När kom "Gear indicator" till Gixxern ?

Vet ej på GSXR, men min polares 1984 GSX-nånting har gear indicator...
 
Tackar för era svar!

Gulleplutt: Vet du kanske vilken model som fått 2 olika effekt lägen, det ena är väl tänkt att användas när det är blött ute ? gör hojen lite mer lugnare ?
 
Tackar för era svar!

Gulleplutt: Vet du kanske vilken model som fått 2 olika effekt lägen, det ena är väl tänkt att användas när det är blött ute ? gör hojen lite mer lugnare ?
-07 har 3 lägen, lägsta går som en cresent compact, mitt läget som en trimmad Zündapp
 
-07 har 3 lägen, lägsta går som en cresent compact, mitt läget som en trimmad Zündapp
Moahaha.... :D
A-läge fullt.

B-läge, fullt över 50% pådrag. Under 50% är den betydligt snällare = passar utmärkt på knixiga banor som Sturup, blir lugnare i alla utgångar (t o m Superbike-pojkarna "mappade ned" sina hojar på SRW) Övergången mellan 49% och 51% känns inte ens om man letar efter den. Det närmaste traction control man kan komma - bättre än ZX-10:ans himpa-impa om jag förstått rätt :tummenupp

C-läge ca 120hk - perfekt på bana vid regn.
 
Moahaha.... :D
A-läge fullt.

B-läge, fullt över 50% pådrag. Under 50% är den betydligt snällare = passar utmärkt på knixiga banor som Sturup, blir lugnare i alla utgångar (t o m Superbike-pojkarna "mappade ned" sina hojar på SRW) Övergången mellan 49% och 51% känns inte ens om man letar efter den. Det närmaste traction control man kan komma - bättre än ZX-10:ans himpa-impa om jag förstått rätt :tummenupp

C-läge ca 120hk - perfekt på bana vid regn.

B-läget kommentera jag ej, så det funkar väl bra.
zx-10an gick dom väl ut med att det inte var för bana, utan mer för gatan, tex oljefläckar och sådant.
 
I mina ögon är A,B,C mode på skzukin inget annat än en försäljningsgrej. Jag har givetvis testat alla lägen men för mig är det endast A som gäller. När jag går in i en kurva så tar jag lite grundgas å när kurvan rätar ut sig så drar jag på. Det jag således har att välja på är 0-100% gas. Varför skulle jag vilja begränsa mig till tex 0-70%?
 
I mina ögon är A,B,C mode på skzukin inget annat än en försäljningsgrej. Jag har givetvis testat alla lägen men för mig är det endast A som gäller. När jag går in i en kurva så tar jag lite grundgas å när kurvan rätar ut sig så drar jag på. Det jag således har att välja på är 0-100% gas. Varför skulle jag vilja begränsa mig till tex 0-70%?
På större banor som Knudan och Torpet kör jag endast A... men på en Knixig bana som min "hemma-bana" SRW, är B-läget perfekt :tummenupp
A-läget blir lätt ryckigt när man i långsamma, svepande kurvor behöver korrigera det minsta (alltså vid en mindre förarmiss :rolleyes: ).

Som sagt - det fanns nog en anledning till att en del i Pro Superbike mappade ned sina maskiner på SRW...

EDIT:
B-läget ger ju fullt när du behöver det. Det är finliret mitt i böjen som blir "snällare".
 
EDIT:
B-läget ger ju fullt när du behöver det. Det är finliret mitt i böjen som blir "snällare".

Helt okunnig på ämnet, men blir lite nyfiken..

Styrs det på varvtal då? När släpper den på och hur vet den när man är mitt i kurvan och när man vill mata på i utgången?

Edit: Hade vart perfekt för en noob som mig.. Kunna strypa den till typ 20% så fort hojen inte är upprätt :)!
 
Last edited:
Helt okunnig på ämnet, men blir lite nyfiken..
Styrs det på varvtal då? När släpper den på och hur vet den när man är mitt i kurvan och när man vill mata på i utgången?
Edit: Hade vart perfekt för en noob som mig.. Kunna strypa den till typ 20% så fort hojen inte är upprätt :)!
Jag har inte hittat någon helt entydig info, men den vanligaste beskrivningen i tidningar och på nätet är "nedmappad" vid under 50% gaspådrag oavsett hastighet och motorvarv. Det finns ingen kännbar "övergång" utan jag förmodar att den dämpade kurvan möter den vanliga över säg 40-60% pådrag - mjukt och fiiint. Bara att köra som vanligt o dra på ur sväng...
 
Jag har inte hittat någon helt entydig info, men den vanligaste beskrivningen i tidningar och på nätet är "nedmappad" vid under 50% gaspådrag oavsett hastighet och motorvarv. Det finns ingen kännbar "övergång" utan jag förmodar att den dämpade kurvan möter den vanliga över säg 40-60% pådrag - mjukt och fiiint. Bara att köra som vanligt o dra på ur sväng...

Man får allså samma topp men med mkt sämre botten och mellanregister?

Hur kan det va ett problem på en radfyra :D ?


Ironi mode off:

Verkar smutt!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top