men vilken jävla smäll.
Lessen att det blev långt.

Vi gjorde samma smarta grej i lumpen fast med en 9 liters saltgurkskonserv, ni vet dom där feta som storkök kan handla. Men det stog ju ingen vid brasan tur var det för det var tamejfan salgurksspad och skit överallt efter den smällen. Elden vart totalt utblåst iaf samt att det vart en rejäl krater i snön :D

hrc skrev:
Mäns obetvingliga drift att testa olika balla grejer för att se vad som händer har lett till att du exempelvis inte behöver bo i en kall, fuktig grotta. Var glad för det istället. :)

Precis,testa,utveckla och förbättra..

Det är det det handlar om....sen att det kanske inte alltid går som man tänkt sig är en annan sak..

Varför leker du såna där roliga lekar utan mig :mad:
Men du får nog läsa en säkerhetskurs istället för all matte :7peta

Vi kastade in sprayburkar i majbrasan för några år sedan, smällde litegrann och flög lite gnistor men så mycket mer än så var det inte. För två-tre år sedan planerade vi att åka ner till stadens största majbrasa och tända på den några dagar innan själva valborg men vi tyckte det skulle vara elakt mot alla barnen :rolleyes:
Och wheeler här på forumet vet hur man grillar man ansiktet på rätt sätt. Fråga honom om man ska spruta tändvätska på en brinnande grill i motvind och fråga om det gör ont några veckor efteråt :hihi

Vätgas ger en effekt full kanall och en fin eldboll. Bildar ingen tryckvåg och den enda restprodukten är vatten.

Läste först ammunition som ammonium vilket leder till ammoniumnitrat vilket leder vidare till lite annat som kan ge aningen häftigare smällar.

Och hyss i lumpen, vi var lite lata och ville lätt få fyr i kaminen så vi hade alltid med tändvätska i eldpostlådan. Och en gång när det inte tog sig riktigt utan bara låg och pyrde lite så öste vi på en del med tändvätskan som började förångas och helt plötsligt *KABOOM* eldkvast på ett par meter ut ur skorstenen och kaminluckan.

En mindre farlig grej är att slakta en tårta(fyrverkeritårta) Så kan man bygga smällare av det, det är jävligt kul! :tummenupp

exiteme skrev:

Näe dom gör andra korkade grejor, som att plocka ögonbryn och vaxa bikinilinjen (vilket förmodligen motsvarar känslan att flambera sig själv med tändvätska).

En tjejkompis till mig tänkte vaxa bort allt, men efter första remsan ångrade hon sig, tog på sig trosorna för att springa in på toan och tvätta bort vaxet, varvid trosorna satt fast.... Muahahaha!!! Då skulle jag ha velat vara där...

Va o "grilla" med polarna i 8an eller så (vid en sjö). Hade någon tom glasflaska som slängdes in i elden, men den glömdes bort efter ett tag. Hittades lite senare och någon kom på genidraget att slänga den i sjön. En nätt lite smäll och glas splitter uberalles.

Varje nyår tills för några år sen skulle jag alltid experimentera med krutet och spränga legohus och barbiebilar o fan vet vad. Brukade tömma ut krutet ur upp emot 10 tigerraketer (dom där gula fula som visslar och "smäller") och hälla det i ett aluminiumrör på typ 8mm i diameter. Borra hål i ändan (innan man häller i krutet :hihi ) där stubinen ska sitta. Jag säger bara FAAAN VA DE SMÄLLER! Slängde in en sån i ett stort träd med en ihålig knagge på typ 2 dm i dia. Sprängde loss ett par kubikdecimeter stenhårt trä :skrämd
Grävde ner dom under marken med, det sköt upp stenar stora som golfbollar 20 meter upp i luften.

