När kommer KTMs elhoj?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Skulle inte ktm släppa sin elhoj i år, har inte hört ett skvatt om det än...
Hur var de, fanns den med på mässan?

Mvh Thorped

Blir väl lika mycket av det där som med Fürstens snowracerhappening...........

Ska man vara realist så finns det ju knappt fungerande elbilar i dag.

Med fungerande räknar jag då så att dom ska uppfylla samma krav som en dålig bensinvariant.

Prestandan går att lösa, men förkortar drastiskt räckvidden eller tynger ner fordonet.

Vem fan vill ha en KTM som går att busa med i en kvart eller slököra en halvtimme, innan den ska stå en timme i snabbladdaren eller fyra i vanlig laddare....

Men OM batteriteknologin tar ett liknande jätteskutt igen som den gjorde med Li-kemin så börjar vi närma oss användbara produkter.

Vem fan vill ha en KTM som går att busa med i en kvart eller slököra en halvtimme, innan den ska stå en timme i snabbladdaren eller fyra i vanlig laddare....
15-20 minuter på crossbana, in i depån och släng i ett nytt batteripack som stått på laddning och sedan ut igen.
Tror nog det kan fungera för vissa.

Men för gatkörning, nja...

Men OM batteriteknologin tar ett liknande jätteskutt igen som den gjorde med Li-kemin så börjar vi närma oss användbara produkter.

Det finns batterier som är sjukt mycket bättre än dom som går att få tag på idag men sådana finns i dagsläget bara på laboratorium.

Man pratar väl om så mycket som upp till 100 gånger mer kapacitet än dagens litium-ackar. Nano is the shit! :yoparty

Batterier har man i ficklampor och fjärrkontroller osv. Inte i en motorcykel....., förutom ett 12 volt alltså

Last edited:
Det finns batterier som är sjukt mycket bättre än dom som går att få tag på idag men sådana finns i dagsläget bara på laboratorium.

Man pratar väl om så mycket som upp till 100 gånger mer kapacitet än dagens litium-ackar. Nano is the shit! :yoparty

Finns dom i fysisk variant på laben eller som teoretiska tingestar? :va

Laddat med ett bensindrivet elverk i depån?
Nej, nej, ett tyskt koleldat kraftverk står för min laddström serru.
:tummenupp

Du får väl plocka med dig en solpanel eller mobilt vindkraftverk ifall du vill vara äkta miljövän samtidigt som du laddar batterier i depån.
Annars kan du säkert frakta dem redan färdigladdade till banan.
:tungan

Nej, nej, ett tyskt koleldat kraftverk står för min laddström serru.
:tummenupp

Du får väl plocka med dig en solpanel eller mobilt vindkraftverk ifall du vill vara äkta miljövän samtidigt som du laddar batterier i depån.
Annars kan du säkert frakta dem redan färdigladdade till banan.
:tungan

Dit du antingen cyklat eller åkt kommunalt? :)

ang. batterier så kanske de finns en annan lösning närmare i framtiden för eldrift, iaf om her Rossi inte ljuger....

http://peswiki.com/index.php/Directory:Andrea_A._Rossi_Cold_Fusion_Generator

Har svårt att tro på den oändliga kraften, dvs tex en elmotor som driver en generator som generar ström till ett batteri som driver motorn, de går ju minus hela tiden tills batteriet e urladdat,

Alltså i teorin ska lite el hålla igång dussinstals av dom där?

Last edited:
Handlar inte om en motor utan om kallfusion, alltså ett kallt kärnkraft enkelt sagt.
Att man kan utvinna energi utifrån väteatomer. t.ex. vatten, sedan en tillsats av nickel i det här fallet....

Sedan för att inte vara taskig så tror jag du har lite svårt att förstå vad det handlar om med din ringa ålder, möjligt att du går på natur eller teknik på gymnasiet eller bara är ''nörd'' av intresset.... men står att du går kokutbildning så att :)

Last edited:
Finns dom i fysisk variant på laben eller som teoretiska tingestar? :va

Det finns i sådana batterier i fysisk variant. Upp till 18 000 laddningscykler till 80% dessutom.

Väntar förhoppningsfullt på att dessa ska bli verklighet i våra fordon om några år :).

Nut's skrev:
Handlar inte om en motor utan om kallfusion, alltså ett kallt kärnkraft enkelt sagt.
Fast det handlar troligtvis inte om kall fusion heller utan LENR(low energy nuclear reaction). Orkar inte bena i det men kortfattat; lägga till elektroner på en nickelatom tills den sönderfaller och få ut energin av sönderfallet.

Det blir tungt att ha ett sådant kraftverk på hojen, den som Rossi hade gjort vägde ju över 30kg. Krockar du sprids det en jävla massa gammastrålning också :gnissla

Har man ett ämne som sönderfaller medför det strålning, eller minns jag fel från fysiken? :va
alla ämnen alstrar strålning i olika mängder, speciellt vid sönderfall eftersom det handlar om en större frigörelse... heter väl alfastrålning eller beta strålning, kommer dock inte ihåg eftersom jag inte fördjupat mig ngt på den fysikdelen (bra bortförklaring :D) :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park