När har en mc gått långt??

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
sitter och spånar på när har en mc gått långt??
en bil som gått 15 000 mil har ju inte gått så långt men hur är det med mc?

hur är det med en twin dom är ju lägre varv på när ska man börja tycka att den har gått långt??

ni fattar säker vad jag fiskar efter

När man slutar att serva den så har den gått långt! Så länge man sköter service och underhåll så kan en hoj rulla hur långt som helst.

Det som begränsar livslängden på en motor är hur snabbt vevaxeln roterar, alltså, ju mer högvarvig motor dessto kortare livslängd.

dvs då att en twin skulle hålla bättre en 600 hoj trotts att det finns servicebok på båda?? falcon som jag är på väg att köpa har gått 3700 mil med full skriven bok, är det ok att köpa eller börjar det ha gått förlångt??

det finns inget som säger det alls, som sagt en twin är betydligt sämre balanserad än en radfyra.
men 3700 mil är inget på en hoj om den är servad.

Ja, motorn är ju en sak. Annat som förr eller senare ger sig är ju styr-, sving-, hjullager mm. men sånt får man nog i regel byta långt innan hojens livslängd är slut.

PacMan skrev:
Ja, motorn är ju en sak. Annat som förr eller senare ger sig är ju styr-, sving-, hjullager mm. men sånt får man nog i regel byta långt innan hojens livslängd är slut.

EDIT: Kan tillägga att min icke-servicebara bakdämpare blev riktigt kass vid typ 5500 mil, men modernare dämpare håller väl något längre. Något att räkna med om man köper en såpass välanvänd hoj.

När är man för gammal för att leka med Lego? :va

Edit: en dåligt skött hoj kan vara kass vid 1000 mil, en välskött kan vara som ny vid 20.000 mil.

Last edited:
ytterligare argument att jag ska köpa falcon och inte en trajja 600 tt, men fiiii fann jag säger den där djävla försäkringen tar knäcken på mej 7400 halv helår för falcon

Skall man lägga in antal år i värderingen eller bara stirra på milen ? Hur gammal är hojen som gått 3700mil ? 1år, ja då har den gått långt. 10 år, då har den rullat skapligt normalt, kanske snudd på lite. Men 3700 mil är än dock alltid 3700 mil. vad är bäst ? Att köra allt på en gång utan kallstarter, eller en massa små svängar ner till lokala 7-11 butiken för att tjacka fegisar med 3453 kallstarter som följd av det, och motorn har nästan aldrig nått arbetstemp. Ville bara stöka till det lite för er i tankesättet, hoppas att jag lyckades :-)

Last edited:
det är en -00:a jag vet att den gått långa sträckor typ ner till ystad från sthlm flera gånger och upp till dalarna massor med gånger

TERMINATOR skrev:
ytterligare argument att jag ska köpa falcon och inte en trajja 600 tt, men fiiii fann jag säger den där djävla försäkringen tar knäcken på mej 7400 halv helår för falcon

Låter ju som en minst sagt överkomlig premie. Finns folk som betalar mångdubbelt.

Jag tror inte på det där med motorkonfiguration. Iså fall skulle en Ferrari V12:a hålla länge än en B18

Det beror mer på trimningsgraden. T.ex. en topfuel motor går inte många varv innan den behöver totalrenoveras trotts att den inte är så högvarvig (ganska, men inte SÅ...)
En snabb konkurrenskraftig cross behöver mycket vård men det finns stånkor som går i evighet. Är motorn gjord för prestanda eller för att hålla är det som avgör!

Min gamla Honda har gått 7500mil börjar bli lite sladdrig, men trajjan som gått 1800mil känns fortfarande som ny, så någonstans där emellan blir dom gamla… typ…
Och andra sidan har min KTM inte gått mer än 35timmar (vet inte hur långt men inte mer än 100mil) och den har klara slitskador! Dock går den mycket hårdare även om den servas mer!

Skall du köpa hoj måste man kolla noga och inte bry sig så mycket vad det står på mätaren!

EDIT: jag tycker fortfarande det roligt med lego. är jag 12.5år då :confused:

det kostar att ha kul jag vet det, men nu kom jag från ämnet, så åter dit,
ni tror asså att det inte är några problem med en hoj som gått 3700 mil

Min XJ passerade 9000mil idag... o ja man märker att motorn är sliten och att bakdämparen är på väg att ta slut (tidigare bytt vid 5000mil)
Framgaffeln låter lite småmysko och har glapp i benen.
Känner oxå att motoreffekten inte är vad den en gång varit.

TERMINATOR skrev:
jo jag vet det men jag tycker endå det är svinpengar

hoj kostar fan!
jag betalar över 30' /år för trajjan
...KTM:en kostar 1200Hel/hel...

3700 är 3700, men kolla om det glappar hur den låter i motorn. jämför helst med en ny (av samma sort) om det går

*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back