En annan sak man lyckats med (eller min kompis rättare sagt) var att tända eld på hela jävla gården och garagetaket när vi skulle grilla i en engångsgrill, jag försökte övertyga honom om att inte hälla bensin i en glödande brasa :lol

PollySmurf skrev:
..experimentera med krutet och spränga legohus och barbiebilar o fan vet vad..

Det där låter bekannt! Utförde liknande bravader i högstadiet, måsta ju ha någon användning för allt lego.. Välpackat krut från några kanonslag -> totalt demolerade legosattser. Gastuber av div slag lärde jag mig iaf snabbt att undvika, räckte med en omgång ögonbryn. Hade en minikanon (ca 30cm lång) som var apkul också, tills den sprack/exploderade med en glaskula i :näsblod .
Ahh, många roliga minnen från den lokala gruskrossen :hihi

Jag var med farsan hemma på gården i Jämtland när han skulle spränga bort några rejäla tallstubbar på gården (ca 20 m från boningshusen). Han var lite osäker på hur mycket dynamit det skulle behövas så han tog väl i lite extra. Det blev väl en hel gubbe (minst) per stubbe...

Sedan fick vi byta takpannor lite överallt... :)

ett tips till potatogun är att använda avloppsrör 110mm till kammaren en förminskning 110-50mm och ett 50mm rör, tar man ett rensrör får man skruvlock för att fylla gasen :tummenupp
dessutom passar golfbollar som handen i handsken i dom rören :yoparty
Fan att dom inte säljer salpeter i mataffären längre fan va kul man hade med det :banana nån som har nån aning vart man får tag på det numera ?

Jo vi har hållit på rätt mycket och en röjare är att ta ett fint oljefat fyll det med 5-10 liter bensin.
Ställ det på en ställning gör en brasa under BACKA och beundra utföres gärna nu på hösten då det är mörkt snacka om hårdrock.

Bifogat

• potato.JPG
    potato.JPG
    15 KB · Visningar: 50
SÄLJER DOM INTE SALPETER???? kolla noggrannare, det finns, det sätter jag min ena pungkula på, såg det så sent som igår.

Vi använde avloppsrör i spudgun 1.0 men den flög isär titt som tätt även fast vi använde skruvar så man kunde inte använda så kraftig laddning.
Så jag tänkte göra "spudgun from hell" vilket resulterade i ovan nämda historia:)
Startgas har jag provat men jag tycker hårspray funkar bättre.

sEiKo skrev:
SÄLJER DOM INTE SALPETER????

jo men dom blandar ut det typ salpetersalt tror jag det heter nu, jag vet inte har iofs inte lagt ner nån herrejösses tid på det men vi fick aldrig samma effekt med salpetersalt som salpeter iaf...

edit: jo vi hade hårspray vi med våran höll ihop, undrar om vi limmade den med tangitlim, rasslade till bra i buskarna med golfbollar

Det finns salpeter och salpetersalt, salpetersaltet är utblandad salpeter. Jag är helt säker på att salpeter finns.

salpeter.jpg

blub skrev:
Det där låter bekannt! Utförde liknande bravader i högstadiet, måsta ju ha någon användning för allt lego.. Välpackat krut från några kanonslag -> totalt demolerade legosattser. Gastuber av div slag lärde jag mig iaf snabbt att undvika, räckte med en omgång ögonbryn. Hade en minikanon (ca 30cm lång) som var apkul också, tills den sprack/exploderade med en glaskula i :näsblod .
Ahh, många roliga minnen från den lokala gruskrossen :hihi

Hehe, kommer ihåg en gång när jag var runt 7 år, fyllde en oljelampa med tändargas och tände på :rofl
Såg elden spridas genom hela rummet som en tryckvåg efter en atombomb, ögonbrynen brändes med :hihi

Bengan skrev:
Det finns salpeter och salpetersalt, salpetersaltet är utblandad salpeter. Jag är helt säker på att salpeter finns.

Jo, jag köpte det titt som tätt när jag var yngre och gjorde rökbomber, lika delar socker och salpeter :)

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back