När ni gör er egen "Spudgun", Gör inte som jag..

Med en far som är utbildad kemist och tillgång till en stor kemi och analys avd på mitt tidigare jobb så gick det att göra mycket roliga saker!
Dock har jag väldigt stor respekt för att "leka" då min far lyckades att bränna sig på fosfor när han var mindre och har fått transplantera hud ifrån ryggen till benen där brännskadorna vart!

Bland det värsta jag var vart med om är en viss typ av konstgödsel blandat med någott mera brandfarligt tex bensin.
Vi tog en 5L dunk och fyllde , gjorde hål i isen på en sjö och släppte ner den på ca 3m djup.
Vattenpelaren skulle jag uppskatta vart ca 15m hög och en vak på ca 10m i radie efter smällen!

Dock skall man absolut inte leka med detta om man inte vet vad man gör för det är riktigt farligt!!!

Sedan så är ju sprängdeg riktigt roligt framförallt för att man behöver inte vara livrädd när man hanterar det.

Last edited:
Salpeter och socker i all ära, men är det ingen som lekte med det fränaste av dem alla: klorex och socker?!

Detta ogräsmedel smällde betydligt bättre än salpeter och gick att köpa i hinkar från den lokala stormarknaden. :tomten

Jag har ingen aning om hur många kilo vi köpte men under vår storhetstid small mest som jämt i det bostadsområde där jag växte upp. Alla rör vi kom över blev till bomber och när de tog slut tog vi oss in på byggen efter fler.
Under bygget av Livets ords kyrka kan några meter av deras nya vattenledningar ha använts till rörbomber... :rolleyes:

JoS skrev:
Salpeter och socker i all ära, men är det ingen som lekte med det fränaste av dem alla: klorex och socker?!

Detta ogräsmedel smällde betydligt bättre än salpeter och gick att köpa i hinkar från den lokala stormarknaden. :tomten

Jag har ingen aning om hur många kilo vi köpte men under vår storhetstid small mest som jämt i det bostadsområde där jag växte upp. Alla rör vi kom över blev till bomber och när de tog slut tog vi oss in på byggen efter fler.
Under bygget av Livets ords kyrka kan några meter av deras nya vattenledningar ha använts till rörbomber... :rolleyes:

Jo visst har man lekt med det med!
Är tyvärr förbjudet som ogräsmedel har jag för mig sedan ett par år tillbaka.
Brinner ganska fint!

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back