När kom "Gear indicator" till Gixxern ?

Vet ej på GSXR, men min polares 1984 GSX-nånting har gear indicator...

Tackar för era svar!

Gulleplutt: Vet du kanske vilken model som fått 2 olika effekt lägen, det ena är väl tänkt att användas när det är blött ute ? gör hojen lite mer lugnare ?

Tackar för era svar!

Gulleplutt: Vet du kanske vilken model som fått 2 olika effekt lägen, det ena är väl tänkt att användas när det är blött ute ? gör hojen lite mer lugnare ?
-07 har 3 lägen, lägsta går som en cresent compact, mitt läget som en trimmad Zündapp

-07 har 3 lägen, lägsta går som en cresent compact, mitt läget som en trimmad Zündapp
Moahaha.... :D
A-läge fullt.

B-läge, fullt över 50% pådrag. Under 50% är den betydligt snällare = passar utmärkt på knixiga banor som Sturup, blir lugnare i alla utgångar (t o m Superbike-pojkarna "mappade ned" sina hojar på SRW) Övergången mellan 49% och 51% känns inte ens om man letar efter den. Det närmaste traction control man kan komma - bättre än ZX-10:ans himpa-impa om jag förstått rätt :tummenupp

C-läge ca 120hk - perfekt på bana vid regn.

Moahaha.... :D
A-läge fullt.

B-läge, fullt över 50% pådrag. Under 50% är den betydligt snällare = passar utmärkt på knixiga banor som Sturup, blir lugnare i alla utgångar (t o m Superbike-pojkarna "mappade ned" sina hojar på SRW) Övergången mellan 49% och 51% känns inte ens om man letar efter den. Det närmaste traction control man kan komma - bättre än ZX-10:ans himpa-impa om jag förstått rätt :tummenupp

C-läge ca 120hk - perfekt på bana vid regn.

B-läget kommentera jag ej, så det funkar väl bra.
zx-10an gick dom väl ut med att det inte var för bana, utan mer för gatan, tex oljefläckar och sådant.

I mina ögon är A,B,C mode på skzukin inget annat än en försäljningsgrej. Jag har givetvis testat alla lägen men för mig är det endast A som gäller. När jag går in i en kurva så tar jag lite grundgas å när kurvan rätar ut sig så drar jag på. Det jag således har att välja på är 0-100% gas. Varför skulle jag vilja begränsa mig till tex 0-70%?

I mina ögon är A,B,C mode på skzukin inget annat än en försäljningsgrej. Jag har givetvis testat alla lägen men för mig är det endast A som gäller. När jag går in i en kurva så tar jag lite grundgas å när kurvan rätar ut sig så drar jag på. Det jag således har att välja på är 0-100% gas. Varför skulle jag vilja begränsa mig till tex 0-70%?
På större banor som Knudan och Torpet kör jag endast A... men på en Knixig bana som min "hemma-bana" SRW, är B-läget perfekt :tummenupp
A-läget blir lätt ryckigt när man i långsamma, svepande kurvor behöver korrigera det minsta (alltså vid en mindre förarmiss :rolleyes: ).

Som sagt - det fanns nog en anledning till att en del i Pro Superbike mappade ned sina maskiner på SRW...

EDIT:
B-läget ger ju fullt när du behöver det. Det är finliret mitt i böjen som blir "snällare".

EDIT:
B-läget ger ju fullt när du behöver det. Det är finliret mitt i böjen som blir "snällare".

Helt okunnig på ämnet, men blir lite nyfiken..

Styrs det på varvtal då? När släpper den på och hur vet den när man är mitt i kurvan och när man vill mata på i utgången?

Edit: Hade vart perfekt för en noob som mig.. Kunna strypa den till typ 20% så fort hojen inte är upprätt :)!

Last edited:
Helt okunnig på ämnet, men blir lite nyfiken..
Styrs det på varvtal då? När släpper den på och hur vet den när man är mitt i kurvan och när man vill mata på i utgången?
Edit: Hade vart perfekt för en noob som mig.. Kunna strypa den till typ 20% så fort hojen inte är upprätt :)!
Jag har inte hittat någon helt entydig info, men den vanligaste beskrivningen i tidningar och på nätet är "nedmappad" vid under 50% gaspådrag oavsett hastighet och motorvarv. Det finns ingen kännbar "övergång" utan jag förmodar att den dämpade kurvan möter den vanliga över säg 40-60% pådrag - mjukt och fiiint. Bara att köra som vanligt o dra på ur sväng...

Jag har inte hittat någon helt entydig info, men den vanligaste beskrivningen i tidningar och på nätet är "nedmappad" vid under 50% gaspådrag oavsett hastighet och motorvarv. Det finns ingen kännbar "övergång" utan jag förmodar att den dämpade kurvan möter den vanliga över säg 40-60% pådrag - mjukt och fiiint. Bara att köra som vanligt o dra på ur sväng...

Man får allså samma topp men med mkt sämre botten och mellanregister?

Hur kan det va ett problem på en radfyra :D ?

Ironi mode off:

Verkar smutt!

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back